Collaboration between common and special education teachers in a Paraense municipality

Authors

  • Rossicleide Santos da Silva Professora de Anos Iniciais e técnica na Secretaria Municipal de Educação de Ananindeua/PA
  • Carla Ariela Rios Vilaronga Docente do Instituto Federal de São Carlos Docente colaboradora do Programa de Pós Graduação em Educação Especial

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994147

Keywords:

Special education, Inclusive education, Special education teacher, Collaboration regime.

Abstract

Collaborative teaching is a support model supporting joint work among Special Education teachers and the common class so they can work collaboratively in the classroom benefiting the Special Education Target Public SETP (PAEE in Portuguese) and, therefore, help the class as a whole. The research aimed to analyze a formative experience that congregated theoretical content with a reflection on the practice of co-teaching having the advisory strategy in the school space as a strategy for implementing collaborative practices. It was based on the assumptions of collaborative action research, in which the researcher and researched go in search of an answer to a common goal. The research took place in a municipality in Pará with 25 teachers of special education by formative interventions occurring in moments interchanged between theories and practice. The researcher acted as a consultant within the school space. We noticed that the collaboration between teachers was built by small relationships, as at breakfast time and in the planning of activities for the common rooms/resources, especially when they appropriated specific theoretical knowledge about the supporting model. We concluded that the research promoted the collaboration process, favored the use of collaborative teaching strategies for some teachers, and we observed a change in the frequent practice of removing the student from the common room and thinking about his accessibility in this space.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rossicleide Santos da Silva, Professora de Anos Iniciais e técnica na Secretaria Municipal de Educação de Ananindeua/PA

Mestrado em Educação Especial

References

BRASIL. Portaria nº 948, de 09 de outubro de 2007. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC/SEESP, 2007.

BRASIL. Decreto Nº 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o Atendimento Educacional Especializado. Brasília: Diário Oficial da União, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: MEC/CEB/CNE, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica nº 11, de 07 de maio de 2010. Orientações para a institucionalização da Oferta do Atendimento Educacional Especializado – AEE em Salas de Recursos Multifuncionais, implantadas nas escolas regulares. Brasília: MEC/CNE, 2010.

BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm>. Acesso em: 15 de dez. 2017.

BRASIL. Lei Nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 02 nov. 2017.

CAPELINNI, Vera Lucia Messias Fialho. Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 2004. 300f. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; BANDEIRA, Hilda Maria Martins; ARAUJO, Francisco Antonio Machado (Orgs.). Pesquisa Colaborativa: multirreferenciais e práticas convergentes. 376f. Piauí: EDUFPI, 2016.

MARIN, Márcia; BRAUN, Patrícia. Ensino Colaborativo como prática de inclusão escolar. 49 – 64p. In: GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise. Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013. 200p.

MENDES. Eniceia Gonçalves. Perspectivas para a Construção da Escola Inclusiva no Brasil. P. 61-86. In: PALHARES, M. S.; MARINS, S. C. (Orgs.). Escola Inclusiva. São Carlos: EdUFSCar, 2002.

MENDES. Eniceia Gonçalves. As relações educação especial e educação inclusiva. Revista TEIAS: Rio de Janeiro, ano 9, nº 18, pp. 91-94, julho/dezembro 2008.

MENDES. Eniceia Gonçalves; VILARONGA, Carla Ariela Rios; ZERBATO, Ana Paula. Ensino Colaborativo como apoio à Inclusão Escolar: Unindo esforços entre Educação Comum e Especial. São Carlos: EDUFSCar, 2014. 160p.

MILANESI, Josiane Beltrame. Organização e funcionamento das salas de recursos multifuncionais em um município paulista. 185f. Dissertação de Mestrado. São Carlos: UFSCar, 2012.

RABELO, Lucelia Cardoso Cavalcante. Ensino colaborativo como estratégia de formação continuada de professores para favorecer a inclusão escolar. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial): Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar, 2012.

STAINBACK, Susan; STAINBACK, Willian. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. 450p.

VILARONGA, Carla Ariela Rios. Colaboração da educação especial em sala de aula: formação nas práticas pedagógicas do coensino. 216 f. Tese (Doutorado em Educação Especial). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar, 2014.

VILARONGA, Carla Ariela Rios; MENDES, Eniceia Gonçalves. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v.4, n. 1, p. 19-32, 2017 - Edição Especial.

ZERBATO, Ana Paula. O papel do professor de Educação Especial na proposta do coensino. 140f. Dissertação de Mestrado em Educação Especial. Universidade Federal de São Carlos. SP: UFSCar, 2014.

Published

2021-02-23

How to Cite

SILVA, R. S. da; VILARONGA, C. A. R. Collaboration between common and special education teachers in a Paraense municipality. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4147009, 2021. DOI: 10.14244/198271994147. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4147. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-13
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-07-10
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23