Judicial education with adolescents in the municipality of São Carlos/SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995421

Keywords:

Adolescents, Infractional act, Non-school education, Socio-educational system.

Abstract

This study aims to present an analysis and discussion of the conceptions and inter-institutional educational practices in the functioning of the Socio-Educational System of the Municipality of São Carlos - São Paulo. The research problem is identified by the following guiding question: What are the conceptions and educational practices for the functioning of the Socio-educational System in the Municipality of São Carlos? In order to answer this question, the content analysis was used in the scientific process, supported by an epistemological approach that aims to produce the concrete thinking in the process of abstraction, analysis and synthesis of reality, of historical-dialectic materialistic basis in the production of knowledge. The research results identified perspectives of cooperation between institutions for the functioning of the investigation and reception procedures of young people accused of committing offences. A willingness of public authorities to bring together responsibilities between institutions and society partners was identified in order to seek a better articulation of socio-educational work and offer a more adequate structure to young people, guided by technical-scientific, repressive-reproductive and humanist-existential educational trends. In the diversity of conceptions and specificities in the functions of each institution, there is a commitment to consolidate a pedagogy of cooperation in order to minimize the problems of violence and infractions involving the young population.

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Author Biographies

Julio Cesar Francisco, Universidade Federal de São Carlos

Julio Cesar Francisco é pedagogo, mestre e doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Foi pesquisador visitante de doutorado no Conservatoire National des Arts et Métiers - Cnam, Paris/França, financiado pelo BEPE - FAPESP. Auxiliar técnico do Corpo Editorial da Revista REVEDUC/UFSCar. Pesquisador associado no Laboratoire Interdisciplinaire de la sociologie économique - Lise/Cnam. E-mail: socioeducativo.julio@gmail.com

Roseli Esquerdo Lopes, Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (1980), Especialista em Saúde Pública com Capacitação em Saúde Mental pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (1980), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Professora Titular do Departamento de Terapia Ocupacional e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos. Contato: relopes@ufscar.br

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Published

2021-12-22

How to Cite

CESAR FRANCISCO, J. .; ESQUERDO LOPES, R. . Judicial education with adolescents in the municipality of São Carlos/SP. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e5421064, 2021. DOI: 10.14244/198271995421. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5421. Acesso em: 22 jul. 2024.

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