Media and information literacy, social pedagogy and freedom of expression with egress from the prison system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994742

Keywords:

Social pedagogy, Freedom of expression, Nonformal education.

Abstract

Mobilizing fundamentals of Social Pedagogy and Media and Information Literacy practices committed to promoting freedom of expression of the prison system egress, the research investigated the potential of AMI for the socialization process of those experiencing a moment of return to society outside prisoners. Therefore, the construction and analysis of empirical data were supported by the action research method. The investigation took place in the Social Inclusion Program for Graduates of the Prison System - PrEsp, in the city of Uberaba / MG, through workshops mediated with and with employees who addressed the construction of a newspaper called “Jornal do Desabafo.” The newspaper production was the dialogical path chosen to oppose the hegemonic discourse on the stage of symbolic disputes produced by media culture. At the end of the activities, evidence was collected that media literacy can be an instrument of Pedagogy to promote freedom of expression with graduates from the prison system since employees made the newspaper a tool to insert their word and regain this denied right, represented themselves as human beings and broke with stereotypes long associated with egress from the prison system.

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Author Biographies

Marta Soares da Silva , Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ituverava (2010). Experiência de efetivo exercício em docência no Estado de Minas Gerais. Especialista em Educação de Jovens e Adultos para os Privados de Liberdade pela UFTM Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Mestre em Educação pela UFTM.

Alexandra Bujokas de Siqueira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Sou graduada em Jornalismo, doutora em Educação e fiz pós-doutorado em Estudos de Mídia na The Open University Ingles. Sou professora da Universidade Federal do Triângulo Mineiro em Uberaba, MG, onde coordena o Programa de Pós-graduação em Educação, ministro a disciplina "Comunicação, Educação e Tecnologias" para a Licenciatura em Geografia, uma disciplina "Mídia-educação" para a licenciatura em História e a disciplina "Leitura Crítica da Mídia" para o bacharelado em Serviço Social. No mestrado, ministro a disciplina "Mídia-educação" e colaboro em Seminários de Pesquisa. Oriento alunos de iniciação científica e mestrado. Fui bolsista do Programa Pesquisador Mineiro da Fapemig e pesquisadora visitante do Instituto de Tecnologia Educacional da Open University Inglesa e do Instituto de Educação da Universidade de Londres, hoje University College London (UCL). Ao longo da minha carreira acadêmica, nove projetos financeiros pelas agências Capes, CNPq e Fapemig. Já trabalhei como consultora do escritório da UNESCO no Brasil e, atualmente, colaboro com o curso de mestrado em Ciências da Educação da Universidade Katyavala Bwila de Angola, onde ministro a disciplina "Tecnologias da Informação e Comunicação Aplicadas à Educação. Tenho artigos e capítulos de livros publicados, mas o que eu gosto mesmo é de ser blogueira. Escrevo o "Blog da Mídia-educação", onde faço relatos honestos do que é trabalhar com mídias em processos de ensino e aprendizagem.

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Published

2021-03-24

How to Cite

SOARES DA SILVA , M. .; BUJOKAS DE SIQUEIRA, A. . Media and information literacy, social pedagogy and freedom of expression with egress from the prison system. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4742037, 2021. DOI: 10.14244/198271994742. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4742. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
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##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24