The science of racial improvement: historical considerations about Brazilian eugenic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995348

Keywords:

Eugenic education, Eugenic movement, Biological racismo, Instrumental reason.

Abstract

Defined by Francis Galton (1822-1911) as the “science of racial improvement”, eugenics became popular among the influential Brazilian intellectual elite in the first decades of the Republic, aiming the biological-racial improvement of the population by combating the “degenerative threats” represented by blacks, mestizos, physically and mentally disabled. Considering this historical context and taking as a theoretical and methodological support a documentary research supported by the critique of instrumental reason, the article analyzes the intellectual production of the directors of the journal Boletim de Eugenia (1929-1933): Renato Kehl, Octavio Domingues and Salvador de Toledo Piza Jr. It is investigated the political-ideological foundations of eugenic education in Brazil and its role in the spread of biological racism among the country's intellectual elite in the 1920s and 1930s. It is concluded that the conception of education of these authors goes beyond the sense of schooling and aligns with a broader intellectual project that envisioned the popularization of the science of racial improvement in Brazil.

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Author Biographies

Guilherme Prado Roitberg, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista, licenciatura em Pedagogia e especialização em Filosofia. Membro do Grupo de Pesquisa Teoria Crítica e Educação da Universidade Federal de São Carlos. Possui experiência na área de Educação, com ênfase em História e Filosofia da Educação e História e Filosofia da Ciência, desenvolvendo pesquisas sobre eugenia, educação eugênica, teorias raciais, racismo biológico, autoritarismo, formação e teoria crítica da sociedade.

Melline Ortega Faggion, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do curso de psicologia. Membra do Grupo de Estudos sobre o Higienismo e o Eugenismo (GEPHE) e da Sociedade Brasileira de História da Psicologia (SBHP). Dedica-se à temática de fundamentos históricos e epistemológicos da psicologia, história da psicologia no Brasil, eugenia e higienismo.

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Published

2021-12-22

How to Cite

PRADO ROITBERG, G. .; ORTEGA FAGGION, M. . The science of racial improvement: historical considerations about Brazilian eugenic education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e5348076, 2021. DOI: 10.14244/198271995348. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5348. Acesso em: 22 jul. 2024.

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