Yesterday, today and tomorrow: A tour on the time througth the educational pathways of 8 inmates in a Portuguese prison

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994626

Keywords:

Education in prisons, Portugal, Motivation and interests, Lifelong education.

Abstract

This article seeks to elaborate a reflection from an empirical study, from a broader research, which brings to light the autobiographical speech about the experiences of the past, seeking to understand how they interfered (and interfere) in the educational pathways, motivations and in interests for learning and building life projects for the future. Resulting from the story of life stories, the data presented describe part of the reality of eight male prisoners in a Portuguese prison, with a high level of security and high management complexity, with an exclusively male prison population, and located in the center region. from Portugal. The information collected was organized and analyzed respecting the order of the three chronological poles: pre-analysis (1), exploration of the material (2) and treatment of the results, inference and interpretation (3). The results suggest that the reasons, reasons and interests that led, in the past, and that lead, in the present day, prisoners to relate to school education, take on plural, bumpy outlines, of varied origins and of a heterogeneous nature.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rarissa Maiara Fernandes de Lira, UFPE

Bacharel em Ciências Contábeis pela UFPE, em 2013. Graduanda do curso de Pedagogia, desde 2015, com conclusão prevista para 2021. Mestre em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária, pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (FPCE/UC), desde 2019.

Joaquim Luis Medeiros Alcoforado, Universidade de Coimbra

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra. É Professor na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra e Investigador do Grupo de Políticas Educativas e Dinâmicas Educacionais (GRUPOEDE) do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEISXX), uma Unidade de Investigação da Universidade de Coimbra e da Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT). Foi Coordenador do Mestrado em Educação e Formação de Adultos e Intervenção Comunitária (2012 - 2018) e é Membro da Comissão de Coordenação do Doutoramento em Ciências da Educação, da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

References

ADORNO, S. A prisão sob a óptica de seus protagonistas: Intinerário de uma pesquisa. Tempo Social Revista de Sociologia da USP, v. 3, n. (1-2), pp. 7-40. 1991.

ALCOFORADO, J. L. Competências, Cidadania e Profissionalidade: Limites e desafios para a construção de um modelo português de educação e formação de adultos. 460fl. Tese. Doutoramento em Ciências da Educação, Especialidade de Educação Permanente e Formação de Adultos. Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Coimbra – Portugal. 2008.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Segunda reimpressão da primeira edição. São Paulo: Edições 70. 2011, 279 p.

BANDURA, A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. Washington, DC., v. 84, n. 2, 191-215, 1977.

CAMPOS, S. M. C. S. Sistemas Prisionais Europeus. 113 fl. Dissertação. Mestrado em Direito e Segurança - Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (Faculdade de Direito da Universidade Nova de Lisboa), Portugal, 2015.

CUNHA, Manuela Ivone P. Pereira. A prisão e as suas novas redundâncias. Um debate público sobre a Reforma do Sistema Prisional. Braga: Universidade do Minho – Portugal. p. 1-9. (2003). Disponível em: https://tinyurl.com/y8f33era Acesso em: 04 de dezembro de 2018.

DE MAEYER, M. Ter tempo não basta para que alguém se decida à aprender. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 86, pp. 43-55. 2011.

DE MAEYER, M. A Educação na Prisão não é uma Mera Atividade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n.1, p. 33-49. Jan-mar. (2013).

DGRSP. Relatório de Atividades e Autoavaliação de 2016. Lisboa: Divisão de Planeamento e Organização. 2016. Disponível em: https://tinyurl.com/yd7zqtsn Acesso em: 29 de novembro de 2018.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 12ª edição. São Paulo: Editora Paz e Terra. 1979, 46 p.

FREIRE, P. Cartas a Cristina: Reflexões sobre a minha vida e a minha práxi. São Paulo: Editora UNESP. 2003.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: Nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Editora Vozes. 1999, 288 p.

MARCONDES, Martha Ap. S; MARCONDES, Pedro. A Educação nas Prissões. In: MARCONDES, Marta Aparecida S.; PLATT, Adreana Dulcina. et al. (Orgs.). Temas Transversais e Currículo. Brasília: Líder Livro Editora, 2008. p. 165-185.

MASLOW, A. H. Motivacion y Personalidad. Tradução de P. C. Clemente. Madrid – Espanha. Ediciones Díaz de Santos S. A. 1991, 433 p.

MONTEIRO, A. da C. F. F. Expetativas (in)cumpridas – a vivência da reclusão feminina e a educação/formação de adultos nas prisões. 175fl. Dissertacão. Mestrado em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária. Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Coimbra – Portugal. 2013.

ONOFRE, E. M. C. Educação Escolar na Prisão. Para Além das Grades: a essência da escola e a possibilidade de resgate da identidade do homem aprisionado. 189fl. Tese. Doutorado em Educação. Universidade Estadual Paulista de Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras. São Paulo – Brasil. 2002.

ONOFRE, E. M. C. O papel da Escola na Prisão: saberes e experiências de alunos e professores. Childhood & Philosophy. Rio de Janeiro, v.7, n. 14, 2011, pp. 271-297, jul./dez. (2011).

ONOFRE, E. M. C.; JULIÃO, E. F. A Educação na Prisão como Política Pública: entre desafios e tarefas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n.1, pp. 51-69. Jan-mar. (2013).

ONOFRE, E. M. C. Educação escolar para jovens e adultos em situação de privação de liberdade. Cad. Cedes Campinas, São Paulo, v. 35, n. 96, pp. 239-255. (2015).

ROSA, Jorge La; FERREIRA, Berta Weil; SANTOS, Bettina Steren dos; et all. Psicologia e Educação: O significado do aprender. 4ª edição revisada e ampliada. Porto Alegre, Brasil: EDIPUCRS. 2001.

REEVE, J. Understanding Motivation and Emotion. Seventh Edition. London – UK. Wiley Custom. 2018.

SANTOS, Pollyana do; DURAND, Olga Celestina da Silva. A Educação de Jovens e Adultos no Espaço Prisional: sentidos da escolarização para mulheres em privação de Liberdade. Perspectiva, Florianópolis, v. 32, n. 1, pp. 129-159, jan./abr.(2014).

Published

2021-03-24

How to Cite

MAIARA FERNANDES DE LIRA, R. .; LUIS MEDEIROS ALCOFORADO, J. . Yesterday, today and tomorrow: A tour on the time througth the educational pathways of 8 inmates in a Portuguese prison. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4626041, 2021. DOI: 10.14244/198271994626. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4626. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-11-13
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24