Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID): approximation between Basic and Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994305Keywords:
Initial Education, Teacher´s Education, Teaching Initiation Program, School knowledge.Abstract
This research work was developed in the middle of a process of initial formation in the Geography course articuled to the school experiences made possible by the Institutional Program of Scholarship for Teaching Initiation (PIBID) in partnership with public schools of Basic Education. In order to analyze the contributions elucidated by the implementation of the program both in the training of undergraduates and the approximation between Basic and Higher Education, this study highlights the formative relevance of the insertion of undergraduates in school life since the beginning of academic training, besides the aspects of the creating the “new PIBID” in view of the historical moment experienced in Brazil, showing the difference between the current and the previous program that ended at the beginning of 2018. The proposal for of teacher training integrated with research practices and articulated to the demands arising from teaching, as well as the elements that underlie the construction of this professionalism and the main aspects affecting the professional development of teachers were analyzed. In a qualitative and quantitative approach of an interpretative and analytical nature, using questionnaires, official documents and field notes for the collection and analysis of information, the formative relevance of the insertion of undergraduates in the school routine were made evident since the beginning of academic training, the aspects of the creation of the “new PIBID” and the need to use education as a mechanism for inversion of the current social order. It is concluded that the socialization of pedagogical practices and systematic work in collaborative groups that prioritize the reality of students, were the main formative aspects identified as positive from the PIBID.
Metrics
References
ABREU, Silvana. O estágio supervisionado na formação do professor de geografia: diálogos ininterruptos. In: Formação Pesquisas e práticas docentes: reformas curriculares em questão.Org. ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins; FERREIRA, Joseane Abilío Sousa. Editora Mídia. João Pessoa - PB. 2013.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. et al. O papel do outro na constituição da profissionalidade de professoras iniciantes. Revista Eletrônica de Educação, v.11, n.2, p. 505-520, jun./ago. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14244/198271992231. Acesso em: 11 abr. 2020.
BOGDAN, Robert.; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
CALDEIRA, Anna Maria Salgueiro & ZAIDAN, Samira. Praxis pedagógica um desafio cotidiano. Paidéia, Belo Horizonte, n. 14, p. 15-32, jan./jun. 2013.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de Geografia na Escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP: Papirus, 1998.
DAVIS, Cláudia e GORZONI, Sílvia de Paula. O conceito de profissionalidade docente nos estudos mais recentes. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1396-1413, out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1396.pdf. Acesso em: 29 mar. 2020.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 27 mar. 2020.
GIROTTO. Eduardo Donizeti. Dos PCNS a BNCC: o ensino de geografia sob o domínio neoliberal. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 30, p. 419-439, 2017.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2006.
KAERCHER, Nestor, André. Se a Geografia escolar é um pastel de vento o gato come a Geografia Crítica. Porto Alegre-RS: Evangraf, 2014.
MARCELO GARCIA, Carlos. Políticas de inserción a la docencia: de eslabón perdido a puente par el desarrollo profesional docente. Documentos PREAL, Bogotá, março 2011. Disponível em: http://www.ub.edu/obipd/docs/politicas_de_insercion_a_la_docencia_del_eslabon_perdido_al_puente_para_el_desarrollo_profesional_docente_garcia_c_m.pdf. Acesso em: 21 dez. 2019.
MARCELO GARCIA, Carlos. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisas sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, vol. 2, n. 3, p. 11-49. ago./dez. 2010. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/download/20130327111753.pdf. Acesso em: 15 out. 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 34ª ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2006. 207 p.
MORGADO, José Carlos. Avaliação e qualidade do desenvolvimento profissional docente: que relação? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 2, 2014. e-ISSN1982-5765. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n2/a04v19n2.pdf. Acesso em: 11 abr. 2020.
NETTO, José Paulo. Introdução ao método na teoria Social. In: Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília: CFESS/Abepss, 2011.
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. p. 25-46. Disponível em: http://WWW.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acesso em: 03 de março. 2019.
ORSO, Paulino José et al. Educação e luta de classe. São Paulo. Expressão popular, 2013.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
SANTOS, Maria Franciniela Pinheiro. O estágio supervisionado na formação inicial dos professores de Geografia. In: Formação, pesquisa e Práticas Docentes: reformas curriculares em questão. (org) ALBUQUERQUE, Maria Adilsa Martins; FERREIRA, Joseane Abílio de Souza. João Pessoa - PB, Editora Mídia, 2013.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012. Acesso em: 26 mar. 2020.
SOUZA, Vanilton Camilo. Desafios do estágio supervisionado na formação do professor de geografia. In: Formação Pesquisas e práticas docentes: reformas curriculares em questão.Org. ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins; FERREIRA, Joseane Abilío Sousa. Editora Mídia. João Pessoa - PB. 2013.
SOUSA NETO, Manoel Fernandes. Aula de geografia. Bagagem. Campina Grande, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-09-14
##plugins.generic.dates.published## 2023-09-27