Impacts of the 2014 economic crisis on the profile of Brazilian students in technical professional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994366

Keywords:

Student characteristics, Gender, Distance education, Vocational High Schools.

Abstract

This article studies the impacts of the economic crisis, which began in 2014, on the profile of students in technical vocational secondary education (EPT) in Brazil, both in person and at distance. Its objective is to understand the relationship between the crisis, the gender and age of the students and the level of completion of the Technical course in Real Estate Transactions. The research uses a quantitative approach, with data provided by an educational institution involving 4,561 subjects of both modalities, for the period from 2012 to 2016. The data analysis used the SPSS software and performed the t test, Pearson's chi-square, and coefficient of variation. Started in mid-2014, the crisis involved a deep and lasting fall in the level of economic activity, with civil construction being one of the most affected sectors, a decisive factor for students, due to the fact that the analyzed course is part of this area. The results indicated that the economic crisis caused a considerable reduction in the number of enrollments, more significant in the face-to-face modality, and in the level of completion of the course in both modalities, besides a greater dispersion in several data. It also increased the percentage and decreased the average age of women studying at a distance. The article concludes that these changes in the profile of students in technical professional education were due to external phenomena, such as the economic crisis, which may have promoted the search for training or a secondary source of income.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cassio Cabral Santos, Universidade de Lisboa

Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Neuza Sofia Guerreiro Pedro, Universidade de Lisboa

Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

João Augusto Mattar Neto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

References

BIAVATTI, J. A.; DEITOS, R. A. O impacto da formação profissional ofertada, por meio do programa Pronatec, para a ocupação de vagas de postos formais de trabalho, entre 2011 e 2015. Acta Scientiarum. Education, v. 41, n. 1, e37765-e37765, 2019. DOI:10.4025/actascieduc.v41i1.37765

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 30 jan. 2020.

BRASIL. MEC — Ministério da Educação. Portaria no 160, de 5 de março de 2013. Dispõe sobre a habilitação das instituições privadas de ensino superior e de educação profissional técnica de nível médio e sobre a adesão das respectivas mantenedoras ao Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego - Pronatec, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 45, p. 7-9, 7 mar. 2013.

BRASIL. Resolução no 6, de 20 de setemrbo de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 22, 21 set. 2012.

IBGE — INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Sistema de Contas Nacionais Trimestrais – SCNT. Disponível em:https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=72121. Acesso em: 20 jan. 2020.

INEP — INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Sinopses Estatísticas da Educação Básica. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 30 jan. 2020.

INEP — INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/censo-escolar. Acesso em: 20 jan. 2020.

IPEA. Carta de conjuntura Diretoria. Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2014. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3817/1/Carta_Conjuntura_n24.pdf. Acesso em: 24 jan. 2020.

MANCEBO, D. Crise político-econômica no Brasil:Breve análise da educação superior. Educacao e Sociedade, v. 38, n. 141, p. 875-892, 2017. DOI: 10.1590/ES0101-73302017176927

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. 3. ed. Brasilia: Ministerio da Educação, 2016.

MORAES, G. H.; ALBUQUERQUE, A. E. M. As estatísticas da educação profissional e tecnológica: silêncios entre os números da formação de trabalhadores. Brasilia: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019. Disponível em: http://www.caen.ufc.br/pesquisa/td/pdf/TD 221.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

OREIRO, J. L. Diagnóstico e uma agenda de Política Econômica. Estudos Avançados, v. 31, n. 89, p. 75-88, 2017. DOI: 10.1590/s0103-40142017.31890009

REIS, L. F. Dívida pública, política econômica e o financiamento das universidades federais. Universidade e Sociedade, v. 57, p. 16-35, 2016.

SEGURIDAD JUSTICIA Y PAZ. Las 50 ciudades más violentas del mundo en 2018. Mexico, 2019. Disponível em: http://seguridadjusticiaypaz.org.mx/files/estudio.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.

SEMESP. Mapa do Ensino Superior. São Paulo: Sindicato das Mantenedoras de Ensino Superior, 2016. Disponível em: http://convergenciacom.net/pdf/mapa-ensino-superior-brasil-2015.pdf. Acesso em: 9 dez. 2019.

SIMÕES, A. D. J. C. Motivações e expectativas profissionais dos estudantes de enfermagem: estudo numa escola da área de Lisboa. 2008. Dissertação (Mestrado em Comunicação em Saúde) – Universidade Aberta, Lisboa, 2008. Disponível em: http://repositorioaberto.univ-ab.pt/bitstream/10400.2/1229/1/Motivações e Expectativas Profissionais dos Estudantes de En.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020

VIEIRA, A. M. D. P.; SOUZA JUNIOR, A. A educação profissional no Brasil. Interacções, v. 12, n. 40, p. 152-169, 2016. DOI: 10.25755/int.10691

VIEIRA, S. Como elaborar questionários. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

2021-02-23

How to Cite

SANTOS, C. C.; PEDRO, N. S. G.; MATTAR NETO, J. A. Impacts of the 2014 economic crisis on the profile of Brazilian students in technical professional education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4366012, 2021. DOI: 10.14244/198271994366. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4366. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-05-12
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-09-12
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23