EDUCATION AND VULNERABILITY: AN ETHNOGRAPHIC STUDY AMONG INCARCERATED YOUTHS AND WOMEN

Authors

  • Carmen Lúcia Guimarães de Mattos Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Sandra Maciel de Almeida Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Paula Almeida de Castro Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199615

Abstract

This paper presents results from the research (MATTOS; ALMEIDA; CASTRO, 2011) that investigated the educational situation of incarcerated youths and women and of their children using the ethnographic research approach. The study loci were two female prisons and one female juvenile correctional facility located in Rio de Janeiro State. Data collection took place using ethnographic interviews, videos, documents and photos and the analyses were performed by inductive method. Among the research results, explanations about the vulnerability of incarcerated youths and women and of their children, as a consequence of their mothers’ incarceration are presented in this paper. In addition, the collected data shows that social and educational disparities in the youths and women life course indicates their social vulnerability as a result of inequalities without the guarantee of basic rights established by Brazilian laws and Human Rights.
 
Key words: Education; Ethnography; Gender; Incarceration.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carmen Lúcia Guimarães de Mattos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Atualmente é professora adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (UERJ). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Etnografia na Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: etnografia, fracasso escolar, ensino-aprendizagem, exclusão e educação.

Sandra Maciel de Almeida, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda ProPEd/UERJ. Atualmente é Assessora Pedagógica da Escola de Contas e Gestão do Tribunal de Contas do Estado do Rio de Janeiro. Integra o Núcleo de Etnografia em Educação (UERJ). Desenvolve estudos na área da Educação utilizando a pesquisa etnográfica, com as temáticas envolvendo mulheres privadas de liberdade, exclusão, etnografia e educação.

Paula Almeida de Castro, Universidade Estadual da Paraíba

Psicóloga (PUC-Rio), Doutora em Educação (UERJ). Atualmente é professora Adjunta do Centro de Educação e do Mestrado Profissional em Formação de Professores da Educação Básica (UEPB). Pesquisadora associada do Núcleo de Etnografia em Educação (UERJ). Desenvolve estudos nas área de Psicologia e Educação utilizando a pesquisa etnográfica com ênfase nos processos de identidade, formação de professores, identidade, pertencimento, resiliência e controle.

Published

2013-05-25

How to Cite

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de; ALMEIDA, Sandra Maciel de; CASTRO, Paula Almeida de. EDUCATION AND VULNERABILITY: AN ETHNOGRAPHIC STUDY AMONG INCARCERATED YOUTHS AND WOMEN. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 32–55, 2013. DOI: 10.14244/19827199615. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/615. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2013-01-11
##plugins.generic.dates.accepted## 2013-05-06
##plugins.generic.dates.published## 2013-05-25