THE STUDY OF THE MEAN, MEDIAN AND MODE BY MEANS OF A GAME AND PROBLEM SOLVING

Authors

  • José Marcos Lopes Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Renato Sagiorato Corral Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP
  • Jéssica Scavazini Resende Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199481

Abstract

The objective of this article is to present the findings of a research that aimed to evaluate the results of a didactic-pedagogical proposition using games and problem solving for studies of the concepts of mean, median and mode in Descriptive Statistics. A game (original) was elaborated and some problems involving game situations were created to support the students on improvement of learning from these concepts. The purpose of learning was applied on a public high school classroom (seniors), in a countryside city of São Paulo State, Brazil. The results of this investigation point out that the use of games associated to problem solving can contribute to the students’ learning process and also on their own knowledge development.

Keywords: Teaching descriptive statistics; games; problem solving.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Marcos Lopes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - IBILCE/UNESP - São José do Rio Preto, mestre em Ciências de Computação e Estatística pelo Instituto de Ciências Matemáticas de São Carlos - ICMSC/USP - São Carlos, doutor em Teoria do Controle e Estatística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC/RJ. Atualmente é professor Livre Docente da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Ilha Solteira. jmlopes@mat.feis.unesp.br

Renato Sagiorato Corral, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Licenciando em Matemática pela UNESP - Campus de Ilha Solteira.

Jéssica Scavazini Resende, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Licencianda em Matemática pela UNESP - Campus de Ilha Solteira

Published

2012-11-28

How to Cite

LOPES, José Marcos; CORRAL, Renato Sagiorato; RESENDE, Jéssica Scavazini. THE STUDY OF THE MEAN, MEDIAN AND MODE BY MEANS OF A GAME AND PROBLEM SOLVING. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 250–270, 2012. DOI: 10.14244/19827199481. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/481. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2012-07-16
##plugins.generic.dates.accepted## 2012-08-21
##plugins.generic.dates.published## 2012-11-28