Care in the relationship between teacher and students: Education in prison from a phenomenological perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994609

Keywords:

Care, Education in prisons, Relationship between teacher and students.

Abstract

In this paper, we report the pathway taken in the Master Degree in Education research at the Federal University of São João del-Rei (UFSJ), Brazil, presented in 2016. With this study, we seek to understand, from a phenomenological perspective, the relationship between teacher and students in a school in the prison system in the city of São João del- Rei – MG. The institution is the State School Detective Marco Antônio de Souza, in the female unit of Association of Protection and Assistance to the Convict – APAC. Such relationship is interpreted using the concept of Care (Sorge), presented in the book Being and Time (1927), the main work by the German philosopher Martin Heidegger (1889-1976). To achieve our goal, we introduce the concept of Care; we show the pathway and methodological resources used in the research; we then describe the ambiance in which it took place. Lastly, in light of the exposed concept, we focus on the teacher’s relationship with her students, on the student’s relationship with each other, and on the relationship of all of them with the environment in which they are. In this sense, we conclude, in this investigative trajectory, that education within the dimension of Care is one of the ways to humanize life behind bars.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Caroline Martins de Sousa , Universidade Federal de São João Del-Rei -UFSJ

Possui Graduação em Filosofia, Especialização em Educação e Mestrado em Processos Socioeducativos e Práticas Escolares pela Universidade Federal de São João Del-Rei -UFSJ.   Atualmente é Tutora  do curso de Filosofia da UFSJ e Professora no Colégio Tiradentes da Polícia Militar- CTPM.

Wanderley Cardoso de Oliveira, Universidade Federal de São João Del-Rei -UFSJ

Doutor em Filosofia. Professor do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de São João del Rei, Minas Gerais.

References

BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Governo Federal. Disponível em: https://www.justica.gov.br/news/numero-de-mulheres-presas-aumentou-256-em-12-anos. Acesso em: 10/07/2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 7.210, de 11 de julho de 1984. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7210.htm. Acesso em 25/11/2020.

BRASIL. Portal MEC. Lei de Diretrizes e Bases, de 20/12/1996. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf. Acesso em: 26/11/2020.

BRASIL. Portal MEC. Resolução, nº 2, de 19/05/2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5142-rceb002-10&category_slug=maio-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25/11/2020.

CARDOSO, Camila Menotti. O exercício da docência entre as grades: reflexões sobre a prática de educadores do sistema prisional do estado de São Paulo. 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de São Carlos: UFSCar, São Carlos- SP, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2672/5253.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 23/07/2020.

COSTA, Sidney Alves. Diário de campo como dialética intersubjetiva. In. Sociologia Rural: Questões metodológicas emergentes. Presidente Venceslau: Letras à Margem, 2002, p.173-185.

HENZ, celso Ilgo; TONIOLO, Joze Medianeira dos S. Andrade. Dialogar e amar: ensinando/aprendendo para ser mais. Políticas Educativas. Porto Alegre, v. 6, n.2, p. 101-117, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Poled/article/view/45659/28839. Acesso em: 23/07/2020.

FERNANDES, Marco Aurélio. In: PEIXOTO, Adão José. Fenomenologia do cuidar: perspectivas multidisciplinares. Curitiba: Juruá, 2011. p. 17-32.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo (Parte I). Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 1988.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. A Educação na Prisão como Política Pública: entre desafios e tarefas. Educação e realidade. Porto Alegre, vol.38, nº.1, p. 51-69, Jan./Mar, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362013000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em 23/07/2020.

Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. Programa novos rumos. Belo Horizonte – Minas Gerais, 2011). Disponível em: http://www8.tjmg.jus.br/presidencia/programanovosrumos/cartilha.html. Acesso em: 23/07/2020.

SYZMANSKI, Heloisa; BARREIROS, Gilberto Ferreira. A experiência de ser pai: um estudo fenomenológico sobre a constituição identitária. Revista Educação, Ciência e Cultura. Canoas- RS, vol. 18, nº. 1, p. 65-75, jan./jun, 2013. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1067. Acesso em: 23/07/2020.

VEM dançar. Direção de Liz Friedlander. EUA, 2006. (1h 55min). Legendado.

Published

2021-03-24

How to Cite

SOUSA , C. M. de .; OLIVEIRA, W. C. de . Care in the relationship between teacher and students: Education in prison from a phenomenological perspective. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4609032, 2021. DOI: 10.14244/198271994609. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4609. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-12-14
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24