Literature review: continuing education of early childhood education teachers and science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994813

Keywords:

Child Development, Reflection, Pedagogical Practice.

Abstract

This article presents the continuing education of Early Childhood Education teachers as a theme, focusing on Science Teaching. It starts from the understanding that the insertion of Science Education qualifies child development and points to the importance of continuing education that instigates the teacher to reflect on, about and for practice. To obtain the data, a qualitative review of the bibliographic type was carried out in theses and dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) with the descriptors: Continuing Teacher Education, Science Teaching and Early Childhood Education. The objective was to analyze what research has pointed out about the insertion of Science Teaching in spaces of continuing education. Thirteen papers were analyzed using Discursive Textual Analysis (DTA). In the analytical process, five intermediate categories and two final categories emerged: Continuing Teacher Education: Space for reflection and dialogue about knowledge and; Continuing Teacher Education and Public Policies. This article presents the metatext that was prepared for the first category. The results make it possible to affirm the need for continuing education to make it possible to understand the importance of science education for children's learning and development, and the inclusion of this theme in training spaces is essential.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALARCÃO, Isabel. Formação Reflexiva de Professores: Estratégias de Supervisão. Porto Portugal. Coleção Cidine. Porto Editora.1996.

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7. ed. Cortez: São Paulo, 2010.

ALMEIDA, Erick. Rodrigo Santos; FACHÍN,Teran. A alfabetização científica na educação infantil: Possibilidades de integração. Latin American Journal of Science Education. 2, 12032, 2015.

ARCE, Alessandra; SILVA, Debora. A. S. M. da; VAROTTO, Michele. Ensinando ciências na educação infantil. Campinas SP: Alínea, 2011.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares Nacionais para a Educação Infantil /Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Ministério da Educação Conselho Nacional de educação Parecer CNE/CP Nº: 22/2019.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stepher. Teoría crítica de la enseñanza; La investigación acción en la formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Martinez Roca, 1988.

FUENTES, Selma Simonstein. O porquê e o como das ciências na Educação Infantil. Ciência na Educação Infantil. Pátio, n. 33, 2012.

GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Investigação –Formação – Ação em Ciências: um caminho para reconstruir a Relação entre o Livro Didático, o Professor e o Ensino. I ed. Curitiba: Prismas, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. A educação no século XXI. Porto Alegre: Artmed, 2000.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. (2001). Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: L. S. Vygotsky Lev Semyonovich, A. R. Luria, A. N. Leontiev (EdS.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (p. 59-83). São Paulo: Ícone.

LIMA, Maria Emilia Caixeta de Castro; MAUÉS, Ely. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. In: Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 8, p. 2006 161-175.

LÜDKE, Menga; ANDRE, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas, São Paulo:EPU,1986.

MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton., orgs. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. 191 p. ISBN 978-85-7983-103-4. Available from Scielo Books http://books.scielo.org. Disponivel em: https://static.scielo.org/scielobooks/ysnm8/pdf/martins-9788579831034.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. In: Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva in: Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

MALDANER; Otavio Aloisio; BELMAYR, Knopki Nery. Formação de professores: compreensões em novos programas e ações. Ijuí: Ed. Unijuí. 2014.

NÓVOA, Antônio. “Concepções e práticas de formação contínua de professores”. In Formação Contínua de Professores - Realidades e Perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991, pp. 15-38.

NÓVOA, Antônio (Org). Vida de professores. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antônio et al. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2009.

NÓVOA, Antônio Sampaio da. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017.

PIETROBON, Sandra Regina Gardacho. EJA: fundamentos da educação infantil. Guarapuava: Ed. da Unicentro, 2010.

REIS, Pedro. Investigar e Descobrir Actividades para a Educação em Ciências nas Primeiras Idades. Chamusca: Cosmos, 2008.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. O professor de Ciências: problemas e tendências de sua formação. In: ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. Campinas, R. Vieira Gráfica e Editora LTDA, 200. 12-42.

VARELA, Paulo. Aprender ciências por investigação na educação pré-escolar: exploração de uma proposta didática em contexto de formação inicial de educado In: Revista Ensignare Scientia. Vol. 3, n. 1. Jan./Abr. 2020.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2 ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2000, 496 p.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes,1993.

Published

2022-07-15

How to Cite

BOURSCHEID , R. .; SCHERER WENZEL , J. . Literature review: continuing education of early childhood education teachers and science teaching. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e4813006, 2022. DOI: 10.14244/198271994813. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4813. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-15
##plugins.generic.dates.published## 2022-07-15