The relationship with knowledge in the context of school mobilization: Students from São Carlos-SP
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994323Keywords:
Relationship with knowledge, Young students, High school, School reorganization.Abstract
This article presents an excerpt, from a broader research that was focused on understanding the relationship with school knowledge that young students presented during the context of student school occupation, on the occasion of the “School Reorganization” proposal of the state of São Paulo in 2015. Starting from a qualitative methodology, and using two data collection instruments - interview and textual production. In this work, the interpretation of interviews carried out with two high school students from two state schools in the city of São Carlos who were involved in this occupation is known because they are contrary to that government policy. The result led us to affirm that these two young students involved in the occupation were mobilized by school knowledge, since the dimensions: 'social, identity and epistemic', which make up Bernard Charlot's theory, were identified in the students' speeches/writings. Therefore, in the case of the 'social dimension of knowledge', the aspects identified are those that are related to the school space, their socializations, their political views and, the notion of collectivity they express, their understanding of the importance of the family and the relationship itself teacher Student. The ‘epistemic dimension with knowledge’, the particularities associated with it, are those that have to do with the pedagogical aspects, the very activity carried out by the young person and his most diverse learnings. Finally, the elements that characterize the ‘identity dimension with knowledge’ are related to your expectations of the future, as well as your understandings of self-image and understanding that characterize your personal tastes.
Metrics
References
ANDES. Não fechem nossas escolas! InformANDES, Brasília, n. 53, p. 12-13, dez. 2015.
CORREA, Juliana C. “Bagulho do Pensamento”: A relação com o saber e os jovens estudantes do ensino médio. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 236f 2017.
APEOESP. Reorganização escolar silenciosa em SP pode ameaçar emprego de professores, diz pesquisadora. 8 jul. 2016. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/noticias/noticias-2016/reorganizacao-escolar-silenciosa-em-sp-pode-ameacar-emprego-de-professores-diz-pesquisadora/. Acesso em: 10 jan. 2017.
CENPEC & LITTERIS. O Jovem, a escola e o saber: Uma preocupação social no Brasil. In. CHARLOT, B. (ORG.). Os jovens e o Saber: Perspectivas Mundiais. Porto Alegre: Ed. Artmed, 2011.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução de Bruno Magne. Porto Alegre: Artes. Médicas, 2000.
CHARLOT, Bernard. Relação com o Saber, Formação dos Professores e Globalização: Questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de pesquisa, n. 97, p. 47-63, 2013.
CORTI, Ana Paula de Oliveira; CORROCHANO, Maria Carla; SILVA, José Alves da. “Ocupar e resistir”: a insurreição dos estudantes paulistas. Educação & Sociedade, v. 37, n. 137, p. 1159-1176, 2016.
DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo César. Jovens no Brasil: difíceis travessias de fim de século e promessas de um outro mundo. Revista Jóvenes del Centro de Investigaciones y Estudios sobre Juventud. México: CIEJUVIMJ, 2003.
FREITAS, Luiz Carlos de. Privatização do ensino público no Brasil e movimentos de resistência dos estudantes. Desidades, v. 13, p. 28-31, 2016.
GOMES, Rodrigo. REDE BRASIL ATUAL. Apeoesp: 'Não vamos aceitar o fechamento de escolas e a redução de jornada e salários'. 29 out. 2015. Disponível em: http://www.redebrasilatual.com.br/educacao/2015/10/apeoesp-nao-vamos-aceitar-o-fechamento-de-escolas-e-a-reducao-de-jornada-4054.html. Acesso em: 10 jan. 2017.
MARTINS, Marcos Francisco et al. As ocupações das escolas estaduais da região de Sorocaba/SP: falam os estudantes secundaristas-Entrevista. Crítica Educativa, v. 2, n. 1, p. 227-260, 2016.
MOREIRA, Wagner Wey; SIMÕES, Regina; PORTO, Eline. Análise de conteúdo: técnica de elaboração e análise de unidades de significado. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 13, n. 4, p. 107-114, 2005.
OCUPAÇÕES, atos e polêmicas: veja histórico da reorganização escolar. G1, 4 dez. 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/sao-paulo/escolas-ocupadas/noticia/2015/12/ocupacoes-atos-e-polemicas-veja-historico-da-reorganizacao-escolar.html. Acesso em: 12 nov. 2016.
OZELLA, Sérgio. Adolescências construídas: a visão da psicologia sócio histórica. São Paulo, Cortez, 2003.
SÃO PAULO. Reorganização escolar, Secretaria de Educação. Governo do estado de São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/reorganizacao. Acesso em: 28 ago. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-22
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22