Quilombola School Education in field Education Degree Programs for Mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996239

Keywords:

Mathematics teacher education, Field education, Quilombola school education, Documentary analysis.

Abstract

The article aims to understand how the formative core components of the Field Education Degree programs for mathematics teachers are structured. The study is a result of an inter-institutional research project and sought to characterize degree courses that offer mathematics teachers formation to work in the final years of elementary education and high school, in specific sociocultural contexts. In this scenario, the education of mathematics teachers in Field Education Degree programs is discussed, as well as principles, concepts, and legal documents that support and regulate Quilombola School Education. A document analysis was carried out, with the corpus consisting of the Political-Pedagogical Projects of four federal public universities located in the Northeast, Southeast, North, and Midwest regions of the country. Through thematic content analysis, three analytical categories were outlined: general and sociopolitical education; mathematical education; and integrative pedagogical education. The results show that the formative core components of the four courses present indications of sociopolitical education integrated with mathematical education. The analysis points to possibilities for proposing curricular components connecting the sociocultural diversity of Quilombola peoples, beyond the component of Education for Ethnic-Racial Relations. The results reflect on teacher education's implications for the performance of graduates in Quilombola School Education and suggest the prescription of sociopolitical education in documents of courses that form mathematics teachers beyond the investigated sociocultural context.

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Author Biographies

Aldinete Silvino de Lima, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutora em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). É professora da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e atua na Unidade Acadêmica de Educação do Campo, vinculada ao Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido (CDSA) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Participa do Grupo de Pesquisa Ensino, Aprendizagem e Processos Educativos (GPENAPE), do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática nos Contextos da Educação do Campo (GPEMCE) da UFPE e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação do Campo, Formação de Professores e Prática Pedagógica (NUPEFORP) da UFCG. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade (PPGECID) da UFRB. Tem experiência na área de Educação, Ensino de Matemática, Educação do Campo, formação de professores, gestão escolar e coordenação pedagógica de projetos com ênfase em Educação do Campo.

Kaled Sulaiman Khidir, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará - UFPA (2018), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC Goiás (2006) e Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Goiás - UFG (1998). Professor Associado I da Universidade Federal do Tocantins, Câmpus de Arraias. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (GEPEC) e do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores de Matemática, Metodologias de Ensino de Matemática, PIBID, Educação Escolar Quilombola e Educação do Campo.

Fernando Luís Pereira Fernandes, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente, é Professor Adjunto na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), lotado do Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias, atuando no curso de Licenciatura em Educação do Campo (LECampo-UFTM) e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM-UFTM). É líder do Grupo de Pesquisa EMAPS – Educação Matemática e Práticas Sociais.

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Published

2023-12-13

How to Cite

LIMA, A. S. de .; KHIDIR, K. S.; FERNANDES, F. L. P. . Quilombola School Education in field Education Degree Programs for Mathematics teachers. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6239091, 2023. DOI: 10.14244/198271996239. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6239. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13