The construction of the teaching professional identity: based on experiences in the school context

Authors

  • Eduarda da Silva Lopes Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Thamires Luana Cordeiro Universidade Federal de Santa Maria
  • Eliane Gonçalves dos Santos Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Paula Vanessa Bervian

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994150

Keywords:

Initial training, Logbook, Reflection, Training experiences.

Abstract

The process of building professional identity goes through the motivational, representational, and socio-professional dimensions. These dimensions interact with each other in a complex dynamic. This text seeks to identify how, based on the triad of interaction between teaching, learning, and reflection, the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), contributes to the development of the teaching identity of future teachers. To this end, the writings of the Logbooks of two scholarship recipients of the program were analyzed, based on the Discursive Textual Analysis (ATD). In the reflective writings of future teachers, the three dimensions, mentioned above, constituting professional identity were identified, as well as the importance of the University and School relationship based on PIBID to qualify initial and continuing teacher education and training. We present the results produced, discussed, and grounded based on the literature of the area, which propitiate to think about the educational processes, making this text an important instrument of reflection for teachers of different levels of education to reflect and create spaces for dialogue about the importance of training programs aimed at initial and continuing education of male and female teachers. Specifically, we highlight the influence of programs aimed at teaching, such as PIBID, in the construction of the teaching identity of future teachers by enabling the reflection of concepts related to professional insertion based on the experiences made possible by living in the school context.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRANDÃO, C. R. O que é Educação. 1 ed. São Paulo: Brasiliense, 2007.

BREMM, D.; GÜLLICH, R. I. C. Processos de Investigação-Formação-Ação decorrentes de narrativas em ciências de professores em formação inicial: com a palavra o PIBID. REnCiMa. São Paulo, v. 9, n. 4, p. 139-152, 2018. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1544. Acesso em: 05 abr. 2019.

CANAN, S. R. PIBID: promoção e valorização da formação docente no âmbito da Política Nacional de Formação de Professores. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores. Belo Horizonte, v. 4, n. 6, p. 24-43, 2012. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/54. Acesso em: 20 jul. 2018.

CAPES. Decreto-Lei nº 7.692, de 02 de março de 2012. Dispões sobre o regulamento do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf. Acesso em: 25 jul. 2018.

ESTRELA, M. T.; ESTEVES, M.; RODRIGUES, A. Síntese da investigação sobre formação inicial de professores em Portugal. Porto: Porto Editora, 2002.

FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum. 2010.

ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. Trajetórias da docência: articulando estudos sobre os processos formativos e a aprendizagem de ser professor. In: ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. (Orgs.). Pedagogia Universitária e Desenvolvimento Profissional Docente. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 121-143, 2009.

IZA, D. F. V.; BENITES, L. C.; SANCHES NETO, L. S.; CYRINO, M.; ANANIAS, E. V.; ARNOSTI, R. P.; NETO, S. de S. Identidade docente: as várias faces da constituição docente. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/978/339. Acesso em: 25 mar. 2020.

JUNGES, K. S. Trajetórias de vida, constituição profissional e autonomia de professores. União da Vitória: Face, 2006.

LEITE, F. A. Área de Ciências da Natureza: formação de professores, novos ciclos e outras epistemologias. Curitiba: Appris Editora, 2016.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação. Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132006000100009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27 maio 2018.

NASCIMENTO, M. A. V. Dimensões da identidade profissional docente na formação inicial. Revista Portuguesa de Pedagogia. Portugal, v. 41, n. 2, p. 217-218, 2007. Disponível em: https://digitalis-dsp.uc.pt/bitstream/10316.2/4560/1/11%20-%20Dimensoes%20da%20identidade%20profissional%20docente%20na%20formacao%20inicial.pdf?ln=pt-pt. Acesso em: 25 abr. 2018

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1991. p.9-32.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PAIVA, C. M. F. A identidade docente na educação profissional: como se forma o professor. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO (ENDIPE), XVI, 2012. Atas [...]. Campinas: UNICAMP, 2012. Disponível em: http://endipe.pro.br/ebooks-2012/2752c.pdf. Acesso em: 26 mar. 2018.

PORLÁN, R.; MARTÍN, J. El diario del professor: Un recurso para investigación en el aula. 8 ed. Sevilla: Díada Editora, 2000. Disponível em: https://ariselaortega.files.wordpress.com/2013/11/4-porlan-rafael-el-diario-del-profesor.pdf. Acesso em: 26 abr. 2018

SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. Granada, Espanha, v. 9, n. 2, p. 1-30, 2005.Disponível em: http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf. Acesso em: 27 maio 2018.

TAKAHASHI, B. T.; LORENCINI JÚNIOR, A. A identidade social docente na formação inicial de professores de Ciências. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 13, n. 3, p. 1103-1115, 2019. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2677. Acesso em: 08 mar. 2020.

Published

2021-02-23

How to Cite

LOPES, E. da S.; CORDEIRO, T. L.; SANTOS, E. G. dos; BERVIAN, P. V. The construction of the teaching professional identity: based on experiences in the school context. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4150010, 2021. DOI: 10.14244/198271994150. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4150. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-13
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-09-12
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23