EJA passengers for higher education: which trajectories do you have in your baggage?
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994585Keywords:
Youth and adult education, Trajectories, University education.Abstract
This article deals with the human trajectories and schooling of the subjects of EJA in their formation from Basic Education to entering Higher Education. The main proposal is to present the elements that constituted the luggage of the “passengers of the EJA” in their educational processes. The research approach is configured as qualitative and its purpose was to analyze how the subjects of the EJA went through to Higher Education, highlighting, therefore, the conditions of entry and stay at the university. In addition, as an instrument for data collection, document analysis (registration form) and questionnaires were used to identify the research participants and outline their profile. Narrative interviews were also carried out in order to reconstruct the life story of the nine social actors participating in the research. The results revealed the trajectories and profiles of the subjects of EJA and the need for teaching practices that contemplate the knowledge acquired by them in their life trajectories associated with schooling. In addition, they signaled that the difficulties that accompanied them during the formative process, led seven of the nine subjects to leave school at a given moment of schooling and return to the EJA to complete their studies and enter Higher Education when it was possible for them.
Metrics
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da Prática escolar. 15. ed. Campinas. São Paulo: Papirus, 2008. 128 p.
ARROYO, Miguel González. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? REVEJ@ - Revista de Educação de Jovens e Adultos, Belo Horizonte, v. 1, n. 0, p. 5-19, ago. 2007. Disponível em: http://nedeja.uff.br/wp-content/uploads/sites/223/2020/05/Balano-da-EJA-MiguelArroyo.pdfhttp://www.reveja.com.br/revista. Acesso em: 10 jan. 2020.
ARROYO, Miguel González. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia G. C.; GOMES, Nilma Lino (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p 19- 50.
ARROYO, Miguel González. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio (org.). Formação do educador de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-32.
ARROYO, Miguel González. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA. Itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017. 294 p.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 70. ed. Porto: Porto Editora, 1977. 224 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Mais Educação. Brasília, DF: MEC, [2018]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretaria112877938/seb-educacao-basica-2007048997/16689-saiba-mais-programa-mais-educacao. Acesso em: 10 jan. 2020.
BRITTO, Luiz Percival Leme. Contra o consenso: cultura escrita, educação e participação. Campinas: Mercado de Letras, 2003. 216 p.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. 93 p
CRUZ, Neilton Castro da. “Esse ambiente não é para todo mundo”: as condições de inserção e de permanência de egressos/as da EJA no ensino superior público. 2016. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) ? Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
DAYRELL, Juarez Tarcísio. A juventude a educação de jovens e adultos: reflexões iniciais, novos sujeitos. In: SOARES, Leôncio J. G.; GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 53-67.
FILHO, Raimundo Barbosa Silva; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima Araújo. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, jan./jun. 2017. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito. Acesso em: 20 dez. 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. 166 p.
LAHIRE, Bernard. Homem Plural: os determinantes da ação. Tradução: Jaime A. Clasen. Petrópolis: Vozes, 2002. 302 p
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Tradução: Ramon Américo Vasques e Sonia Goldefeder. São Paulo: Ática, 2004. 368 p.
MARQUES, Tatyanne Gomes. Um pé na roça - outro na universidade: experiências de acesso e permanência de jovens mulheres da roça na Universidade do Estado da Bahia (UNEB). 2019. 366 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.108 p
MUNIZ, Roberta de Jesus. Tecituras de vida dos egressos da Educação de Jovens e Adultos no contexto da Universidade do Estado da Bahia - Campus Caetité/ BA: dos móbiles aos suportes materiais e simbólicos. 2020. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
PEREGRINO, Mônica. Novas desigualdades criadas pela expansão escolar na década de 1990: efeitos sobre a instituição. In: DAYRELL, Juarez; RESENDE, José Manuel; NOGUEIRA, Maria Alice; VIEIRA, Maria Manuel. (Org.). Família escola e juventude. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 323-342.
SANTOS, Graciele Silva dos; MUNIZ, Roberta de Jesus. Travessias da Educação de Jovens e Adultos para o Ensino Superior: percursos de vida e trajetórias de formação. 154 f. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) ? Departamento de Educação, Campus XII, Universidade Estadual da Bahia, Guanambi, 2018.
SOARES, Francisco Luiz Batista. A escolha no Ensino Superior: fatores de decisão. 2007. 126 f. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
SOUZA, Elizeu Clementino. Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: ediPUCRS, 2006. p. 135-147.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002. 325p.
VIANA, Maria José Braga. Longevidade escolar em famílias de camadas populares: algumas condições de possibilidade. 1998. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1998.
ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 226-238, maio/ago. 2006.
ZAGO, Nadir. Processos de escolarização nos meios populares: as contradições da obrigatoriedade. In: NOGUEIRA, Maria Alice; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir (Org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 17- 43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-10-13
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22