Education and environmental citizenship in prison context - a university extension program for prisoners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994710

Keywords:

Prison education, Environmental citizenship, Virtual environments, Imprisonment.

Abstract

At the end of the 20th century, the Council of Europe adopted a set of recommendations on needs and responsibilities related to Prison Education. These recommendations stipulated that individuals in reclusion must have access to education and training programs that serve an integral purpose of acquiring / developing life skills, leading to an effective reintegration into society and the labor market and that, simultaneously prevent recurrence. Based on these assumptions, a University Extension program was developed in the area of Environmental Citizenship, the main goal of which was to promote the acquisition of environmental citizenship skills and to develop social and emotional skills, such as critical thinking, communication and collaboration. The analysis of the program's results was developed based on the qualitative analysis of the participations of the eighteen trainees/prisoners in the virtual classrooms created in the virtual learning environment, having as reference the pedagogical model developed by Moreira (2017).  The results reveal that the use of cinema in virtual environments, anchored in the pedagogical model for the deconstruction of moving images, can have very positive effects in the acquisition of knowledge in ecological science and in the development of environmental citizenship, social and emotional skills.

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Author Biographies

Jesus M. Delgado-Mendez, Universidade Federal Recôncavo da Bahia

Doutor em Ciências da Educação: Formação de Professores. Professor no Departamento de Educação e Ensino a Distância da Universidade Aberta. Investigador no Grupo de Políticas e Organizações Educativas e Dinâmicas Educacionais (GRUPOEDE) do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20) da Universidade de Coimbra e no Laboratório de Educação a Distância e eLearning da Universidade Aberta (Le@d). Coordenador Científico da Unidade Móvel de Investigação em Estudos do Local (ELO) da Universidade Aberta.

José António Moreira, Universidade Aberta

Professor Departamento de Educação e Ensino a Distância, Universidade Aberta, POrtugal

Sara Dias-Trindade, Universidade de Coimbra

Doutora em História: Didática da História e pós doutora em tecnologias da educação e da comunicação. Professora no Departamento de História, Estudos Europeus, Arqueologia e Artes da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Investigadora Integrada no Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20) da Universidade de Coimbra fazendo atualmente parte da equipa de coordenação do referido centro.

Ana Machado, Universidade do Porto

Doutoranda em Ciências da Educação na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, mestre em Supervisão Pedagógica e licenciada em Educação com especialização em Pedagogia Social e da Formação, pela Universidade Aberta. Bolseira de investigação da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) e membro do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE/FPCEUP).

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Published

2021-03-24

How to Cite

M. DELGADO-MENDEZ, J. .; ANTÓNIO MOREIRA, J. .; DIAS-TRINDADE, S. .; MACHADO, A. . Education and environmental citizenship in prison context - a university extension program for prisoners. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4710042, 2021. DOI: 10.14244/198271994710. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4710. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
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