Survey of teachers with disabilities working in public schools in São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994024

Keywords:

Disabled person, Teacher training, Social law, Barriers.

Abstract

There are many discussions about the rights of people with disabilities and their accomplishment in the academic, social, educational and public policy spheres. However, researches reached the conclusion that Brazil is still trying to guarantee these rights and, in the educational field, there is not much debate about teachers with disabilities in school. Therefore, this study aimed to survey teachers with disabilities working in the municipal public network of São Paulo, to find their number and what characterizes them. We resorted to statistical analysis of microdata about teachers with disabilities in São Paulo city, deriving from the statistical synopsis of basic education in 2018. Through quantitative analysis, using the SPSS Statistics® software, we obtained eighteen research subjects, corresponding to 0.05% of the total of teachers in the municipality. Most of them were women, had physical disabilities, worked in early childhood and elementary education in poorer regions of the city and had their initial training in private undergraduate studies institutions. These data show that the percentage of teachers with disabilities is low, indicating the need of further studies in the area, in order to think about public policies that guarantee their access to the teaching profession and their permanence in the municipal public education network.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Talita Delfino, Universidade de São Paulo

Mestranda em educação pela Universidade de São Paulo (USP). Possui especialização em educação inclusiva/deficiência múltipla pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2015), Bacharel e Licenciada plena em Ciências Biológicas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2012). Atualmente é professora do atendimento educacional especializado na Prefeitura Municipal de São Paulo. Atuando nas seguintes temáticas: Educação Especial, Atendimento Educacional Especializado, Formação de Professores.

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O Método nas Ciências Naturais e Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

ANDRADE, Eliane Ribeiro; NUNES, Maria Fernanda Rezende. O perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam. Pesquisa Nacional UNESCO. São Paulo: Moderna, 2004.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Pesquisa qualitativa em educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, Brasília, 1988.

BRASIL. Lei nº 8.213, de 24 de julho de 1991. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência Social e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jul. 1991.

BRASIL. Decreto-lei nº 3.956, de 8 de outubro de 2001. Promulga a Convenção interamericana para a eliminação de todas as formas de discriminação contra as pessoas portadoras de deficiência. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 out. 2001.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Secretaria de Inspeção do Trabalho. A inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho. 2. ed. Brasília: MTE/SIT, 2007.

BRASIL. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: decreto legislativo nº 186, de 09 de julho de 2008: decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2011.

CARVALHO, Marilia Pinto de. Uma busca teórica. In: CARVALHO, Marilia Pinto de. No coração da sala de aula: gênero e trabalho docente nas séries iniciais. São Paulo: Xamã, 1999.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2004.

GERMANO, Jéssica. Censo da educação básica e docência: uma análise dos indicadores sobre professores com deficiência no estado do Paraná. 2015. 48 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Educação, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

LEONART, Ana Paula de Souza. A inclusão da pessoa com deficiência no mercado de trabalho. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, v. 2, n. 2, Curitiba: UniBrasil, jun./dez. 2007.

MACIEL, Maria Regina Cazzaniga. Portadores de deficiência: a questão da inclusão social. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 2, p. 51-56, São Paulo, fev. 2000.

NERI, Marcelo. Inclusão empregatícia formal. In: NERI, Marcelo; PINTO, Alexandre; SOARES, Wagner; COSTILLA, Hessia. (Orgs.). Retratos da deficiência no Brasil. Rio Janeiro: FGV/IBRE, CPS, 2003.

OLIVEIRA, Marileide Antunes de; GOULART JÚNIOR, Edward; FERNANDES, José Munhoz. Pessoas com deficiência no mercado de trabalho: considerações sobre políticas públicas nos Estados Unidos, União Europeia e Brasil. Revista brasileira de educação especial, v. 15, n. 2, p. 219-232, Marília, maio/ago. 2009.

RIGOTTI, José Irineu Rangel; CERQUEIRA, Cézar Augusto. As bases do INEP e os indicadores educacionais: conceitos e aplicações. In: RIOS-NETO, Eduardo Luiz Gonçalves; RIANI, Juliana de Lucena Ruas. Introdução à demografia da educação. Campinas: Associação Brasileira de Estudos Populacionais – ABEP, 2004. p. 73-87.

SANTOS, Genivalda. Relações raciais e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro edições, 2013.

SKLIAR, Carlos. Outras alteridades, outras perguntas: outras políticas educativas? In: SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Caderno Temático de Formação III. Currículo e Diversidade. Educação Especial: novas perspectivas em uma educação inclusiva. São Paulo: SME, Diretoria de Orientação Técnica, 2004.

STUCKERT, Kelen Cristina Borges da Silva. Professores com deficiência de escolas públicas de Brasília: opiniões e percepções sobre inclusão educacional e lei de cotas. 2009. 46 f. TCC (Pós-Graduação) - Curso de Especialização em Educação Profissional e Tecnologia Inclusiva, Pesquisa e Pós-graduação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato-Grosso, Brasília, 2009.

ZEICHNER, Kenneth; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de Pesquisa. v. 35, n. 125, p. 63-80, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, maio/ago. 2005.

Published

2021-02-23

How to Cite

DELFINO, T.; SILVA, C. P. da. Survey of teachers with disabilities working in public schools in São Paulo. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4024006, 2021. DOI: 10.14244/198271994024. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4024. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-03-10
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-09-01
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23