Experiences of Biology teachers and their perspectives about the continuing education
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994333Keywords:
In-service teacher training, Continuing education, Critical reflection, Educational biology.Abstract
The current Brazilian educational policy considers continued formation as a process of permanent self-reflection and a possibility of renewal teaching practice. According to the model of practical-reflexive teacher education, the teacher builds new knowledge through reflections on his practice, which can provide improvements in the teaching and learning process. A qualitative research was carried out in 2018, using questionnaires and semi-structured interviews, with the aim of investigating whether teachers with degrees in Biology, working in public schools of Sobradinho/DF and Planaltina/DF, participate in continuous training processes. We also sought to raise the methodological resources that may be used by teachers for their professional improvement, as well as the main shortcomings related to the subject. It was possible to observe that most teachers consider the process of continuing education an important tool for personal and professional advancement, demonstrating that the concern with improvement and updating is constant. As for the methodological resources used in the process of continuing education, the use of the Internet and of textbooks in both locations are noteworthy. In addition, there is little interaction between teachers and universities, and the aspects that motivate adherence to the continuing education process are different.
Metrics
References
AZINIAN, Herminia. Integración de las tecnologías de la información y la comunicación en las prácticas pedagógicas. Revista Novedades Educativas, Argentina, 16(168), 46-48, 2004. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150785. Acesso em: 01 fev. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977, 224.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 fev. 2020.
CAMPOS, Luciana; DINIZ, Renato. A prática como fonte de aprendizagem e o saber da experiência: o que dizem professores de ciências e de biologia. Investigações em Ensino de Ciências, Rio Grande do Sul, 6, 1, 79-96, 2001. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/587. Acesso em: 11 fev. 2020.
CAREGNATO, Rita; MUTTI, Regina. Pesquisa Qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto - Enfermagem, Santa Catarina, 15, 4, 679-84, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v15n4/v15n4a17.pdf. Acesso em: 1 fev. 2020.
CUNHA, Ana Maria; KRASILCHIK, Myriam. A formação continuada de professores de ciências: percepções a partir de uma experiência. Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambú, 1-14, 2000. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/formacao-continuada-de-professores-de-ciencias-percepcoes-partir-de-uma-experiencia. Acesso em: 10 fev. 2020.
DELIZOICOV, Demetrio; ANGOTTI, José Andre; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências - Fundamentos e Métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2018, 368.
FEITOSA, Claudinéia; JÚNIOR, Josino; CARVALHO, Simone. A formação continuada: por que professores da rede pública não participam de formação continuada? Algumas reflexões sobre a práxis docente. Itinerarius Reflectionis, Goiás, v. 2, n. 9, p. 1-14, 2010.
FERREIRA, Adriana; NOGUEIRA, Clélia; OLIVEIRA, Lucilene (2010). Os recursos didáticos como mediadores dos processos de ensinar e aprender matemática. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2164-8.pdf. Acesso em: 16 fev. 2020.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artmed, 2000.
GATTI, Bernardete. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, 13, 37, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782008000100006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 fev. 2020.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 120, 2010.
KRASILCHIK, Myriam. Prática de Ensino de Biologia. São Paulo: Edusp, 2016, 200.
LEITE, Sérgio. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicologia, São Paulo, 20, 2, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v20n2/v20n2a06.pdf. Acesso em: 01 fev. 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora - novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2002.
LIMA, Kênio; VASCONCELOS, Simão. O professor de Ciências das Escolas Municipais de Recife e suas perspectivas de educação permanente. Ciência e Educação (Bauru), São Paulo, 14, 2, 347-364, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1516-73132008000200012&lng=pt&nrm=i&tlng=pt. Acesso em: 10 fev. 2020.
LOGUERCIO, Rochele; SAMRSLA, Vander; DEL PINO, José Claudio. A dinâmica de analisar livros didáticos com os professores de Química. Química Nova, Porto Alegre, 24, 4, 557-562, 2001. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/72964/000300617.pdf?sequence=1. Acesso em: 15 fev. 2020.
MERCADO, Luis Paulo. Tendências na Utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação. Maceió: EDUFAL, 2004, 235. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/bitstream/riufal/1349/1/Tend%C3%AAncias%20na%20utiliza%C3%A7%C3%A3o%20das%20tecnologias%20da%20informa%C3%A7%C3%A3o%20e%20comunica%C3%A7%C3%A3o%20na%20educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 11 fev. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Rede Nacional de Formação Continuada de Professores de Educação Básica: orientações gerais. Catálogo. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Rede/catalg_rede_06.pdf. Acesso em: 12 fev. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf. Acesso em: 11 fev. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP 2/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 2 de julho de 2015 – Seção 1 – pp. 8-12. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 01 fev. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. 3ª versão do Parecer. Brasília: MEC/CNE, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2019/124721-texto-referencia-formacao-de-professores/file. Acesso em: 10 fev. 2020.
MOREIRA, Herivelto. A formação continuada do professor: as limitações dos modelos atuais. Comunicações, Caderno do Programa de Pós-Graduação em Educação, Piracicaba, 10, 1, 123-133, 2003. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/1646/1054. Acesso em: 01 fev. 2020.
NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Instituto de Inovação Educacional, Lisboa, 139-158, 1992.
NUNES, Célia. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, Rio de Janeiro, 22(74), 27-42, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302001000100003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 fev. 2020.
ROSA, Maria Inês; SCHNETZLER, Roseli. A investigação-ação na formação continuada de professores de Ciências. Ciência e Educação, Bauru, 9, 1, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132003000100003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 fev. 2020.
SILVA, M. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos. In: Cultura Acadêmica. p. 114. Editora: UNESP, São Paulo, 2009.
SILVA, Edna. Controle e regulação na formação continuada de professores na escola. SEMIEDU: Educação, Diversidades Culturais, Sujeitos e Saberes, Mato Grosso, 2017.
SILVA, Vânia; BASTOS, Fernando. Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada. Alexandria: revista de educação em ciência e tecnologia, Florianópolis, 5, 2, 150-188, 2012. Disponível em: file:///Users/anajuliapedreira/Downloads/37718-125233-1-PB.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
VEIGA, Ilma. Educação básica e educação superior: projeto político-pedagógico. Campinas: Papirus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-01-22
##plugins.generic.dates.published## 2023-11-28