The addition with Natural Numbers in support materials for primary teachers paulistas (1981–1988)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994036

Keywords:

Mathematical activities, Curricular proposal for the teaching of mathematics, Basic cycle.

Abstract

This article examines how the addition operation using natural numbers is proposed in the first year of the Basic Cycle of Primary School, in the curricular support material entitled Atividades Matemáticas (Mathematical Activities), published in 1981, and in the Proposta Curricular para o Ensino de Matemática (Curricular Proposal for the Teaching of Mathematics), 1st Degree, of the State of São Paulo, Brazil, in 1988,  with the purpose of identifying elements of similarities and differences on the teaching of addition present in these manuals. It was possible to verify that, although created for different purposes, there are common points in these works, especially when it comes to suggest the teacher to offer conditions for students to experience situations that allow them to understand and memorize the calculation procedures through manipulable materials, incorporating students’ daily experiences before formalization. The reflections presented here may represent a basis for further studies on didactic-methodological guidelines on teaching other operations with natural numbers present in these documents.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Angelica da Fontoura Garcia Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo

Professora do Programa de pós graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de Sâo Paulo

Aparecida Rodrigues Silva Duarte, Pesquisadora GHEMAT e professora da Univas/MG ( Universidade do Vale do Sapucaí)

Doutora em Educação Matemática, pesquisadora GHEMAT e professora da Univas- Minas Gerais

Valdir Amâncio da Silva, Faculdade Paschoal Dantas

Doutor em Educação Matemática e professor da Faculdade Paschoal Dantas

 

References

BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; MITRULIS, Eleny. Trajetória e desafios dos ciclos escolares no País. Estudos Avançados. São Paulo, v. 15, n. 42, p. 103-140, Ago. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci _arttext&pid=S0103-40142001000200003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 19 Jun. 2017.

BORGES, R. A. S.; DUARTE, A. R. S.; CAMPOS, T. M. M. Manuais pedagógicos do Brasil e de Portugal: um estudo da matemática Moderna nas séries iniciais. Quadrante, Vol. 23 n. 1, p. 79-98, 2014. Disponível em: < https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/89>. Acesso em 9 jun. 2020.

BRASIL. Decreto-Lei nº 5.692, de 11 de Agosto de 1971. Fixa as diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 12 ago. 1971. Seção 1. Disponível em: < http://www2.camara.gov.br/legislacao/publicacoes/republica>. Acesso em 16 jun. 2017.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Brasil: Bertrand, Lisboa: Difel, 1990.

DURAN, Marília Claret Geraes. A cultura dos ciclos na organização do ensino fundamental: memórias. II Congresso Brasileiro de História da Educação. Anais... Natal, 2002. Disponível em < www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe2/pdfs/Tema3/ 0340.pdf>. Acesso em 16 jun. 2017.

MANSUTTI, Maria Amábile. Nenhum movimento curricular no Brasil teve força para mudar a prática dos professores em matemática. Cadernos Cenpec: nova série, v. 8, n. 1, ago. 2018. Disponível em: <http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/396>. Acesso em: 14 jun. 2020.

MEIRIEU, P. Aprender... sim, mas como? 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SÃO PAULO (Estado). Decreto n. 7510, de 20 de janeiro de 1976 - Reorganiza a Secretaria de Estado da Educação. Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1976. (Coleção das Leis e Decretos do Estado de São Paulo). Disponível em: < https://www.al.sp.gov.br/norma/?id=149783>. Acesso em 16 jun. 2017.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Atividades matemáticas: ciclo básico, 1. 1. ed. São Paulo: SE/CENP, 1981.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Proposta curricular para o ensino de matemática. 1° grau. 3 ed. São Paulo: SE/CENP, 1988.

SOUZA, Gilda Lúcia Delgado. Educação matemática na CENP: um estudo histórico sobre condições institucionais de produção cultural por parte de uma comunidade de prática. 2005. 466fl. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2005.

SOUZA, Rosa Fátima de. Política curricular no estado de São Paulo nos anos 1980 e 1990. Cadernos de Pesquisa, v.36, n. 127, jan./abr. p. 203-221, 2006.

VIDAL, Diana Gonçalves. Culturas escolares: estudo sobre práticas de leitura e escrita na escola pública primária (Brasil e França, final do século XIX). Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

Published

2021-02-23

How to Cite

SILVA, A. da F. G.; DUARTE, A. R. S.; SILVA, V. A. da. The addition with Natural Numbers in support materials for primary teachers paulistas (1981–1988). Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4036007, 2021. DOI: 10.14244/198271994036. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4036. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-03-13
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-07-11
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23