From prison to university: an autobiographic report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994662

Keywords:

Autobiography, Deprivation of freedom, Enem PPL.

Abstract

The work now carried out comprises autobiographical research that brings as subject the first woman in custody in the state of Ceará to enter a Public University through the National High School Exam for Persons Deprived of Liberty, Cynthia Corvello. The main objective of the study is to present aspects of his life, especially in the period of serving his sentence (from 1998 to the present day), which relate to the experience of undergoing the exam, obtaining approval, and entering the Federal University of Ceará in 2012. Therefore, the elements referring to his experience as a graduate student and now a Master’s student in History are of interest to the proposed investigation. Methodologically, we invested in qualitative research along the lines of an autobiographical study. Cynthia Corvello was asked to narrate her life trajectory in writing, highlighting the emotions and feelings that marked her childhood, the moment of imprisonment, submission to the national exam, and admission to the University, sometimes as a graduate student, sometimes as a master student. The results emphasize the contribution of the National High School Examination for Persons Deprived of Liberty policy, which allows people in situations of deprivation of liberty to apply for a place in Higher Education and consequently modify their life histories.

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Author Biographies

Carla Poennia Gadelha Soares, Universidade Federal do Ceará

Doutora e mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da rede pública estadual da Secretaria da Educação Básica do estado Ceará (Seduc/CE). Integra o Grupo de Estudos em Educação em Regimes de Privação de Liberdade da Universidade de São Paulo (USP).

Marta Suiane Barbosa Machado Gomes, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação (Linha de Pesquisa Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (Educas) da UECE. Professora efetiva da rede pública municipal de Fortaleza e superintendente escolar do Distrito de Educação 5, pertencente à Secretaria Municipal de Educação.

Cynthia Corvello , Universidade Federal do Ceará

Mestranda em História Social (Linha de Pesquisa Cultura e Poder) pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e graduada em licenciatura em História pela mesma instituição. Pesquisadora financiada pela fundação de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudo de História e Gênero do Departamento de História da UFC.

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Published

2021-03-24

How to Cite

POENNIA GADELHA SOARES, C. .; SUIANE BARBOSA MACHADO GOMES, M. .; CORVELLO , C. . From prison to university: an autobiographic report. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4662028, 2021. DOI: 10.14244/198271994662. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4662. Acesso em: 22 jul. 2024.

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Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
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