Accessibility and teaching for the Deaf in the context of COVID-19 at the Federal University of São Carlos
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995444Keywords:
Deafness, Information/Communications Systems, Higher Education Institutions, COVID-19.Abstract
The year 2020 was characterized by the social isolation resulting from COVID-19, which motivated the use of digital tools for the development of non-classroom teaching. Movements of struggle for the recognition of Libras and advances in accessibility in the vestibular processes provided the guarantee of admission of the deaf to the University, however there are still difficulties to eliminate the barriers of participation. All these adversities that were not overcome in face-to-face teaching intensified during the Pandemic, in which the deaf are not interacting with their peers and often did not have accessibility with the translation and interpretation in Libras. In view of that, it is necessary to analyze the possibilities and choices adopted to contemplate the specificities for the deaf, to document the forms of accessibility offered by UFSCar in the context of Pandemic. It is a study of a descriptive nature and is characterized by documentary research, having the case study as a strategy. The records were compiled into websites, reports, lives, and public domain data that showed the organization of decisions for accessibility actions. For the analysis of the data, three categories were created that indicated advantages and losses for the inclusion of deaf people. Given this study, it was concluded that many actions were planned and produced, however there are still gaps that need to be reviewed to offer equal opportunities to the deaf at the University.
Metrics
References
BIGDATACORP. Acessibilidade nos sites brasileiros. [S.l.], dezembro de 2019. Disponível em: https://bigdatacorp.com.br/infografico-acessibilidade-dos-sites-brasileiros/. Acesso em: 06 mar. 2021.
BISOL, Cláudia Alquati; VALENTINI, Carla Beatris; SIMIONI, Janaína Lazzarotto; ZANCHIN, Jaqueline. Estudantes surdos no ensino superior: reflexões sobre a inclusão. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 40, n. 139, pág. 147-172, abril de 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742010000100008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 06 mar. 2021.
BORGES, Rosângela Lopes. Libras e acessibilidade para surdos no ensino superior. Revista Sinalizar, v. 5, e60287, dezembro de 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revsinal/article/view/60287/36027. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Aviso Circular nº 277. Brasília, DF: MEC, maio de 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aviso277.pdf. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Portaria nº 3.284, de 7 de novembro de 2003. Dispõe sobre requisitos de acessibilidade de pessoas portadoras de deficiências, para instruir os processos de autorização e de reconhecimento de cursos, e de credenciamento de instituições. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2003, Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/port3284.pdf. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Decreto nº5.626, 22 de dezembro de 2005, regulamenta a Lei 10.436 de 24 de abril de 2002 que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Decreto nº 7.612, 17 de novembro de 2011, institui o Plano Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência - Plano Viver sem Limite. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2011a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7612.htm. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Lei 12.527, 18 de novembro de 2011, institui o regulamento de acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei nº 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei nº 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2011b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2018 - Notas estatísticas. Brasília, DF: MEC -INEP, 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Inep lança conteúdo em Libras referente ao Enem 2019. Brasília, DF: MEC-INEP, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-lanca-conteudo-em-libras-referente-ao-enem-2019/21206. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria da Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico Especial COE – COVID 19 de 8 de maio de 2020. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2020a. Disponível em: https://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2020/May/09/2020-05-06-BEE15-Boletim-do-COE.pdf. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343 de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 39, 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345 de 19 de março de 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: 54-D (1-extra) - p. 1. 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-demarcode2020248881422?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3FqSearch%3DPortaria%2520345%2520de%252019%2520de%2520mar%25C3%25A7o%2520de%25202020. Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 395 de 15 de abril de 2020. Prorroga o prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 54-D (1-extra) - p. 1. 2020d. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-395-de-15-de-abril-de-2020-2527251 Acesso em: 06 mar. 2021.
CARNEIRO, Leonardo de Andrade; RODRIGUES, Waldecy; FRANÇA, George; PRATA, David Nadler. Use of technologies in Brazilian public higher education in times of pandemic COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, e267985485, julho de 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.5485. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5485. Acesso em: 06 mar. 2021.
FLORES, Nora Cascante; SALAZAR, Luisa Villanueva. Formación docente en didáctica universitaria en la pandemia: entre la reflexión pedagógica y la instrumentalización. InterCambios, Montevideo, v. 7, n. 2, p. 107-118, dic. 2020. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2301-01262020000200107&lang=pt. Acesso em: 06 mar. 2021.
FREIRE, André Pimenta; PAIVA, Débora Maria Barroso; FORTES, Renata Pontin de Mattos. Acessibilidade Digital Durante a Pandemia da COVID-19 - Uma Investigação sobre as Instituições de Ensino Superior Públicas Brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE, v.28, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/lilop/Downloads/9312-12632-1-PB.pdf. Acesso em: 04 mar. 2021.
