Interactive processes in distance undergraduate courses: teachers' conceptions

Authors

Keywords:

Interaction, Distance Education, Transactional Distance.

Abstract

This article is an excerpt from the research carried out for the doctoral thesis Human-affective interrelationships in interactive processes in distance undergraduate courses in a private HEI. This is a qualitative research, a case study, in which the research subjects were the professors who, during the first semester of 2019, worked in the pedagogical mediation of Administration and Accounting courses at a private HEI. The objective of this work is to present the conceptions of the researched professors regarding the process of interaction with students and its interweavings with the pedagogical practice, analyzing the relationship of the variable interaction with the sensation of distance (Transactional Distance) from the professors’ point of view. The data collection techniques used were a questionnaire, answered by 14 teachers, of which 10 were selected for the second phase, with semi-structured interviews. Distance courses bring new challenges to teaching practice concerning interaction, as the student does not have the same characteristics as students in on-site courses: greater autonomy, virtual silence and communication asynchrony are some elements that pose challenges to teachers in the exercise of teaching practice. The teacher’s role continues to be the mediation of the teaching and learning process, but with different characteristics. Thus, we concluded that the interaction with the student from Distance Education brings new challenges to the distance teaching practices, being necessary to familiarize with the virtual presence, using new strategies relating to interaction with students. The greater the interaction, the lower the feeling of loneliness at the course and, the lower the transactional distance by the students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Blanca Martín Salvago, Universidade Católica Dom Bosco

Coordenadora Pedaggógica da UCDB Virtual.

Maria Cristina Lima Paniago, Universidade Católica Dom Bosco

Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica Dom Bosco (PPGE-UCDB).

References

ALBUQUERQUE, Gabriel Arcanjo Santos de; BRITO, Glaucia da Silva. Mídias Digitais. In: MILL, Daniel (Org.) Dicionário crítico de Educação e Tecnologias de Educação a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 451-452.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção Educação Contemporânea).

CRUZ, Dulce Márcia. Mediação Pedagógica. In: MILL, Daniel (Org.) Dicionário crítico de Educação e Tecnologias de Educação a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 429-432.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. O Dicionário da Língua Portuguesa. 8. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à Prática Educativa. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 40. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio (Org.). Vidas de Professores. Lisboa: Porto Editora, 1992. p. 171-197.

KENSKI, Vani Mireira. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. (Série Prática Pedagógica).

KOLB-BERNARDES, Rosvita. Segredos do coração: a escola como espaço par o olhar sensível. Cad. Cedes. Campinas, v.30, n.80, jan/abr, 2010.

LEITE, Sérgio Antonio da Silva (Org.). Afetividade e Práticas Pedagógicas. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

MAIA, Carmem; MATTAR, João. ABC da EaD. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MARTIN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MATURANA, Humberto. Conversações matrísticas e patriarcais. In: MATURANA, Humberto; VERDEN-ZÖLLER, Gerda. Amar e brincar. Fundamentos esquecidos do humano. São Paulo: Palas Athena, 2004. p. 25-115.

MOORE, Michael G. Teoria da Distância Transacional. 2002. Disponível em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2002_Teoria_Distancia_Transacional_Michael_Moore.pdf. Acesso em: 01 nov. 2020.

MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a Distância: Uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2007.

PELLI, Débora; ROSA, Milton. Minimizando a Distância Transacional: aplicando Teorias da Educação a Distância para mediar a aprendizagem de conteúdos da Geometria Plana com a utilização do software GeoGebra na Plataforma Moodle. In: MACIEL, Cristiano; ALONSO, Kátia Morosov; PANIAGO, Maria Cristina Lima. (Org.) A Educação a Distância: interação entre sujeitos, plataformas e recursos. Cuiabá: EdUFMT, 2016. p. 23-50.

REBOLO, Flavinês. Fontes e dinâmicas do bem-estar docente: os quatro componentes de um trabalho felicitário. In: REBOLO, Flavinês; TEIXEIRA, Leny Rodrigues Martins; PERRELLI, Maria Aparecida de Souza. (Org.). Docência em questão: discutindo trabalho e formação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012. p. 23-60.

REDIN, Euclides. Silêncio. In: STRECK, Danilo R; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 371-373.

ROMÃO, Eliana. A relação educativa: por meio de falas, fios e cartas. Maceió: EDUFAL, 2008.

TARDIF, Maurice. O trabalho docente, a pedagogia e o ensino: interações humanas, tecnologias e dilemas. Cadernos de Educação, Pelotas, n.16, p. 15-47, jan./jun. 2001.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TEIXEIRA, Daísa; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Interação e Interatividade. In: MILL, Daniel (Org.) Dicionário crítico de Educação e Tecnologias de Educação a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 369-372.

TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

VALENTE, José Armando. Educação a Distância: criando abordagens educacionais que possibilitam a construção de conhecimento. In: ARANTES, Valéria Amorim (Org.). Educação a Distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011. p. 13-44.

Published

2021-11-30

How to Cite

SALVAGO, B. M. . .; PANIAGO, M. C. L. . Interactive processes in distance undergraduate courses: teachers’ conceptions. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e5027057, 2021. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5027. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Práticas educativas emergentes: desafios na contemporaneidade
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-03
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-05-18
##plugins.generic.dates.published## 2021-11-30