Proposal of didactic game for teaching genetics as a methodology active in teaching Biology
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994506Keywords:
Significant education, Cooperative teaching, Playful education, Associative Learning.Abstract
Active learning occurs when the student interacts with the subject under study by listening, speaking, doing and teaching. Thus, the student is encouraged to build knowledge instead of passively receiving it from the teacher. In this sense, the construction of educational games encourages active learning, then students are challenged to seek knowledge and practice it to win. The general objective of this articlo, which used a case study methodology, is to present whether the systematization of a game created and evaluated for the study can contribute to increase the knowledge in genetics of the students involved. This methodology was used in two schools in the Vale do Aço / MG region, involving 364 students, in the year 2019. Students were organized into groups and encouraged to build genotypes that condition predetermined phenotypes, using available alleles. The winning group would be the one that achieved the greatest number of genetic constitutions in the established time. Students evaluated, in a questionnaire, the contribution of the game as being positive in learning genetics. There was significant variation in student performance on an issue directly linked to gambling that was tested at the study. The game stimulated the development of important skills and competences that cannot be measured and/or quantified through the test performed by the students. The study allowed us to conclude that the use of teaching support tools by teachers can make teaching more attractive and interesting for students, causing them to build and reconstruct new concepts in a participatory way.
Metrics
References
ALVES, Luciana; BIANCHIN, Maysa Alahmar: O jogo como instrumento de aprendizagem. Revista Psicopedagogia, São Paulo, vol. 27, n.83, 282-287, Agosto/2010.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessati. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3ª edição / 2ª tiragem. Joinville, SC: UNIVILLE, 2004, 155p.
ARAUJO, Adriano Bruno; GUSMÃO, Fabio Alexandre Ferreira. As principais dificuldades encontradas no ensino de genética na educação básica brasileira. 10º Encontro Internacional de Formação de Professores, 2017, ISSN: 2179-0663
CATARINACHO, Renata Lobato. O Ensino de Genética com Super-Heróis: Uma Abordagem Mutante na Sala de Aula. Monografia – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011, 32p.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Thema, Pelotas, V.14, Nº 1, 268-288, Fevereiro/2017.
DOUGHERTY, Michael; PLEASANTS, Chad; SOLOW, Lee; ZHANG, Huiping. A Comprehensive Analysis of High School Genetics Standards: Are States Keeping Pace with Modern Genetics? Life Sciences Education, V. 10, 318–327, Abril/2011
MALAFAIA, Guilherme; RODRIGUES, Aline Sueli de Lima. Uma reflexão sobre o ensino de Ciências no nível fundamental da educação. Ciência & Ensino, Campinas, V. 2, nº 2, p. 1-9, Junho/2008.
ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em Educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013
MESQUITA, Kelly Marinho Vieira; CARDOSO, Josiane Barbosa; VIGARIO, Ana Flávia. O uso de jogos didáticos no processo de ensino e aprendizagem de biologia. II Congresso Nacional de Ensino de Ciências e Formação de Professores. V. 02/2019. Disponível em http://cecifop.sistemasph.com.br. Acesso em 30 julho 2019.
NASCIMENTO, Tuliana Euzébio; COUTINHO, Cadidja. Metodologias ativas de aprendizagem e o ensino de Ciências. Multiciência Online, Santiago, V.2, nº 3 p.1-20, Abril/2017
SILVA, Ana Carolina Rosa da; SANTOS, Ludmylla Ribeiro dos; SILVA, Fabiana Mota da; COSTA, Livia Ribeiro da; LACERDA, Paloma Lopes de; CLEOPHAS, Maria das Graças. Importância da Aplicação de Atividades Lúdicas no Ensino de Ciências para Crianças. Revista Brasileira de ensino de C&T, Curitiba, V.8, nº 3, p. 84-103, Mai-Agosto/2015
TOLMAN, Richard R. Difficulties in genetics problem solving. American Biology Teacher, V. 44, nº 9, p. 525-527, Dezembro/1982.
ZUANON, Átima Clemente Alves; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. Aulas de Biologia e a participação dos alunos: conhecendo como um grupo de estudantes do ensino médio avalia uma experiência. IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Novembro/2003 Disponível em: http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/ivenpec/Arquivos/Orais/ORAL045.pdf Acesso em 10 julho 2019
ZUANON, Átima Clemente Alves; DINIZ, Renato Eugênio da Silva; NASCIMENTO, Luiziane Helena. Construção de jogos didáticos para o ensino de Biologia: um recurso para integração dos alunos à prática Docente. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. Curitiba, V.3, nº 3 Janeiro/2010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-16
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22