Between the cross and education: the freedom of teaching inside the 1961’s LDB by the newspaper O Arquidiocesano
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994527Keywords:
LDB, Public and private in education, Press, Catholic church.Abstract
This article aims to understand factors that demonstrate the position of the Catholic Church in the debate on public and private freedom of teaching present in the Law of Directives and Bases of Education (LDB) of 1961. The treatment of the data was made by historical analysis and of content using the weekly printed newspaper O Arquidiocesano as a source, available for consultation at the Ecclesiastical Archive of the Archdiocese of Mariana. The discursive strategies of the Church were analyzed through the press in the section from 1959, the year the newspaper was created, until 1964, framing movements prior to the enactment of the LDB and its echoes until the civil-military coup. The presence of Catholicism in Brazil, Mariana's history and the strength of religion in the specified framework are elements explored to enrich the debate about public and private education and the democratization of education. In addition, in order to deepen the view of the press as a source and/or scientific object within the Humanities, a quick exhibition of works in the area is carried out. As a result of the research, the analysis of the five newspaper articles related to the 1961 LDB within the specified framework revealed the position of the official body of the Archdiocese of Mariana, which considered the ideal of freedom of teaching present in the LDB as a means to meet the aspirations of private schools.
Metrics
References
AMARAL, Alexandre Gonçalves do. Belo tipo de democracia. O Arquidiocesano. Mariana, 1 de maio de 1960, p. 3.
AMARAL, Alexandre Gonçalves do. Princípios doutrinários, oposições e inovações. O Arquidiocesano. Mariana, 15 de maio de 1960, p. 3.
BARROS, Roque Spencer Maciel de. Diretrizes e Bases da Educação. São Paulo: Pioneira, 1960, 190 p.
BOSCHI, Caio César. Igreja. Estado e irmandades em Minas Gerais. In: BOSCHI, Caio César. Os leigos e o poder. São Paulo: Ática, 1996, p. 71-139.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em:https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em maio de 2020.
CATANI, Denice Bárbara. A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação E Filosofia, Uberlândia, v.10, n. 20, 115-130, julho/dezembro 1996.
COMO funciona o conversor de valores. Acervo Estadão, São Paulo, 9 de dez. 2011. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/noticias/acervo,como-funciona-o-conversor-de-valores,581,0.htm. Acesso em maio de 2020.
DIRETRIZES e bases da educação: dois vetos precisam cair. O Arquidiocesano, Mariana, 14 de janeiro de 1962, p.1.
DOM Alexandre Gonçalves do Amaral. Arquidiocese de Uberaba, Uberaba. Disponível em: https://www.arquidiocesedeuberaba.org.br/dom-alexandre. Acesso em maio de 2020.
FERREIRA, Jorge. 1946-1964: a experiência democrática no Brasil. Revista Tempo, Niterói, v. 14, n. 28, p. 11-18, junho 2010.
FONSECA, Cláudia Damasceno. Arraiais e vilas d’el rei: espaço e poder nas Minas setecentistas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. Humanitas series, 731 p.
INSTITUTO CULTURAL FLÁVIO GUTIERREZ. Museu do Oratório. 2 ed. Belo Horizonte: ICFG, 2000, 200 p.
LIBERDADE de ensino. O Arquidiocesano, Mariana, 6 de março de 1960, p.2.
LIBERDADE de ensino. O Arquidiocesano, Mariana, 10 de abril de 1960, p.1.
LUCA, Tania Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi. (org.) Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2006, p. 111-153.
MAINWARING, Scott. A Igreja e a Política no Brasil (1916-1985). In: MAINWARING, Scott. A Igreja e a Política no Brasil 1916 - 1985. Tradução: Heloísa Braz de Oliveira Prieto. São Paulo: Editora Brasiliense, 2004, 304 p.
MARCHELLI, Paulo Sérgio. Da LDB 4.024/61 ao debate contemporâneo sobre as bases curriculares nacionais. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1480 – 1511, out./dez. 2014.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Enciclopédia dos municípios brasileiros. Rio de Janeiro: IBGE, 1959. v. 26. p. 49-57. (Mariana - MG).
MARTINS, Ana Luiza, LUCA, Tania Regina de. Introdução: pelos caminhos da imprensa no Brasil. In: MARTINS, Ana Luiza, LUCA, Tania Regina de. História da imprensa no Brasil. São Paulo: Contexto, 2018, 304 p.
OLIVEIRA, Fabrício Roberto Costa. Religião e Mobilização Social na Arquidiocese de Mariana/MG. 2005. 174 f. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural) - Universidade Federal de Viçosa Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2005.
PIERUCCI, Antônio Flávio. Bye bye, Brasil – O declínio das religiões tradicionais no censo 2000. Estudos Avançados, São Paulo, v18, n. 52, set/dez. 2004.
ROMEIRO, Adriana. A construção de um mito - Antônio de Albuquerque e o levante emboaba. Revista Tempo, v. 15, n. 29, p. 167-188, jul/dez. 2010.
SCARFONI, Eduardo Norcia. A primeira Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, na ótica dos dirigentes de estabelecimentos particulares de ensino. In: Anais VII Congresso Brasileiro de História da Educação, 2013, Cuiabá.
SILVA, Fernanda Aparecida Oliveira; CARVALHO, Rosana Areal de. Defenderá ele os direitos de Deus e da comunidade cristã? Estudo exploratório sobre a escola na visão do jornal católico O Arquidiocesano (1959-1991). In: DÍAZ, José Maria Hernandéz. (Org.). Prensa Pedagógica, Mujeres, Niños, sectores populares y otros fines educativos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca & Aquilafuente, 2018, v. 01, p. 569-578.
SOUZA, Laura de Mello e. Nas redes do poder. In: SOUZA, Laura de Mello e. Desclassificados do ouro. Rio de Janeiro: Graal, 1979, p. 91-140.
SOUZA, Laura de Mello. Discurso Histórico e Político da Sublevação que nas Minas houve no ano de 1720. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, Centro de Estudos Históricos e Culturais, 1994, 193 p.
TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut de; SKALINSKI JUNIOR, Oriomar. A imprensa periódica como fonte para a história como fonte para a história da educação: teoria e método. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v.12, n.48, p. 255-268, dez. 2012.
VENÂNCIO FILHO, Francisco. Fontes para a história da educação no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, DF, v. 5, n.15, p. 369-374, set. 1945.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-10-22
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22