Educating teachers who teach mathematics: a field of study of achievements and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996563

Keywords:

Mathematics, Didactics of mathematics, Initial teacher education, In-Service teacher education.

Abstract

In this article, I analyze the studies in this special issue, using my own language to highlight notable aspects of each paper. The articles are categorized into four main themes: Mathematics didactics, initial teacher education, in-service teachers and continuing education, and research methodology. In the Mathematics Didactics section, the articles focus on teachers' knowledge and teaching practice, exploring subdomains of mathematical and didactic knowledge, and the importance of connecting teaching tasks with students' reality. This section emphasizes the practical application of the core concepts of Mathematics didactics. Initial Teacher training is discussed with an emphasis on preparing educators to teach Mathematics according to current curriculum guidelines, highlighting the need for innovation in pedagogical practice. The articles address training strategies, including the use of teaching materials and the development of mathematical reasoning. The section on In-Service Teachers and Continuing Training presents a range of approaches, including analyses of training programs and the role of collaborative work. This section highlights the integration of mathematics didactics into training processes to improve teaching practice. Finally, the Research Methodology is discussed, highlighting the need to develop new research methods in Mathematics education. The article concludes by emphasizing the centrality of Mathematics didactics, the importance of deepening training processes and the need to improve research methodologies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

João Pedro da Ponte, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (ULisboa)

Doutor em Educação Matemática pela Universidade da Georgia (EUA) (1984) sendo professor catedrático de Didática da Matemática do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Foi Diretor deste Instituto e professor visitante em Universidades no Brasil e Espanha. Coordenou projetos de investigação de Didática da Matemática, Formação de Professores e TIC. Dirigiu 48 teses de doutoramento e 91 trabalhos de mestrado. Tem investigado sobre a prática profissional, conhecimento e desenvolvimento profissional do professor, com especial atenção aos estudos de aula e ao ensino-aprendizagem dos números, álgebra e raciocínio matemático. Publicou livros, capítulos e artigos em revistas como Educational Studies in Mathematics, ZDM, Journal of Mathematics Teacher Education, RELIME, Acta Scientiae e BOLEMA. Foi autor da proposta de adaptação do Processo de Bolonha na formação inicial de professores. Coordenou a equipa que elaborou o programa de Matemática do ensino básico em 2007. Colabora com a Associação de Professores de Matemática (APM), sendo membro do Grupo de Trabalho de Investigação (GTI).

References

BOROWSKY, H. G.; LOPES, A. R. L. V. Movimentos Formativos no Clube de Matemática: o Projeto Orientador de Atividade. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-15, e6246090, 2023. DOI: 10.14244/198271996246.

CUSTÓDIO, I. A.; NACARATO, A. M. O trabalho em parceria como instrumento de desenvolvimento profissional de professoras que ensinam matemática. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-22, e6252094, 2023. DOI: 10.14244/198271996252.

CYRINO, M. C. de C. T.; GUIMARÃES, R. S.; OLIVEIRA, A. M. P. de. Pontos de enfoque de pesquisas brasileiras sobre a formação continuada de professores que ensinam matemática. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-19, e6243100, 2023. DOI: 10.14244/198271996243.

ELIAS, H. R.; SACHS, L. Subdomínios do Conhecimento Matemático para o Ensino mobilizados por meio da escrita de professores . Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-22, e6223083, 2023. DOI: 10.14244/198271996223.

GONÇALVES, A.; GRANDO, R. C. Processos formativos de professores na constituição do Movimento em Rede da Feira de Matemática . Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-21, e6233093, 2023. DOI: 10.14244/198271996233.

GUILHERME, T. H.; CARNEIRO, R. F. Os grupos de estudos e a formação docente de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-19, e6235095, 2023. DOI: 10.14244/198271996235.

LEMES, J. C.; CRISTOVÃO, E. M. Conhecimentos evidenciados por futuros professores em uma proposta inclusiva com o Jogo “Frações com dominó”. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-22, e6230089, 2023. DOI: 10.14244/198271996230.

LIMA, A. S. de; KHIDIR, K. S.; FERNANDES, F. L. P. Educação Escolar Quilombola em Licenciaturas de Educação do Campo que formam professores de Matemática . Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-18, e6239091, 2023. DOI: 10.14244/198271996239.

MARCATTO, F. S. F. Promovendo o raciocínio matemático: tarefas de exploração na prática como componente curricular. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-17, e6249087, 2023. DOI: 10.14244/198271996249.

MATOS, D.; GIRALDO, V.; QUINTANEIRO, W. Gritos de (in)dependência na formação de professores que ensinam matemática. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-21, e6241099, 2023. DOI: 10.14244/198271996241.

MELO, R. de J. S.; CONTI, K. C.; PASSOS, C. L. B. Marcas da matemática do processo de escolarização e suas influências na prática docente. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-20, e6226096, 2023. DOI: 10.14244/198271996226.

MORETTI, V. D.; RADFORD, L. Análise multimodal de vídeos: contribuições da Teoria da Objetivação para a pesquisa sobre formação de professores que ensinam Matemática. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-17, e6236101, 2023. DOI: 10.14244/198271996236.

PAIVA, M. A. V.; SOUSA, T. B. de; CAMPOS, A. P. de M. Formação de Professores: Matemática para o Ensino na Investigação de Conceito. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-21, e6231098, 2023. DOI: 10.14244/198271996231.

PEIXOTO, N. L. S.; FERREIRA, A. C. Um olhar sobre a mobilização de conhecimentos matemáticos próprios da docência no Pibid. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-21, e6240088, 2023. DOI: 10.14244/198271996240.

SANTANA, F. C. de M. FormAção-continuada em Modelagem Matemática na modalidade remota: a rede e o fenômeno da hibridização. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-19, e6251097, 2023. DOI: 10.14244/198271996251.

SANTOS, H. R. dos; MOREIRA, G. E. Práticas Socioetnoculturais e o ensino de Matemática em uma escola quilombola na perspectiva da Etnomatemática. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-20, e6248085, 2023. DOI: 10.14244/198271996248.

SCHONS, E. F.; BISOGNIN, E. Contribuições da Pesquisa Baseada em Design na formação inicial de professores de Matemática. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-19, e6228086, 2023. DOI: 10.14244/198271996228.

SILVA, J. P. da; LIMA, I. M. da S. Recursos de um professor e de uma professora para ensinar matemática em turmas da EJA-Campo . Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-18, e6255084, 2023. DOI: 10.14244/198271996255.

VALENTE, A. A. P.; MELO, G. F. A. de. Desenvolvimento profissional e saberes docentes de professores(as) de matemática ao participarem do programa PARFOR/AM . Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. 1-22, e6227092, 2023. DOI: 10.14244/198271996227.

Published

2023-12-13

How to Cite

PONTE, J. P. da . Educating teachers who teach mathematics: a field of study of achievements and challenges. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6563102, 2023. DOI: 10.14244/198271996563. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6563. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2023-08-31
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13