Resources of a Teacher to Teach Mathematics in YAE - Field Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996255

Keywords:

Documentary approach to didactics, Field education, Resources, YAE-Field.

Abstract

The article brings an excerpt of doctoral research that aims to understand the documentation system of teachers who teach mathematics in classes in youth and adult field education (YAE-Field) and the relationship with the learning environments they propose. It is the expansion of an article published at the VIII International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM) that identifies resources used by a teacher from YAE-Field to teach mathematics, classifying them into materials and non-materials and analyzing the relationships between them. The expansion consists of the presentation and analysis of the resources used by another teacher in resuming face-to-face teaching after remote teaching during the Covid-19 pandemic. The research is anchored in the reflective investigation methodology (RIM) to carry out a semi-structured interview, ask the participants to produce a video recording to present the resources available at the school and which they used to teach mathematics, and after that, build a schematic representation of those resources. The analysis of the produced data reveals that, for the most part, the first teacher's resources were associated with everyday objects, while the second teacher's resources included more elements of information and communication and technologies (ICT), which may denote the influence of remote teaching. Both teachers showed concern about relating some resources to the realities of YAE- Field students, even if it is not a predominant aspect in the analyzed data. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Josias Pedro da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutor em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Educação Contemporânea pela UFPE. Licenciado em Matemática pela UFPE. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Ensino, Aprendizagem e Processos Educativos (GPENAPE). Atuou como professor formador no Programa Escola da Terra em Pernambuco, na área de Ensino de Matemática e Educação do Campo. Ensinou o componente curricular Estatística e Matemática Aplicada à Administração no curso de Administração do Campus Agreste da UFPE. Foi professor e coordenou da especialização lato sensu da Faculdade de Ciências Aplicadas de Limoeiro (FACAL). Durante quatro anos foi professor de matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Pesquisa sobre a Educação Matemática, a Educação do Campo, a Educação de Jovens e Adultos e a Educação Matemática Crítica.

Iranete Maria da Silva Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Matemática e Informática pela Université Joseph Fourier (Grenoble-FR), com pós-doutorado em Didática da Matemática pelo Institut Français de l'Éducation - École Normale Supérieure de Lyon e pós-doutorado em Educação, com ênfase em Educação do Campo, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora associada da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), atuando na Licenciatura em Pedagogia, no Programa de Educação Contemporânea (PPGEduC) e no Programa Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC). Coordena o Núcleo de Pesquisa, Extensão e Formação em Educação do Campo (NUPEFEC); representa a UFPE no Comitê de Educação do Campo de Pernambuco e integra a Comissão Executiva do Fórum Nacional de Educação do Campo (FONEC). É líder do Grupo de Pesquisa GPENAPE e pesquisadora dos Grupos GPEMCE da UFPE e GEPERUAZ da UFPA.

References

ADLER, Jill. Conceptualising resources as a theme for teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, [s. l.], v. 3, p. 205-224, 2000. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1009903206236. Acesso em: 13 out. 2022.

ARROYO, Miguel González. Passageiros da noite. Do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.

BELLEMAIN, Franck; TROUCHE, Luc. Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informático. Caminhos da Educação Matemática em Revista, Aracaju, v. 9, n. 1, 2019. Online. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/300. Acesso em: 13 out. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei n.o 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 out. 2022.

CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 259-267. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l191.pdf. Acesso em: 13 out. 2022.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf. Acesso em: 13 out. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUEUDET, Ghislaine; TROUCHE, Luc. Do trabalho documental dos professores: gêneses, coletivos, comunidades: o caso da Matemática. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 6, n. 3, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2243. Acesso em: 13 out. 2022.

GUEUDET, Ghislaine; TROUCHE, Luc. Teachers' work with resources: documentational geneses and professional geneses. In: GUEUDET, Ghislaine; PEPIN, Birgit; TROUCHE, Luc. From text to 'lived resources': curriculum material and mathematics teacher development. Cham: Springer, 2012. p. 23-41.

GUEUDET, Ghislaine; TROUCHE, Luc. Vers de nouveaux systèmes documentaires pour les professeurs de mathématiques ? In: BLOCH, Isabelle; CONNE, François (ed.). Actes de la XIVème Ecole d'Eté de Didactique des Mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage, 2008. p. 1-26. Disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00459440/document. Acesso em: 13 out. 2022.

LIMA, Iranete Maria da Silva; HAGE, Salomão Antônio Mufarrej; SOUZA, Dileno Dustan Lucas de. (2021). O legado de Paulo Freire em marcha na Educação e na Escola do Campo. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116683, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 14 out. 2022.

MUNARIM, Antônio. Movimento Nacional de Educação do Campo: uma trajetória em construção. Anais da 31.ª Reunião Anual da Anped. Caxambu, 2008. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/movimento-nacional-de-educacao-do-campo-uma-trajetoria-em-construcao. Acesso em: 13 out. 2022.

PERNAMBUCO. Governo do Estado. Decreto n.o 49.055, de 31 de maio de 2020. Sistematiza as regras relativas às medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do novo coronavírus, conforme previsto na Lei Federal nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Diário Oficial do Estado de Pernambuco, Recife, 31 maio 2020. Disponível em: https://www.sefaz.pe.gov.br/Legislacao/Tributaria/Documents/Legislacao/Decretos/2020/Dec49055_2020.htm. Acesso em: 13 out, 2022.

SILVA, Josias Pedro; LIMA, Iranete Maria da Silva. A Abordagem Documental do Didático nas publicações em periódicos nacionais e internacionais. In: IGLIORI, S. B. C. Compreender o trabalho dos professores brasileiros do ensino básico: uma abordagem pelos recursos. São Paulo: Edgard Blücher, 2021. p. 17-40. Disponível em: https://openaccess.blucher.com.br/article-details/01-22641. Acesso em: 13 out. 2020.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.

TROUCHE, Luc. Comprender el trabajo de los docentes a través de su interacción con los recursos de su enseñanza - una historia de trayectorias. Educación Matemática, [s. l.], v. 30, n. 3, p. 9-40, 2018. Disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01943610/document. Acesso em: 13 out. 2022.

VERGNAUD, Gérard. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990.

Published

2023-12-13

How to Cite

SILVA, J. P. da; LIMA, I. M. da S. Resources of a Teacher to Teach Mathematics in YAE - Field Classes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6255084, 2023. DOI: 10.14244/198271996255. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6255. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-18
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-14
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13