Formative processes of teachers in the constitution of the Movimento em Rede da Feira de Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996233

Keywords:

Movimento em rede da feira de matemática, Teacher training, Narrative research.

Abstract

This text is part of an ongoing study, which aims to investigate the conceptions of teacher training present in the gestation period of the Movimento em Rede da Feira de Matemática, in the state of Santa Catarina. It also seeks to understand the fertile field of reflections in Mathematics Education and Teacher Training in the 1980s in Brazil and in this state. Thus, this study is characterized as a research with a historical and narrative bias, and evidences the vanguard in some propositions and ideas about the conceptions of teacher training. In a reading synthesis of this first part of the story, the predominant perspective of teacher training is an attitude closer to the model prescribed by research and development, focusing on the elaboration, implementation, reflection and socialization of didactic materials aimed at teaching Mathematics in first grade. From the beginning the trainers were concerned with making sure that the teachers participate in all stages of the process. These participations were gradually expanding and the Santa Catarina Mathematics Fair contributed significantly in the last stage of this model regard to the diffusion and adoption of innovative ideas. As far as the tendencies for the teaching of Mathematics, the predominant one was the constructivist. The various formative movements carried out at the time contributed so that the teachers acquired the confidence and knowledge necessary to move towards a paradigm shift.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Araceli Gonçalves, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Possui graduação em Matemática pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2007) e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2023). Atualmente é de do Instituto Federal Catarinense, atuando principalmente nos temas Movimento em Rede da Feira de Matemática, Formação de Professores e Educação Matemática.

Regina Célia Grando, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Possui Graduação em Licenciatura em Matemática pela UNICAMP (1990), Mestrado (1995) e Doutorado (2000) em Educação pela UNICAMP e Pós-doutorado em Educação Matemática (2017) pela UNESP. Tem experiência na pesquisa e prática em Educação Matemática, com ênfase em Prática Pedagógica e Formação Docente, atuando principalmente nos seguintes temas de investigação: formação de professores que ensinam matemática, desenvolvimento profissional docente, educação matemática e infância, jogo e resolução de problemas. Ex-presidenta da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM Nacional) no triênio 2016-2019. Atualmente é Professora Titular do Centro de Ciências da Educação, Departamento de Metodologia de Ensino e docente do Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Líder do GEPPROFEM- Grupo de Estudos e Pesquisas em Processos Formativos em Educação Matemática e do ICEM - Grupo de estudos de Insubordinação Criativa em Educação Matemática. Sócia da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC).

References

BARBOSA, Jonei Cerqueira; OLIVEIRA, Andreia Maria Pereira. Por que a pesquisa de desenvolvimento na Educação Matemática? Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 18, 18 dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1462. Acesso em: mar 2021.

BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesús; FERNÁNDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa en Educación: enfoque y metodología. Madrid: La Muralla, 2001.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Teoria critica de la ensenanza. Barcelona: Ediciones Martinez Roca, 1988.

COCHRAN–SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of Knowledge of practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, USA, v. 24, p. 249-305, 1999.

D’AMBRÓSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin (Org.). Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2015.

DAMAZIO, Ademir. Apresentação dos trabalhos. In: ZERMIANI, Vilmar José. I Seminário das Feiras Catarinenses de Matemática. Educação Matemática. Revista Catarinense de Educação Matemática. SBEM/SC, ano 1, v. 1, p. 24-26, 1996.

DAY, Christopher. Formar docentes: cómo, cuándo y em qué condiciones aprende el professorado. Narcea: Madrid, 2005.

FLORIANI, José Valdir. Feiras de Matemática: Integração entre os graus de ensino. In: I Seminário das Feiras Catarinenses de Matemática. Educação Matemática. Revista Catarinense de Educação Matemática. SBEM/SC, ano 1, v. 1, p. 21-24, 1996.

FLORIANI, José Valdir. Professor e Pesquisador: exemplificação apoiada na matemática. 2 ed. Blumenau: Ed da FURB, 2000.

FLORIANI, José Valdir. Da prática à teoria: reflexões de um professor de matemática. 1989. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 1989.

FLORIANI, José Valdir. Relatório Geral Curso de Especialização em Ciências (Biologia, Física, Matemática e Química). Blumenau, 1984.

FLORIANI, José Valdir. Relatório Geral Curso de Especialização em Ciências (Biologia, Física, Matemática e Química). Blumenau, 1986.

FLORIANI, José Valdir; ZERMIANI, Vilmar José. Feira de Matemática. Revista de Divulgação Cultural, Blumenau, p. 1-16, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 62ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: Unesco, 2019.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 90-113.

SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernoscenpec: São Paulo. v.4, n. 2, p.196-229, 2014. Diponível em: https://maiza.com.br/wp-content/uploads/2017/04/Conhecimento-e-ensino-Lee-Shulman.pdf. Acesso em: julho de 2020.

ZERMIANI, Vilmar José. Feiras de Matemática de Santa Catarina: relevância para a relevância para a educação. Blumenau: Edifurb, 2003.

ZERMIANI, Vilmar José. Relatório técnico crítico do projeto: experiência de uma metodologia inovadora no ensino de matemática através da utilização de materiais instrucionais concretos. Blumenau, 1988.

ZERMIANI, Vilmar José; FLORIANI, José Valdir. Trajetória da Rede de Feiras de Matemática. In: Seminário sobre Feiras de Matemática 4. 2009. Blumenau/SC. Anais […]. Blumenau: Nova Letra, 2009.

Published

2023-12-13

How to Cite

GONÇALVES, A.; GRANDO, R. C. Formative processes of teachers in the constitution of the Movimento em Rede da Feira de Matemática. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6233093, 2023. DOI: 10.14244/198271996233. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6233. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-16
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13