Hybrid, flipped, meaningful, and active training journeys in higher education: contributions to thinking about synchronous activities
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995735Keywords:
Higher education, Distance education, Webconferencing, Covid-19.Abstract
Since the beginning of 2020, the Covid-19 pandemic has created important demands and accelerated drastic and abrupt changes in the educational context. In higher education, and particularly in the public sphere, unique emergency training strategies have been adopted, in general structured based on principles of distance education experiences and hybrid learning. At UFSCar, a model of this nature (called Emergency Non-Attendance Teaching) was provoked and developed in response to the pandemic context. In this article, we report, evaluate and reflect on the 2020/2 experience in the subject of Policy, Organization and Management of/in Basic Education (POGEB), taken as a possible configuration for pedagogical activities in virtual learning environments (VLE). By scope and in depth, this analysis is restricted to the synchronous dimension of this experience, based on web conferences, in addition to the analysis already undertaken on the asynchronous dimension in a virtual learning environment. As a result, contributions are presented for thinking and carrying out synchronous pedagogical activities consistent with training journeys from the perspective of a hybrid, flexible, active, meaningful and flipped learning or classroom. It is important to note that the elements recorded in the experience corroborate the theoretical reflections presented; however, despite the positive aspects identified, important challenges remain in relation to the adoption of synchronous mediation teaching strategies in higher education.
Metrics
References
ANDERSON, Terry; DRON, Jon. Três gerações de pedagogia de Educação a Distância. EaD em Foco, v. 2, n. 1, p. 119-134, 2012.
AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2000.
AUSUBEL, David; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (Orgs.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 47-65.
BARBOSA, Rommel Melgaço. Ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.
BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Flipped Learning: gateway to student engagement. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education, 2014.
BOGDAN, Robert C..; BIKLEN, Sari. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.
DIAS-TRINDADE, Sara. Ecologias de aprendizagem no desenvolvimento de cenários educativos sustentáveis. In: MILL, Daniel; VELOSO, Braian; SANTIAGO, Glauber; SANTOS, Marilde (org.). Escritos sobre Educação e Tecnologias: entre provocações, percepções e vivências. São Paulo: Artesanato Educacional, 2020. p. 79-94.
FERREIRA, Marcello et al. A WebQuest como proposta de avaliação digital no contexto da aprendizagem significativa crítica em ciências para o ensino médio. Pesquisa e Debate em Educação, v. 12, n. 1, p. 1-32, 2022a.
FERREIRA, Marcello et al. Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. 1-13, 2021.
FERREIRA, Marcello et al. Jornadas formativas mediadas por tecnologias digitais na formação inicial do professor de Física: reflexões a partir da experiência em uma disciplina de Metodologia do ensino. Revista de Enseñanza de la Física, v. 34, n. 1, p. 129-150, 2022b.
FERREIRA, Marcello et al. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 42, p. 1-13, 2020.
FONSECA, Matheus. Arcos de Aprendizagem: a ferramenta que faltava para seu planejamento de aula. Medium, 2020a. Disponível em: https://medium.com/@mozo_/arcos-de-aprendizagem-a-ferramenta-que-faltava-para-seu-planejamento-de-aula-parte-1-2-6755078c80af. Acesso em 30 jul. 2021.
FONSECA, Matheus. Planejamento de aula online com Arcos de Aprendizagem. Medium, 2020b. Disponível em: https://medium.com/@mozo_/planejamento-de-aula-online-com-arcos-de-aprendizagem-fe850a723b2f. Acesso em 30 jul. 2021.
GUSSO, Hélder Lima et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade. v. 41, e238957, 2020.
HARDY, Chyntia.; FACHIN, Roberto. Gestão estratégica na universidade brasileira. 2 ed. Porto Alegre: EdUFRGS, 2000.
HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em 27 jan. 2021.
KAVANAGH, Simon. Learning arch design. Kaospilot. [s/d]. Disponível em: https://users.homebase.dk/~simk/KPLDA/LA_MANUAL-A4Low%20Res.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.
KENSKI, Vani M. Cultura digital. In: MILL, Daniel (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 139-144.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
MARINONI, Giorgio; VAN’T LAND, Hilligje; JENSEN, Trine. The impact of COVID 19 on higher education around the world. Paris: International Association of Universities (IAU), 2020. Disponível em: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_re port_final_may_2020.pdf. Acesso em: 23 jan. 2021.
