Intercultural education in Ibero-Brazilian migratory contexts

Authors

  • Lucas Rech da Silva PUCRS
  • Alexandre Anselmo Guilherme Ministério da Educação/PUCRS
  • Henrique Caetano Nardi UFRGS
  • Renato de Oliveira Brito Universidade Católica de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994949

Keywords:

Education, International migration, Inclusion, Interculturality.

Abstract

This article is the result of three case studies carried out in Badalona (Spain), Évora (Portugal) and Caxias do Sul (Brazil), which aimed to analyze and understand the different forms of inclusion and reception of students who have experienced migratory processes. The research used observations and interviews carried out in public schools in the three cities and sought to analyze and understand how different schools work with the diversity issues that emerge in their daily lives. The analysis points to the need to understand migration as a factor that, invariably, can lead to vulnerabilities that reflect on the school experience, as well as the importance of the teacher's role in the process of welcoming and including migrant students and the need for institutional support necessary for the inclusion and the welcoming in the best way possible. The main purpose of this study is to collaborate so that one can better understand the reality of migrant students, in addition to helping to create practices and inclusion policies that are not based on ethnocentric views that produce assimilationist, acculturation or “catechization” practices. Especially because the pedagogical practices and the people involved in this process can be nourished by the richness of cultural diversity that emerges in these contexts.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Rech da Silva, PUCRS

Doutorando em Educação

Renato de Oliveira Brito, Universidade Católica de Brasília

Dr. em Educação

References

ALBERTI, V. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Instituto de Documentação; Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1990.

BARBOSA, M. Educação e desafios da multiculturalização: uma pedagogia da sociedade civil. Cadernos de Pesquisa, São Luiz, MA: Ufma, v. 40, n. 141, p. 993-1.023, 2010.

BRAH, A. Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 26, p. 329-376, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n26/30396.pdf. Acesso em: 11 nov. 2017.

BRASIL, M. J. Migrantes, apátridas e refugiados: subsídios para o aperfeiçoamento de acesso a serviços, direitos e políticas públicas no Brasil. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Ministério da Justiça; Secretaria de Assuntos Legislativos. 2015. Disponível em: http://pensando.mj.gov.br/wp-content/uploads/2015/11/PoD_57_web2.pdf. Acesso em: 6 out. 2020.

BURITICÁ, M. M. E. Somos muitos, somos diversos e aqui estamos cruzando fronteiras: compreensões acerca dos processos migratórios juvenis. Desidades, Rio de Janeiro: UFRJ, n. 16, a. 5, jul./set. 2017.

CANDAU, V. M. F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 161, p. 802-820, jul./set. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v46n161/1980-5314-cp-46-161-00802.pdf. Acesso em: 28 nov. 2017.

CANDAU, V. M. F. Concepções de educação intercultural. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2014.

CANDAU, V. M. F. Escola, inclusão social e diferenças culturais. ENDIPE – ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16., 2012. Campinas, SP: Unicamp, jul. 2012. p. 225-236.

COSTA, G. S. Famílias imigrantes e escolas em Barcelona. Revista Internacional da Mobilidade Humana, Brasília, a. XX, n. 38, p. 141-162, jan./jun. 2012.

COUTINHO, C. P.; CHAVES, J. H. O estudo de caso na investigação em Tecnologia Educativa em Portugal. Revista Portuguesa de Educação, Portugal, v. 15, n. 1, p. 221-243, 2002. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/492. Acesso em: 1º nov. 2007.

DELORS, J. (org.). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 7. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2012.

HANDERSON, J. Diáspora. Sentidos sociais e mobilidades haitianas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 43, p. 51-78, jan./jun. 2015.

HANDERSON, J.; JOSEPH, R-M. As relações de gênero, de classe e de raça: mulheres imigrantes haitianas na França e no Brasil. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, Brasília, UnB, v. 9, n. 2, 2015.

KOEHLER, C.; SCHNEIDER, J. Young refugees in education: the particular challenges of school system in Europe. Comparative Migration Studies, v. 7, n. 28. 2019.

MARQUES, T. S.; MATOS, F.; MAIA, C.; RIBEIRO, D. Crise e vulnerabilidade social: uma leitura territorial. In: JORNADAS DE GEOGRAFÍA ECONÓMICA, 7., Los escenarios económicos en transformación. La realidad territorial tras la crisis económica USC-AGE, 2016. p. 163-174.

REDIN, G.; MINCHOLA, L. A. B. Proteção dos refugiados na Declaração de Cartagena de 1984: uma análise a partir do caso dos haitianos no Brasil. In: Revista de Estudos Internacionais (REI), v. 4, n. 1, p. 20-45, 2013.

RUTTER, J.; JONES, C. Refugee education: Mapping the field. Stoke on Trent: Trentham Books, 2001.

SAYAD, A. Imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: Edusp, 1998.

SILVA, L. R. da. A inclusão de imigrantes na Educação Básica: um estudo de caso na perspectiva das violências de Galtung e Fanon. 2018. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PPGEdu, Porto Alegre, 2018.

UNITED NATIONS. Declaração Universal dos Direitos Humanos: adotada e proclamada pela Resolução 217 (III) da Assembléia Geral das Nações Unidas em 10 de dezembro de 1948. Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf. Acesso em: 20 nov. 2017.

VECK, W.; PAGDEN, L.; WHARTON, J. Children Seeking Refuge, Assimilation and Inclusion: Insights from the United Kingdom. In: Challenges and Opportunities in Education for Refugees in Europe. Leiden, NL: Brill Sense, 2018. p. 161-176.

YIN, R. Estudo de caso. Planejamento e métodos. Porto Alegre, Bookman, 2005.

Published

2021-11-30

How to Cite

RECH DA SILVA, L. .; ANSELMO GUILHERME, A. .; CAETANO NARDI, H. .; DE OLIVEIRA BRITO, R. . Intercultural education in Ibero-Brazilian migratory contexts. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4949047, 2021. DOI: 10.14244/198271994949. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4949. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Práticas educativas emergentes: desafios na contemporaneidade
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-01
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-12-29
##plugins.generic.dates.published## 2021-11-30