Educational policy from Bourdieu's field theory
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994486Keywords:
Field theory, Bourdieu, Educational policy, Education.Abstract
The present investigation results from a bibliographical research of hermeneutic and analytical perspective. The text aims to contribute to the discussions about the epistemic field of Educational Policy, using the Field Theory of Pierre Bourdieu. Besides Bordieu's works, the discussion follows closely the discussion of the work edited by Michael Grenfell - Pierre Bourdieu: Fundamental Concepts regarding the Theory of the Field, and approaches the investigations of CesarTello, Jeferson Mainardes and Ângelo Ricardo de Souza regarding the discussions about the epistemic field of Educational Politics. The theme has been gaining emphasis in the context of educational sciences and, in this sense, claiming more attention and reflection on its object, its scope, as well as the fundamental and structuring concepts of the field. Joining theoretical efforts that seek to understand and situate the research in the field, the text starts with a brief reconstruction of the basic concepts for the definition of the field of Educational Policy, such as politics, education, public policy, and educational policies. Then, it deals with the analysis of the conceptual triad of the Field Theory: field, habitus and capital. Based on this conceptual review, the text concludes with some reflections about educational policies through an approach to the Field Theory in an analogical way, highlighting the potential of Boudieu's thought to think about the field of Educational Policies.
Metrics
References
AGAMBEN, Giorgo. O que é um dispositivo? Outra Travessia, 5, 9–16. 2005.https://doi.org/https://doi.org/10.5007/%25x
ARENDT, Hannah. A Vida do Espírito: o pensar, o querer, o julgar (C. A. R. de Almeida, A. Abranches, Sérgio & H. F. Martins (trans.); Issue 4). Civilização Brasileira. 2014.
BOURDIEU, Pierre. Ökonomisches Kapital, kilturelles Kapital, soziales Kapital. In R. Kreckel (Ed.), Soziale Ungleichheiten (Soziale Welt Sonderband 2) (Vol. 2, pp. 183–198). Otto Schwatz & Co. 1983. https://doi.org/10.1007/978-3-658-00738-6_4
BOURDIEU, Pierre. Sociologia (P. Montero & A. Auzmendi (trans.)). Ática. 1983b.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Bertran Brasil. 1989.
BOURDIEU, Pierre. O campo econômico (S. Cardoso & C. Raud-Mattedi, trans.). Política & Sociedade, 4(6), 15–57. 2005. https://doi.org/https://doi.org/10.5007/%25x
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento (D. Kern & G. J. F. Teixeira (trans.)). Zouk. 2007 https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Claude. A profissão de sociólogo: preliminares epistemológicas (G. J. de F. Teixeira (trans.); Issue 3a). Vozes. 1999.
BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean.Claude; PASSERON, Claude. El oficio de sociólogo: presupuestos epistemológicos (F. H. Azcurra & J. Sazbón (trans.)). Editores Argentina. 2002
CHALMERS, Alan Francis. O que é ciência, afinal? (R. Filker (trans.)). Brasiliense. 1993.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população. Curso dado no Collège de France (1978-1979) (E. Brandão (trans.)). Martins Fontes. 2008.
GIDDENS, Antônio. Modernidade e identidade (P. Dentzien (trans.)). Editora Zahar. 2002.
MAINARDES, Jeferson; Tello, Cesar. A Pesquisa no campo da política educacional: explorando diferentes níveis de abordagem e abstração. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(75), 1–17. 2016.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política (tomo 1): Vol. I (R. Barbosa & F. R. Kothe (trans.)). Editora Nova Cultura. 1996.
MATON, Karl. Habitus. GRENFELL, Michel. Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Tradução: Fábio Ribeiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018. (pp. 73-94).
MOORE, Rob. Capital. In. GRENFELL, Michel. Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Tradução: Fábio Ribeiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018. (pp. 136–154).
NEITZEL, Odair; BOUFLEUER, José Pedro. As fronteiras do self: uma leitura a partir de Mead. In: FUCHS, Cláudia; SCHWENGBER, Ivan Luís; SCHÜTZ, Jenerton Arlan (org.). Educação, escola e contemporaneidade: questões e diálogos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018. p. 179–201.
OLIVEIRA, Dalila. Andrade. Política educacional. In Dicionário: trabalho, profissão e condição docente (Issue 1982). UFMG. 2010.
OLIVEIRA, Adão Francisco de. Políticas públicas educacionais. In Adão F. de Oliveira, A. Pissio, & G. França (Eds.), Fronteiras da Educação: desigualdades, tecnologias e políticas (pp. 1–9). Editora da PUC_GO. 2010.
SIMMEL, George. Philosophie des geldes. Verlag von duneker & humblot. (1900).
SOUZA, Ângelo Ricardo de. A política educacional e seus objetos de estudo. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos En Política Educativa, 1(1), 75–89. https://doi.org/ISSN 2409-3696 2016.
TELLO, César. Geronimo; JUNG, Hildegard Susana. O campo teórico da política educacional: modelos, abordagens e objeto de estudos. Revista de Ciências Humanas - Educação, 16(26), 140–158. 2015.
THOMSON, Patrícia. Campo. In. GRENFELL, Michel. Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Tradução: Fábio Ribeiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018. (pp. 95–114).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-09-09
##plugins.generic.dates.published## 2022-07-15