MATTAR, João. Metodologias ativas: para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
MAZUR, Eric. Peer Instruction: a user's manual. New Jersey: Prentice Hall, 1997.
MILL, Daniel. Aprendizagem ativa e significativa na cultura digital. In: MILL, Daniel; SANTIAGO, Glauber (orgs.). Luzes sobre a Aprendizagem Ativa e Significativa: proposições para práticas pedagógicas na Cultura Digital. São Carlos: SEaD, 2021.
MILL, Daniel. Das inovações tecnológicas às inovações pedagógicas: considerações sobre o uso de tecnologias na educação a distância. In: MILL, Daniel; PIMENTEL, Nara (orgs.). Educação a Distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2010, p. 43-58.
MILL, Daniel. Flexibilidade pedagógica na cultura digital. In: MILL, Daniel (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 259-263.
MILL, Daniel; CHAQUIME, Luciane Penteado. Educação Híbrida como estratégia e ducacional. São Carlos: Pixel, 2017.
MILL, Daniel et al. Prática polidocente em ambientes virtuais de aprendizagem: reflexões sobre questões pedagógicas, didáticas e de organização sociotécnica. In: MACIEL, Cristiano (org.). Educação a Distância: ambientes virtuais de aprendizagem. Cuiabá: EdUFMT, 2013. p. 219-259.
MILL, Daniel; FERREIRA, Marcello; FERREIRA, Deise Mazzarella Goulart. Gestão da Educação a Distância na universidade pública como campo de disputa: da instituição social à academia líquida. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 34, n. 1, p. 143-166, jan./abr. 2018.
MILL, Daniel; OLIVEIRA, Achilles Alves de; FERREIRA, Marcelo. Jornadas formativas mediadas por tecnologias digitais no ensino superior: aportes para pensar atividades assíncronas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 31, n. 65, p. 201-224, 2022.
MINTZBERG, Henry. Criando organizações eficazes. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2012.
MITCHELL, Pru. From concept to classroom: what is translational research. Australia: ACER – Australian Council for Educational Research, 2016. Disponível em: https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=professional_dev. Acesso em: 17 set. 2021.
MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: E.P.U., 2011.
OLIVEIRA, Achilles Alves de. Aprendizagem invertida na educação superior: o processo de mediação pedagógica nas humanidades. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2020.
OLIVEIRA, Achilles Alves de; SILVA, Yara Fonseca da. Flipped Learning (Aprendizagem Invertida): conceitos, características e possibilidades. REVELLI - Revista de Educação, Língua e Literatura da UEG - Inhumas, v. 10, p. 185-201, 2018.
PARTHASARATHY, Sudhaman; MURUGESAN, San. Overnight Transformation to Online Education Due to the COVID-19 Pandemic: Lessons learned. eLearn, v. 9, art. 1, 2020.
SANCHO, Juana Maria. Para promover el debate sobre los entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Seminário Virtual da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte “Internet na Escola”, Belo Horizonte, 2004.
SIEMENS, George. Connectivism: a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 2, n. 1, 2005.
SIEMENS, George. Connectivism: Creating a learning ecology in distributed environments. In: HUG, Theo. (ed.). Didactics of microlearning: concepts, discourses and examples. Munster: Waxmann Verlag, 2007. p. 53-68.
TALBERT, Robert. Flipped learning: a guide for higher education faculty. Sterling: Stylus Publishing, 2017.
UFSCAR. Diretrizes e Recomendações para Oferta ENPE (Educação Não Presencial Emergencial). Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos, 2020a. Disponível em: http://ded.ufscar.br/?p=1296. Acesso em: 22 fev. 2021.
UFSCAR. Regulamentação ENPE. 2020b. Disponível em: http://prograd.ufscar.br/conselho-de-graduacao-1/arquivos-conselho-de-graduacao/reunioes/2020/resolucoes_2020/ResoluoCoG331.pdf . Acesso em: 22 fev. 2021.
UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Education: From disruption to recovery. 2021. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 16 mai. 2021.
VALADARES, Jorge. Teoria e prática de educação a distância. Lisboa: UAb, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-22