Education without party: coup d`etat and militarized governaments (1964 e 2016)

Authors

  • Rodrigo Sarruge Molina Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994719

Keywords:

School Without Party, Dictatorship, Coup d'etat.

Abstract

This study analyzes two reactionary processes in Brazilian education. The educational proposals of the School Without Party movement (ESP) - one of the promoters of the 2016 coup that resulted in the militarized government of Bolsonaro - and the educational policies of the military dictatorship, the result of the coup movement of 1964. Contrary to the supposed neutrality advocated in these movements, this study revealed the educational, ideological and political conceptions of both cases. Just like occurred delations of teachers for repression in the dictatorship, today we witness ESP, which encourages the same practice against teachers, articulating legislation that aims to discipline and punish education professionals who teach content political or ideas critical of government and society. The theory and method of analysis is based on Comparative History, enabling the analysis of these objects without anachronisms. The study concluded that there are diverse political interests and economic (national and international) similar in the 1964 and 2016 coup processes that culminated in militarized governments. In the area of education this happened through undemocratic surveilance practices against teachers, downsizing of philosophy and human sciences content with the aim of keeping social structures intact in contexts of economic crisis and political tension.

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Author Biography

Rodrigo Sarruge Molina, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor adjunto da Universidade Federal do Espírito Santo. Realizou pós-doutorado em Educação na Pontifícia Universidade Católica (PUC-Campinas). É Doutor e Mestre em Educação na área de concentração: Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), onde especializou-se nas relações entre História, Educação e a Questão Agrária no Brasil. Esteve 17 meses trabalhando no Departamento de História da Università Degli Studi di Torino (UNITO) na Itália. Exerceu em 2016, 2015 e 2009 a função de professor universitário (PED) na disciplina História da Educação na Faculdade de Educação da UNICAMP, onde ainda colabora como pesquisador. Possui licenciatura em História pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), período que exerceu a função de historiador e educador do museu de História das Ciências Agrárias da Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz" da Universidade de São Paulo (ESALQ/USP). Foi professor de Filosofia, Geografia e História na rede pública e privada trabalhando com o ensino fundamental, médio e cursos "pré-vestibular"

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Published

2022-07-15

How to Cite

SARRUGE MOLINA, R. . Education without party: coup d`etat and militarized governaments (1964 e 2016). Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e4719001, 2022. DOI: 10.14244/198271994719. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4719. Acesso em: 22 jul. 2024.

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