The National Literacy Policy and the production of a new generation: a field of dispute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995209

Keywords:

National Curriculum Common Base, National Literacy Policy, Time to Learn Program, Literacy.

Abstract

The article analyzes the literacy policy instituted by the Brazilian federal government, taking as reference the Common National Curriculum Base (BNCC), the National Literacy Policy (PNA) and the Time to Learn Program, seeking to understand how these texts are articulated aiming at the implementation of a neoliberal and conservative political project planning to build a specific type of child. The policy formulated through the Ministry of Education aims to improve literacy processes through cognitive science and evidence on how people learn how to read and to write. Using document analysis and thematic analysis, with the contribution of the policy cycle approach, the present study examines the documents and the online version of the Time to Learn Program, categorizing what they prescribe regarding reading, understanding and producing written texts, evidencing the assumptions of the policy and its strategies. Despite the purpose announced by the PNA to address the main causes of literacy deficiencies in the country, this research finds that the transmutation of evidence-based science into a discourse coated with unquestionable truth, subtracts the objective reality of Brazilian education. The deed of attributing to a method the salvation of a complex process, such as literacy, disregards social, economic and cultural contexts, which contributes to the production of a generation only functional to the current capitalist productive system, based on financialization, control and regulation, deregulation and precarious training and teaching work, which defies democracy and social inclusion.

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Author Biographies

Janaína Soares Martins Lapuente, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Professora Adjunta do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande (IE/FURG). Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pelotas - PPGE/UFPel. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização e Letramento – GEALI e do Laboratório de Práticas de Incentivo à Leitura – LAPIL.

Gilceane Caetano Porto , Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Professora Associada do Departamento de Ensino da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pelotas - PPGE/UFPel. Vice-líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Educação Pública - GIPEP.

Mauro Augusto Burkert Del Pino, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Professor Associado do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PPGEDU/UFRGS. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Educação Pública – GIPEP.

Simone Gonçalves da Silva, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pelotas - PPGE/UFPel. Vice-líder do CEPE - Centro de Estudos em Políticas Educativas: Gestão, Currículo e Trabalho Docente da FAE/UFPel.

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Published

2023-04-11

How to Cite

LAPUENTE, J. S. M.; PORTO , G. C. .; DEL PINO, M. A. B. .; SILVA, S. . G. da . The National Literacy Policy and the production of a new generation: a field of dispute. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5209004, 2023. DOI: 10.14244/198271995209. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5209. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores alfabetizadores: políticas, saberes e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-03
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##plugins.generic.dates.published## 2023-04-11