Experiences of Biology teachers and their perspectives about the continuing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994333

Keywords:

In-service teacher training, Continuing education, Critical reflection, Educational biology.

Abstract

The current Brazilian educational policy considers continued formation as a process of permanent self-reflection and a possibility of renewal teaching practice. According to the model of practical-reflexive teacher education, the teacher builds new knowledge through reflections on his practice, which can provide improvements in the teaching and learning process. A qualitative research was carried out in 2018, using questionnaires and semi-structured interviews, with the aim of investigating whether teachers with degrees in Biology, working in public schools of Sobradinho/DF and Planaltina/DF, participate in continuous training processes.  We also sought to raise the methodological resources that may be used by teachers for their professional improvement, as well as the main shortcomings related to the subject. It was possible to observe that most teachers consider the process of continuing education an important tool for personal and professional advancement, demonstrating that the concern with improvement and updating is constant. As for the methodological resources used in the process of continuing education, the use of the Internet and of textbooks in both locations are noteworthy.  In addition, there is little interaction between teachers and universities, and the aspects that motivate adherence to the continuing education process are different.

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Author Biographies

Aline de Queiroz Rodrigues, Universidade de Brasília (UnB)

Doutoranda no Laboratório de Endocrinofisiologia e Reprodução Animal (IB/UnB). Mestre em Biologia Animal (UnB, 2021). Graduada em Licenciatura e Bacharel em Ciências Biológicas (UnB, 2018). Tem experiência nas áreas de Reprodução, Biotecnologia, Biologia celular e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: morfologia, fisiologia, tecido ovariano, criopreservação de tecido ovariano, transplante de tecido ovariano, manipulação de modelo animal, cultivo celular, interação patógeno-hospedeiro, ensino de Ciências e ensino de Biologia.

Felipe Rosa Nunes, Universidade de Brasília (UnB)

Graduado em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade de Brasília e formado em inglês pelo Centro de Cultura Anglo Americana (CCAA). Estagiário e pesquisador no Laboratório de Aprendizagem e Recursos em Ciências (LARC), com experiências nas áreas de Educação, Anatomia Animal e Fisiologia Animal.

Ana Júlia Lemos Alves Pedreira, Universidade de Brasília (UnB)

Professora Adjunta do Núcleo de Educação Científica do Instituto de Biologia na Universidade de Brasília, orienta nos programas de pós-graduação em Educação em Ciências (PPGEDUC/ UnB) e no mestrado em ensino de Biologia (PROFBIO/ UnB) ambos na Universidade de Brasília. Coordenadora do subprojeto Biologia na Residência Pedagógica (2022/2024).

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Published

2023-11-28

How to Cite

RODRIGUES, A. de Q.; NUNES, F. R.; PEDREIRA, A. J. L. A. Experiences of Biology teachers and their perspectives about the continuing education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4333073, 2023. DOI: 10.14244/198271994333. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4333. Acesso em: 22 jul. 2024.

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