The Bolsonarist obscurantism, the neoliberalism and the academic productivism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994542

Keywords:

Bolsonarism, Obscurantism, Neoliberalism, Academic productivism.

Abstract

The implications of Bolsonarism for the production and diffusion of knowledge in Brazilian public institutions of higher education are analyzed in this article through the development of three theoretical arguments. The first one is that Bolsonarism is part of a broader sociocultural phenomenon that is obscurantism, which places a demand for understanding the processes that feed obscurantism worldwide and in Brazil in particular. The second is that obscurantism is connected in a non-accidental way with neoliberalism understood here as the contemporary form of organization not only of the economy but of all social practice and consequently of the different dimensions of human life. The central political and ideological vector of neoliberalism is that the freedom of individuals can only be ensured by a society that is commanded by the spontaneity of the market. The neoliberal defense of freedom is, in reality, an imprisonment of society to a perspective that removes from human beings the possibility of making choices about the future of humanity. In this sense, the fight against Bolsonarism may not achieve significant results if it is not part of the struggle for the liberation of society from imprisonment to market logic. The third argument presented in this article is that productivism, as an academic expression of neoliberalism, configures the production and diffusion of knowledge in public institutions of higher education in a way that favors the penetration of obscurantism in academic life.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Newton Duarte, UNESP/Araraquara

Graduação Pedagogia, UFSCAR, 1985. Mestrado em Educação, UFSCAR, 1987. Doutor em educação, UNCAMP, 1992. Professor Titular do Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Araraquara.

Silvia Alves dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2008). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2004). Atualmente é professora na Universidade Estadual de Londrina .Coordena Grupo de Pesquisa em Educação e Marxismo na Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais e o mundo do Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação superior, Estado, Trabalho docente, Trabalho e Educação, Educação e Marxismo, Pedagogia Histórico-Crítica, Ensino Médio, Formação de professores, Gestão Escolar

Elaine Cristina Melo Duarte, UNESP/Araraquara

Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri, Ceará. Mestre em Educação pela UNICAMP. Doutoranda junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, UNESP, campus de Araraquara.

References

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho. Ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo, SP: Boitempo, 2009.

GARRISON, Roger W. Hayek and Friedman: Head to Head In: SEA (Southern Economic Association) Meeting, New Orleans, EUA, 2007, p. 1-21. Disponível em: <http://webhome.auburn.edu/~garriro/hayek%20and%20friedman.pdf> Acesso: 08/07/2020.

HAYEK, Friedrich A. Law, Legislation and Liberty. Londres, Inglaterra: Routledge, 2013.

MADRA, Yahya M.; ADAMAN, Fikret. Neoliberal reason and its forms: de-politicisation through economisation. Antipode: a radical journal of Geography. England and Wales, vol. 46, n. 3, pp. 691-716, 2014.

MARCOS, Fabrício L. F. Mecanismos de despolitização da esfera pública no Brasil atual. Dissertação de Mestrado em Ciência Política. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2018.

McLUHAN, Marshall. Understanding Media: the extensions of man. Berkeley, California, EUA: Gingko Press, 2013.

RAMOS, Marise N. Pedagogia das Competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2001.

ROCHA, Igor Tadeu Camilo. Governo Bolsonaro: ala “técnica” é também ideológica. Blog Entendendo Bolsonaro. Artigo publicado em 03/09/2019. Disponível em: <https://entendendobolsonaro.blogosfera.uol.com.br/2019/09/03/ala-tecnica-do-governo-bolsonaro-e-tambem-ideologica/> Acesso: 21/06/2020.

SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JR., João. R. O trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

Published

2020-09-29

How to Cite

DUARTE, N.; ALVES DOS SANTOS, S.; MELO DUARTE, E. C. The Bolsonarist obscurantism, the neoliberalism and the academic productivism. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4542134, 2020. DOI: 10.14244/198271994542. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4542. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Consequências do Bolsonarismo sobre os direitos humanos, a educação superior e a produção científica no Brasil
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-27
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-05-13
##plugins.generic.dates.published## 2020-09-29