Teaching of scientific research methodology in a medicine course in Roraima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993950

Keywords:

Methodology, Research, Learning, Education, Teaching.

Abstract

One of the first contacts of undergraduate students with the world of research is through disciplines that aim to teach the methodology of scientific work. Thus, this paper aims to: report a successful experience in the field of higher education related to the teaching of methodology of scientific work in a newly created medical school. The structural change of the methodology of the scientific work methodology disciplines was carried out to combine theory with practice for the development of early research in undergraduate studies. In this sense, it was possible that during the first year of medical school students could learn the foundations of the methodology of scientific work with the practice of writing research projects during the first semester and the development of research in the second semester with collection. of data and its analysis. Solid basic research and preparatory training for the course completion work was achieved. In addition, there was significant interest from students for the publication of research results, resulting in three papers published in scientific journals,. Thus, this report concludes with the certainty that the methodology described here used for teaching this discipline in the medical course has been a success and has positive repercussions and results for the development, encouragement and training in research and can be considered the replication of this approach in other higher education courses and institutions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Loeste de Arruda-Barbosa , Universidade Estadual de Roraima (UERR)

Prof. Dr. Nível I do Curso de Medicina da Universidade Estadual de Roraima.

References

AAMC. Association of American Medical Colleges. Research in Medical Education A Primer for Medical Students. Frist edition. 2015. Disponível em: https://www.aamc.org/download/429856/data/mededresearchprimer.pdf. Acesso em: 21 dez. 2022.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Metodologia de ensino: primeiras aproximações. Educar em Revista, n. 13, p. 93-100, 1997.

ARRUDA-BARBOSA, Loeste de; SALES, Márcia Cristina; SOUZA, Iara Leão Luna de; GONDIM-SALES, Alberone Ferreira; SILVA, Gabiane Crisóstomo Nascimento da; LIMA-JÚNIOR, Mário Maciel de. Extensão como ferramenta de aproximação da universidade com o ensino médio. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 174, p. 316-327, out./dez. 2019.

CAMOZZATO, Viviane Castro; COSTA, Marisa Vorraber. A educação permanente e as impermanências na educação. Educar em Revista, p. 153-169, 2017.

CARNO, Hermano; FERREIRA, Manuela Malheiro. Metodologia da Investigação. Guia para Auto-Aprendizagem. Universidade Aberta de Portugal. 2º Edição. 2008.

CHIARINI, Tulio; VIEIRA, Karina Pereira. Universidades como produtoras de conhecimento para o desenvolvimento econômico: sistema superior de ensino e as políticas de CT&I. Revista Brasileira de Economia, v. 66, n. 1, p. 117-132, 2012.

LINHARES, Bianca de Freitas. O ensino de metodologia de pesquisa na visão de alunos de Ciências Sociais e de Ciência Política. Revista Espaço Pedagógico, v. 21, n. 1, 2014.

GALE, Nicola K et al. Using the framework method for the analysis of qualitative data in multi-disciplinary health research. BMC medical research methodology, v. 13, n. 1, p. 117, 2013.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Ediitora Atlas SA, 2008.

HÖFLER, Michael et al. Writing a discussion section: how to integrate substantive and statistical expertise. BMC medical research methodology, v. 18, n. 1, p. 34, 2018.

MARQUES, Maria Inez Barboza. Produção e apresentação escrita do conhecimento na graduação. Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e Pesquisa, v. 24, n. 46, p. 65-74, 2018.

NOGUERA-RAMÍREZ, Carlos Ernesto; MARÍN-DÍAZ, Dora Lilia. Saberes, normas y sujetos: cuestiones sobre la práctica pedagógica. Educar em Revista, v. 33, n. 66, p. 37-56, 2017.

OLIVEIRA, Gloria Pereira. As atividades acadêmicas e a formação para pesquisa: o trabalho de conclusão de curso. Momentum, v. 1, n. 4, p. 123-142, 2017.

PINHEIRO, Maria das Neves Magalhães; OLIVEIRA, S. K. S.; ARAÚJO, Maria do Socorro Melo. Vivências do projeto UERR Rondon: uma proposta de extensão universitária. Revist Participação, v. 23, p. 69-76, 2013.

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.

SANTANA, Julie Stefany Silva et al. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. Cadernos de Graduação. Ciências Humanas e Sociais, v. 3, n.2, p. 307-312. Março. 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Samsung/Downloads/2421-9540-1-PB%20(4).pdf. Acesso em: 21 dez. 2022.

TENÓRIO, Maria do Patrocínio; BERALDI, Gabriel. Iniciação científica no Brasil e nos cursos de medicina. Revista da Associação Médica Brasileira, v. 56, n. 4, p. 390-393, 2010.

VIEIRA, Américo Augusto Nogueira et al. Metodologia Científica no Brasil: ensino e interdisciplinaridade. Educação & Realidade, v. 42, n. 1, p. 237-260, 2017.

VOLPATO, Gilson Luiz. O método lógico para redação científica. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 9, n. 1, 2015.

Published

2022-12-29

How to Cite

ARRUDA-BARBOSA , L. de . Teaching of scientific research methodology in a medicine course in Roraima . Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e3950023, 2022. DOI: 10.14244/198271993950. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3950. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2020-01-28
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-08-25
##plugins.generic.dates.published## 2022-12-29