EDUCATION OF ETHNIC AND RACIAL RELATIONS: AN OPEN PATH TO THE CONSTRUCTION OF A CRITICAL INTERCULTURAL EDUCATION

Authors

  • Janssen Felipe da Silva UFPE
  • Michele Guerreiro Ferreira UFPE
  • Delma Josefa da Silva UFPE

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199570

Abstract

This article, the result of a dialogue between a Master’s and a Doctorate researches, is based on the Latin American Postcolonial Studies (QUIJANO, 2005, 2007; MIGNOLO, 2005, 2011; WALSH, 2008; SARTORELLO, 2009) and it discusses the Education of Ethnic and Racial Relations, starting from an enquiry of modern society’s cosmovision, which is based on the colonial heritage (MIGNOLO, 2005, 2011). From the colonial matrix problematization of the race and racism we are increasingly inquiring the knowledge geopolitics and discussing the processes of decoloniality set by the Black Social Movements. Our goals are: a) present how the Black Social Movements in Brazil have been taking part in a proactive way of the changing possibilities in the structure of education, such as proposition and policy formulation of affirmative actions; b) analyze how these affirmative action policies in educational extent have influenced the National Curricular Guidelines (Diretrizes Curriculares Nacionais – DCN – in Portuguese); c) and analyze the relation among these policies and Critical Intercultural Education. For this purpose, from criteria of Content Analysis (BARDIN, 2004), we selected the corpus and proceeded to the documental analysis of the National Curricular Guidelines promulgated during the period from 2001 to 2011. The analysis show that the National Curricular Policy presents elements that open paths to the construction of a Critical Intercultural Education is a Decolonial Antiracist Pedagogy.
 
Key words: Education of Ethnic and Racial Relations; Black Social Movements; Positive Actions; Interculturality.

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Author Biographies

Janssen Felipe da Silva, UFPE

Mestre e Doutor em Educação pelo Núcleo de Pesquisa de Formação de Professores e Prática Pedagógica – UFPE. Professor Adjunto do Centro Acadêmico do Agreste no Núcleo de Formação Docente – UFPE e Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação e do Centro Acadêmico do Agreste da UFPE.

Membro do Nufope Núcleo de Formação Pedagógica dos Professores Universitários da UFPE. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Ensino-Aprendizagem e Processos Educativos do Núcleo de Formação Docente do CAA-UFPE e Pesquisador dos Grupos de Pesquisa: a) Formação de Professor e Profissionalização Docente e b) NUFOPE do Centro de Educação - UFPE.

Michele Guerreiro Ferreira, UFPE

Mestranda em Educação Contemporânea PPGEDUC-CAA-UFPE. Professora na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru - FAFICA. Especialista em História do Brasil e Graduada em Licenciatura em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru. Agência de Fomento: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES

Delma Josefa da Silva, UFPE

Mestra e Doutoranda em Educação PPGE-CE-UFPE. Professora de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana na FAFICA. Coordenadora do Grupo de Estudo Africanidades e Estudos Pós-Coloniais Latino Americanos. Bacharel em Ciências Sociais pela Unicap. Agência de Fomento: Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco – FACEPE

Published

2013-05-25

How to Cite

SILVA, Janssen Felipe da; FERREIRA, Michele Guerreiro; SILVA, Delma Josefa da. EDUCATION OF ETHNIC AND RACIAL RELATIONS: AN OPEN PATH TO THE CONSTRUCTION OF A CRITICAL INTERCULTURAL EDUCATION. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 248–272, 2013. DOI: 10.14244/19827199570. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/570. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles
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##plugins.generic.dates.published## 2013-05-25