Professional integration and training of beginning teachers: formative strategies and the role of pedagogical coordinators
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996479Keywords:
Professional teacher induction, Beginning teacher, Pedagogical coordination, Teacher training.Abstract
This paper aims to discuss the professional induction process of teachers who are beginning their careers from the perspectives of pedagogical coordinators, and the process of supporting and monitoring teachers who joined in municipal education network of Rio de Janeiro in 2021 to work in the early years of elementary education. It presents a portion of the results found in a study that aimed to analyze formative actions initiated by the school, with indications of professional induction, within the context of municipal education network of Rio de Janeiro. The research seeks to investigate the existence of intentional actions and strategies focused on the guidance and training of teachers within schools and how pedagogical coordinators are involved in these actions. The analyses are grounded in studies conducted by Cruz, Farias, and Hobold (2020), Vaillant and Marcelo García (2012), Imbernón (2006/2016), and Nascimento et al. (2014, 2021). The methodology of this research included documents consultation, questionnaires, and interviews with the pedagogical coordinators. The results identified the existence of a partially effective policy and specific actions in some schools and their respective coordinators. However, there is still a long way to go towards the implementation of a professional beginner’s teacher training policy.
Metrics
References
ALMEIDA, Patrícia Cristiina Albieri de et al. As pesquisas sobre professores iniciantes: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. 1-20, jan./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994152. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4152. Acesso em: 20 mar. 2023.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A produção acadêmica sobre formação docente: um estudo comparativo das dissertações e teses dos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-56, ago./dez. 2009. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/4. Acesso em: 20 mar. 2023.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Inserção profissional de egressos de programas de iniciação à docência. Projeto de Pesquisa / Edital Universal. [S. l.: s. n.], 2014. Mimeo.
BERNARDINO, Eva Nascimento. Contexto institucional: limites e possibilidades para o desenvolvimento profissional de professores iniciantes. 2014. Monografia (Curso de Pedagogia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
BOYD, Donald et al. Who leaves? Teacher attrition and student achievement. Cambridge: National Bureau of Economic Research, 2008. (NBER Working Paper 14022). Disponível em: http://www.nber.org/papers/w14022. Acesso em: 02 maio 2023.
CARDOSO, Walassy do Carmo. Adeus, magistério: o abandono dos professores de Sociologia da Rede Estadual de Ensino de São Paulo. 2018. Monografia (Bacharelado e Licenciatura em Ciências Sociais) – Universidade Federal de São Paulo, 2018.
CARRASQUEIRA, Karina; KOSLINSKI, Mariane Campelo. Abandono docente na rede municipal de educação do Rio de Janeiro. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/RgVFgm8mhVWkNsm3Bnv5f8G/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2023.
COCHAN-SMITH, Marilyn. Um conto de duas professoras aprendendo a ensinar com o tempo. Tradução: GEPED (Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores). Rio de Janeiro: [s. n.], 2012. Mimeo. (A tale of two teachers: Learning of teach over time. Kappa Delta pi Record, [S. l.], p. 108-122, july/sept. 2012.
CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, p. 1-15, jan./dez. 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149. Acesso em: 20 mar. 2023.
DAVIS, Cláudia Leme Ferreira; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de; NUNES, Marina Muniz Rossa. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. São Paulo: Fundação Vitor Civita, 2011. Disponível em: http://fvc.org.br/pdf/relatorio-formacao-continuada.pdf. Acesso em: 02 set. 2017.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Lisboa: Porto, 1997.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Unesco, 2011.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio. Vida de professores. 2. ed. Lisboa: Porto, 2000. p. 31-61.
IMBERNÓN, Francisco. La Profesión docente desde el punto de vista internacional. Que dicen los informes? Revista de Education, [S. l.], n. 340, p. 41-49, 2006. Disponível em: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/24327/19/0. Acesso em: 20 mar. 2023.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCELO, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.
MARCELO, Carlos (org.). El profesorado principiante: inserción a la docencia. Barcelona: Octaedro, 2009.
MARCELO GARCÍA, Carlos. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49, 2010. Disponível em: formacaodocente.autenticaeditora.com.br/sumario/download/20130327110256.pdf. Acesso em: 02 set. 2017.
NASCIMENTO, Maria das Graças Chagas de Arruda et al. O trabalho docente e a aprendizagem da profissão nos primeiros anos da carreira. Relatório de Pesquisa. Rio de Janeiro: Faculdade de Educação da UFRJ, fevereiro, 2014. Mimeo.
NASCIMENTO, Maria das Graças Chagas de Arruda et al. A indução profissional e a formação continuada de professores na Rede Municipal do Rio de Janeiro: ações desenvolvidas pelas escolas. Relatório de Pesquisa. Rio de Janeiro: Faculdade de Educação da UFRJ, março, 2021. Mimeo.
NÓVOA, António. Desafios do Trabalho do professor no mundo contemporâneo: nada substitui o bom professor. São Paulo: Sinpro-SP, 2007. Palestra proferida no Sinpro-SP em 2006. Disponível em: http://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2023.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; SOUZA, Vera Lucia Trevisan (coord.). O Coordenador pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. São Paulo: FVC, 2011. (Relatório de pesquisa desenvolvida pela Fundação Carlos Chagas por encomenda da Fundação Victor Civita). Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/o-coordenador-pedagogico-e-a-formacao-de-professores-intencoes-tensoes-e-contradicoes,db5d8b20-8e69-41e9-8466-7dce090fcb9a. Acesso em: 20 mar. 2023.
RIO DE JANEIRO (município). Secretaria Municipal de Educação. Resolução nº 46, de 18 de janeiro de 2018. Diário Oficial do Município do Rio de Janeiro: Rio de Janeiro, p. 18, 19 jan. 2018.
RONFELDT, Matthew et al. How teacher turnover harms student achievement. Cambridge: National Bureau of Economic Research, 2011. (NBER Working Paper 17176). Disponível em: http://www.nber.org/papers/w17176. Acesso em: 02 maio 2023.
SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos CENPEC, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 169-229, 2014. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293/297. Acesso em: 20 mar. 2023.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade: Revista de Ciência da Educação, Campinas, ano XXI, n. 73, p. 209-244, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ks666mx7qLpbLThJQmXL7CB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2023.
VAILLANT, Denise. Políticas de Insercion a la docência em America Latina: la deuda pendiente. Revista de Curriculum y formacion del profesorado, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 28-41, 2009. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/rev131ART2.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.
VAILLANT, Denise; MARCELO GARCÍA, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UFPR, 2012.
WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/7c6QvcWJc6pX6xwgxYVLFKv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-12
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-30