GRILO, André; OLIVEIRA, Ana Luiza de; FERREIRA, Hannah Políticas da Educação no Ensino Superior e o Design de Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Estudos em acessibilidade e ensino a distância na Turma Virtual do SIGAA. Rio de Janeiro: TRIADES | Revista (online), v. 9, n. 2, 2020. Disponível em: https://triades.emnuvens.com.br/triades/article/view/295/144. Acesso em: 06 mar. 2021.
JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia.; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, e521974299, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i7.4299. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4299. Acesso em: 06 mar. 2021.
LANA, Zilda Maria de Oliveira; CASTRO, Fernanda Grazielle Aparecida Soares de; MARQUES, Stela Maria Fernandes. Memória e identidade docente de uma professora surda do Ensino Superior. Revista Educação Especial, 1(1), 69-82, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/17812. Acesso em: 06 mar. 2021.
LIMA, André Henrique; VERÁSTEGUI JUÁREZ, Miriam Viridiana; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Pessoas com Deficiência na Educação Superior: o caso UFSCar. In: Sá, Ana Claudia Maranhão. Acessibilidade e Inclusão no ensino superior: Reflexões e ações em universidades brasileiras. Ana Claudia Maranhão Sá, Vanessa Helena Santana Dalla Déa. Goiânia: Cegraf UFG, 2020. E-book. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/colecao_inclusao/livros/6/cap02.html. Acesso em: 06 mar. 2021.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; NAPOLITANO, Carlo José. Inclusão, acessibilidade e permanência: direitos de estudantes surdos à educação superior, Educar em Revista, Curitiba, n. spe.3, p. 107-126, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/nspe.3/0104-4060-er-03-107.pdf Acesso em: 06 mar. 2021.
MORAES, Laíse Miolo; VIEIRA, Francine Medeiros; GONÇALVES, Berenice Santos; BRAVIANO, Gilson; MERINO, Gisele Schmidt Alves Diaz. A Usabilidade de avatares de libras em sites: análise da interação de usuários surdos por meio do rastreador ocular Eye Tracking. Design E Tecnologia, 8(16), 41-51, 2018. Disponível em: https://www.ufrgs.br/det/index.php/det/article/view/495. Acesso em: 06 mar. 2021.
ROCHA, Cleomar (Org). Anais do V Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas. Goiânia: Media Lab / UFG, 2018. Disponível em: https://siimi.medialab.ufg.br/n/99310-siimi-2018. Acesso em: 06 mar. 2021.
SCHUCHMANN, Alexandra Zanella, SCHNORRENBERGER, Bruna Luiza, CHIQUETTI, Maria Eduarda, GAIKI, Raiane Suzana, RAIMANN, Bruno Wensing e MAEYAMA, Marcos Aurélio. Isolamento social vertical X Isolamento social horizontal: os dilemas sanitários e sociais no enfrentamento da pandemia de COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, 3 (2), 3556–3576, 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/9128. Acesso em: 06 mar. 2021.
SHIMAZAKI, Elsa Midori; MENEGASSI, Renilson José; FELLINI, DinéiaGhizzo Neto. Ensino Remoto para Alunos Surdos em Tempo de Pandemia. Práxis Educativa, 15 (e2015476), 2020. Disponível em: https://revistas.apps.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15476. Acesso em: 06 mar. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Orientações para acessibilidade de estudantes com deficiência no Ensino Remoto Emergencial (ERE). NAI - Núcleo de Apoio à Inclusão. Orgs.: Katiuscia C. Vargas Antunes, Mylene Cristina Santiago, Isadora Matos Moreira, Ana Berenice Resende Melo. 2020. Disponível em: https://www2.ufjf.br/nai/2020/09/08/guia-de-orientacoes-para-acessibilidade-de-estudantes-com-deficiencia-no-ensino-remoto-emergencial-ere/ Acesso em: 06 mar. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Recomendações para promoção da acessibilidade no Ensino Remoto emergencial. Diretoria de Inovação e Metodologias de Ensino da PROGRAD/UFMG/Centro de Apoio ao Ensino a Distância – CAED. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://www.ufmg.br/integracaodocente/wp-content/uploads/2020/07/recomendacoes-acessibilidade-ver2807f1.pdf. Acesso em: 06 mar. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Política de ações afirmativas, diversidade e equidade da Universidade Federal de São Carlos. Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar, 2016. Disponível em: http://blog.saade.ufscar.br/wp-content/uploads/2016/11/Politica_acoes_afirmativas_diversidade_equidade_da_ufscar.pdf. Acesso em: 06 mar. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Grupo de Trabalho Interdisciplinar pela Acessibilidade da Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar, 2020a. Disponível em: https://www.acessibilidade.ufscar.br/apresentacao. Acesso em: 06 mar. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS – GP- IDEA. Live: Avaliação biopsicossocial da deficiência por meio do Índice de Funcionalidade Brasileiro Modificado (IFBrM) com Izabel Maior, Leonardo Cabral, 2020b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A1eNcjB-Lag. Acesso em: 06 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-12-07
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31