A look at the mobilization of mathematical knowledge specific to teaching at Pibid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996240

Keywords:

Mathematics Education, Academic mathematics, School mathematics, Mathematics teacher education, Pibid.

Abstract

Participation in Pibid and its significance for the initial mathematics teachers education has been extensively documented. However, there are still few studies that investigate the mathematical knowledge organized by Pibid. To advance this understanding, this article aims to reveal the specific mathematical knowledge for teaching organized within the scope of Pibid Mathematics at a Federal Institute of Minas Gerais, based on the memories and productions of two graduates of the program. This is a qualitative study in which data were generated from documents (reports and a Course Conclusion Paper) and a semi-structured interview conducted with graduates. The data were analyzed in the context of the notions of school mathematics and academic mathematics developed by Moreira and collaborators. The findings were organized into two categories: mathematical knowledge specific to teaching organized in Pibid's actions and interactions, and mathematical knowledge specific to teaching organized in a Final Paper of the Course. The results suggest that, in the majority of actions and interactions experienced by Pibid participants, there is a well-intentioned effort to adapt academic mathematics for the use in Basic Education (elementary school, junior high, and high school). However, there were rare indications of school mathematics being evident in actions related to the program, despite attention being paid to the demands of teaching practice. In this sense, it is concluded that Pibid could enhance its contributions by recognizing school mathematics as a distinct component of teacher training and by providing undergraduate students with opportunities to develop specific mathematical knowledge for teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nathalia Luiza Soares Peixoto, Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais (SEE/MG)/Escola Estadual Odilon Behrens

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2022). Possui Especialização em Tópicos em Matemática, pela Faculdade Futura (2018). Graduada em Matemática (Licenciatura) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - Campus São João Evangelista (2016). Atualmente é professora de Matemática - Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais.

Ana Cristina Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Mestre (1998) e Doutora (2003) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), ambos na área de concentração: Educação Matemática. Atua no Ensino Superior desde 2003, em cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Atualmente, é Professora Titular do Departamento de Educação Matemática. Além das atividades relacionadas à docência no Ensino Superior, foi tutora do PETMAT (Grupo PET do curso de Matemática da UFOP) por seis anos (2007 a 2013). Coordenou o Curso de Matemática da UFOP entre 2005 e 2007. Coordenou o GT7 (Formação de professores que lecionam Matemática) da SBEM entre 2013 a 2015. Coordenou o Mestrado Profissional em Educação Matemática da UFOP entre 2009 e 2012 e de 2016 a 2018. É docente permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática e em Educação (Mestrado e Doutorado), ambos da UFOP. É membro dos Grupos: HIFEM (História e Filosofia da Educação Matemática) e NIEPEM (Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da UFOP). É parecerista de revistas nacionais e internacionais. Orienta pesquisas de Doutorado, Mestrado, Especialização, Trabalho de Conclusão de Curso e Iniciação Científica. Desenvolve pesquisas nas áreas de formação e desenvolvimento profissional de professores de Matemática; Conhecimentos matemáticos para o ensino; História da Educação Matemática, e Prática pedagógica de Matemática.

References

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, Washington, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 22, de 07 nov. 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica. Brasília, DF: CNE/MEC, 2019. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECPN222019.pdf?query=LICENCIATURA. Acesso em: 14 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP9/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de Licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF: CNE/MEC, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de Licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF: CNE/MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 12 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF: CNE/MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 26 ago. 2021.

DAVID, Maria Manuela; MOREIRA, Plínio Cavalcanti; TOMAZ, Vanessa Sena. Matemática Escolar, Matemática Acadêmica e Matemática do Cotidiano: uma teia de relações sob investigação. Acta Scientiae, Canoas, v. 15, n. 1, p. 42-60, 2013.

FRAGA, Laura P.; HUNDERTMARCK, Jucilene; POZEBON, Simone; SILVA, Diaine S. G. da; LOPES, Anemari R. L. V.; PEREIRA, Patrícia S. Situações de aprendizagem compartilhadas: o caso da contagem por agrupamento. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 129-147, 2012. Acesso em: 9 abr. 2023.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Pedagógica e Universitária, 2020.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti. O conhecimento matemático do professor: formação na Licenciatura e prática docente na escola básica. 2004. 195f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti; DAVID, Maria Manuela. A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti; DAVID, Maria Manuela. Matemática Acadêmica e Matemática Escolar: dissonâncias e conflitos. In: LOPES, Eliane M. T.; PEREIRA, Marcelo R. (ed.). Conhecimento e inclusão social: 40 anos de pesquisa em Educação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 193-224.

NASCIMENTO, Francisco. J. do; CASTRO, Eliziane R.; LIMA, Ivoneide P. de. Desenvolvimento profissional de professores de matemática iniciantes: contribuição do PIBID. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 487-504, 2017. Acesso em: 9 abr. 2023.

PEIXOTO, Nathalia Luiza Soares. Conhecimentos matemáticos próprios da docência mobilizados nas ações e interações do PIBID Matemática: um estudo com egressos de um IFMG. 2022. 187 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2022. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/15047. Acesso em: 15 nov. 2023.

PUCETTI, Silvana. A formação do professor de Matemática em interface com o Pibid – Programa Institucional De Bolsa De Iniciação à Docência: as representações de Licenciandos e Supervisores. 2016. 259 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2016. Acesso em: 24 abr. 2020.

RODRIGUES, Márcio Urel. Potencialidades do PIBID como Espaço Formativo para Professores de Matemática no Brasil. 2016. 540 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2016.

SHULMAN, Lee. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 4-14, Feb. 1986.

ZAQUEU, Ana Claudia Molina. O Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na Formação de Professores de Matemática - perspectivas de ex-bolsistas. 2014. 267 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.

Published

2023-12-13

How to Cite

PEIXOTO, N. L. S. .; FERREIRA, A. C. . A look at the mobilization of mathematical knowledge specific to teaching at Pibid. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6240088, 2023. DOI: 10.14244/198271996240. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6240. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13