From prison to university: an autobiographic report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994662

Keywords:

Autobiography, Deprivation of freedom, Enem PPL.

Abstract

The work now carried out comprises autobiographical research that brings as subject the first woman in custody in the state of Ceará to enter a Public University through the National High School Exam for Persons Deprived of Liberty, Cynthia Corvello. The main objective of the study is to present aspects of his life, especially in the period of serving his sentence (from 1998 to the present day), which relate to the experience of undergoing the exam, obtaining approval, and entering the Federal University of Ceará in 2012. Therefore, the elements referring to his experience as a graduate student and now a Master’s student in History are of interest to the proposed investigation. Methodologically, we invested in qualitative research along the lines of an autobiographical study. Cynthia Corvello was asked to narrate her life trajectory in writing, highlighting the emotions and feelings that marked her childhood, the moment of imprisonment, submission to the national exam, and admission to the University, sometimes as a graduate student, sometimes as a master student. The results emphasize the contribution of the National High School Examination for Persons Deprived of Liberty policy, which allows people in situations of deprivation of liberty to apply for a place in Higher Education and consequently modify their life histories.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carla Poennia Gadelha Soares, Universidade Federal do Ceará

Doutora e mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da rede pública estadual da Secretaria da Educação Básica do estado Ceará (Seduc/CE). Integra o Grupo de Estudos em Educação em Regimes de Privação de Liberdade da Universidade de São Paulo (USP).

Marta Suiane Barbosa Machado Gomes, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação (Linha de Pesquisa Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (Educas) da UECE. Professora efetiva da rede pública municipal de Fortaleza e superintendente escolar do Distrito de Educação 5, pertencente à Secretaria Municipal de Educação.

Cynthia Corvello , Universidade Federal do Ceará

Mestranda em História Social (Linha de Pesquisa Cultura e Poder) pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e graduada em licenciatura em História pela mesma instituição. Pesquisadora financiada pela fundação de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudo de História e Gênero do Departamento de História da UFC.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, Pelotas, n. 14, p. 79-95, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30223/pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

ADORNO, Sérgio. A prisão sob a ótica de seus protagonistas: itinerário de uma pesquisa. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 3, n. 1-2, p. 7-40, 1991. DOI: https://doi.org/10.1590/ts.v3i1/2.84813. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ts/v3n1-2/0103-2070-ts-03-02-0007.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

ANDRÉ, Marli. Texto, contexto e significado: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 45, p. 66-71, 1983. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1491/1485. Acesso em: 30 jul. 2020.

BARRETO, Lima. Cemitério dos Vivos. São Paulo: Planeta, 2004.

BOFF, Leonardo. A águia e a galinha. Rio de Janeiro: Sextante, 2009.

BRASIL. Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias: Infopen. Brasília, DF: Ministério da Justiça e Segurança Pública, 2019.

BRASIL. Portaria nº 807, de 18 de junho de 2010. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM como procedimento de avaliação cujo objetivo é aferir se o participante do Exame, ao final do ensino médio, demonstra domínio dos princípios científicos e tecnológicos que presidem a produção moderna e conhecimento das formas contemporâneas de linguagem. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 jun. 2010.

CEARÁ. Plano Estadual de Educação nas Prisões do Estado do Ceará. Fortaleza: Seduc, 2020.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 7-18, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n31/a02v11n31.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

DENZIN, Norman. Interpretando a vida de pessoas comuns: Sartre, Heidegger e Faulkner. Dados, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, 1984.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Recordações da casa dos mortos. São Paulo: Nova Alexandria, 2006.

ERIKSON, Erik Homburger. Crescimento e crises. In: MILLON, T. (Org.). Teorias da psicopatologia e personalidade. Rio de Janeiro: Interamericana, 1979. p. 91-104.

FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Estratégia, poder-saber. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. p. 203-222.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 15. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2000.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 2013.

HART, Carl. Nelson Mandela. São Paulo: Macmillan Education, 2009.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de Indicadores Sociais. Rio de Janeiro: IBGE, 2019.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Enem PPL: participantes, 2020. Brasília, DF: MEC, 2020.

LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

MAEYER, Marc De. A educação na prisão não é uma mera atividade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 33-49, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v38n1/04.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

MENDES, Igor. A pequena prisão. São Paulo: N-1, 2017.

NASCIMENTO, Valdriano Ferreira do. O currículo produzido nas veredas da prática na formação do pedagogo na UECE. 2019. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 287-308, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702007000100015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ts/v19n1/a15v19n1.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Educação escolar na prisão: o olhar de alunos e professores. Jundiaí: Paco, 2014.

SILVEIRA, Fernando Lang da; BARBOSA, Marcia Cristina Bernardes; SILVA, Roberto da. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 1101-1104, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1806-11173710001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v37n1/1806-1117-rbef-s1806-11173710001.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

SOARES, Carla Poennia Gadelha. Diário de aula: registros do repensar docente a respeito da avaliação de ensino-aprendizagem no contexto de privação de liberdade. 2019. 282 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

STAKE, Robert. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

Published

2021-03-24

How to Cite

POENNIA GADELHA SOARES, Carla; SUIANE BARBOSA MACHADO GOMES, Marta; CORVELLO , Cynthia. From prison to university: an autobiographic report. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4662028, 2021. DOI: 10.14244/198271994662. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4662. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-12-14
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.