Parrhesic self-care, memory and forgetfulness: psychagogical and philo-pedagogical anchorages on Moral Letters to Lucilius

Authors

  • Ibrahim Camilo Ede Campos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Walter Matias Lima Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993890

Keywords:

Pedagogical function, Pedagogical relations, Pedagogy and Education, Philosophy of education.

Abstract

This paper discusses the memory and forgetfulness temporal modulations in self-care and ethical parrhesia field, using Seneca's Moral Letters to Lucilius as a historical-philosophical contribution to provide a psychagogical ethic education. At first, philosophical and psychological theoretical bases on memory and forgetfulness are presented aiming to balance the axiological asymmetries between both occurring in society and at school institutions. The forgetfulness claiming as an educational strategy involves the overcoming of epistemological models centered on mnemonic processes for acquisition and accumulation of objective and impersonal knowledge with strictly performative purposes. Seneca, master of Lucilius, is considered one of the leading philosophers of ancient times linked to introspection as a philosophical exercise, fertile ground for the exploration of proficient relations between memory and forgetfulness. The Seneca's Letters, with profound reflections on time and its existential declinations, are filled with pedagogical desire, emotions and experiences appreciation, moral truth, and combined and unremitting pursuit of happiness that meets the moral goodness. Such elements emerge as qualities required by Education in a troubled world, which denies the loss of the present through the strenuous and unrestricted adhesion to the immediacy. A world devoid, moreover, of codified moral rigidity, in which educational individuals have to be built on relationships with themselves in the present time, using the sources of memory and forgetfulness in the spiritual experimentation of themselves through the care of others.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ibrahim Camilo Ede Campos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutorando pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Programa de Pós-Graduação em Educação. Linha de pesquisa: Processos Educativos. Grupo de pesquisa: Filosofia e Educação e Ensino de Filosofia. Bolsista FAPEAL/CAPES.

Walter Matias Lima, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Pós-Doutor pela Université Rennes II. Doutor pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação. Linha de pesquisa: Processos educativos. Grupo de pesquisa: Filosofia e Educação e Ensino de Filosofia.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Sentimento do mundo. São Paulo: Companhia das Letras. 2012, 88 p.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Companhia das Letras, 2007, 176 p.

BRANDÃO, Junito de Souza. Dicionário mítico-etimológico da mitologia grega. Vol. II. J-Z. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1997, 419 p.

CANDAU, Joël. La mémoire, la perte et le doute. In: FERREIRA, Maria Letícia Mazzucchi; MICHELON, Francisca Ferreira (orgs.). Memória e esquecimento. Pelotas: Ed. da Universidade Federal de Pelotas, 2012. p. 14-34. E-book. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ppgmp/publicacoes/. Acesso em: 16 dez. 2019.

CANDIOTTO, César. Foucault: ética e governo. In: SGANZERLA, Anor; FALABRETTI, Ericson Sávio; BOCCA, Francisco Verardi (orgs.). Ética em movimento: contribuições dos grandes mestres da filosofia. São Paulo: Paulus, 2009. p. 219-230.

EDWARDS, Catharine. Self-scrutiny and self-transformation in Seneca’s letters. Greece & Rome, v. XLIV, n. 1, p. 23-38, abr. 1997. Acesso em: https://www.jstor.org/stable/643144?seq=1. Disponível em: 16 dez. 2019.

EYSENCK, Michael W.; KEANE, Mark T. Manual de psicologia cognitiva. 7 ed. Porto Alegre: Artmed, 2017, 866 p.

FABRE, Michel. Éduquer pour un monde problématique: la carte et la boussole. Paris: PUF, 2011, 224 p.

FELDMAN, Robert S. Introdução à Psicologia. 10 ed. Porto Alegre: AMGH, 2015, 704 p.

FOUCAULT, Michel. La parrêsia. Anabases. Traditions et réceptions de l’Antiquité, n. 16, p. 157-188, 2012. Disponível em: https://journals.openedition.org/anabases/3959. Acesso em: 16 dez. 2019.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010a, 384 p.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). 3 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010b, 528 p.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a. p. 264-287.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b. p. 144-162.

FREITAS, Alexandre Simão de. A parresía pedagógica de Foucault e o êthos da educação como psicagogia. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, p. 325-338, abr.-jun. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v18n53/05.pdf. Acesso em: 16 dez. 2019.

FUHRER, Therese. Sêneca. Sobre a discrepância entre ideal e realidade. In: ERLER, Michael; GRAESER, Andreas (orgs.). Filósofos da antiguidade II: do helenismo à antiguidade tardia. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2005 p. 128-149.

GRIMAL, Pierre. Diccionario de mitologia griega y romana. Barcelona: Ediciones Paidos, 1991. 339 p.

GRIMAL, Pierre. Place et rôle du temps dans la philosophie de Sénèque. Revue des Études Anciennes, v. 70, nº 1-2, p. 92-109, 1968. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/rea_0035-2004_1968_num_70_1_3810. Acesso em: 16 dez. 2019.

GROS, Frédéric. Foucault. In: PRADEAU, J.F. (org.). História da filosofia. 2 ed. Petrópolis: Vozes; Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2012, p. 490-497.

JONES, Madeleine. Seneca’s Letters to Lucilius: hypocrisy as a way of life. In: WILDBERGER, Jula; COLISH, Marcia L. (eds.). Seneca Philosophus. Berlim/Boston: De Gruyter, 2014. p. 393-429. E-book.

LONG, Anthony Arthur . From Epicurus to Epictetus: studies in hellenistic and roman philosophy. New York: Oxford University Press, 2006. 439 p.

MOREAU, Joseph. Sénèque et le prix du temps. Bulletin de l'Association Guillaume Budé, n° 1, p. 119-124, 1969. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/bude_0004-5527_1969_num_1_1_3041. Acesso em: 16 dez. 2019.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Segunda consideração intempestiva: da utilidade e desvantagem da história para a vida. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003. 74 p.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. 179 p.

NIETZSCHE, TOUTE ACTION EXIGE L’OUBLI. Patrick Wotling. Disponível em: https://www.franceculture.fr/emissions/les-chemins-de-la-philosophie/loubli-14-nietzsche-toute-action-exige-loubli. Acesso em: 06 nov. 2019.

OLIVEIRA, Flávio Ribeiro de. Electra em Auschwitz: ensaio sobre a memória afetiva do herói trágico. Letras clássicas, n. 12, p. 223-236, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/letrasclassicas/article/view/73909. Acesso em: 16 dez. 2019.

PAGNI, Pedro Angelo. Filosofia como modo de vida e a face psicagógica da educação filosófica: alguns contrapontos à tradição filosófica na qual se tem fundado o ensino de Filosofia. In: MATOS, Junot Cornélio; COSTA, Marcos Roberto Nunes (orgs.). Filosofia: caminhos do ensinar e aprender. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013, p. 69-87.

PAGNI, Pedro Angelo. O cuidado de si em Foucault e as suas possibilidades na educação: algumas considerações. In: SOUZA, Luís Antônio Francisco de; SABATINE, Thiago Teixeira; MAGALHÃES, Bóris Ribeiro de (orgs.). Michel Foucault: sexualidade, corpo e direito. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. p. 19-45.

PARDONNER, EST-CE OUBLIER? Olivier Abel. Disponível em: https://www.franceculture.fr/emissions/les-chemins-de-la-philosophie/loubli-34-pardonner-est-ce-oublier. Acesso em: 01 nov. 2019.

PASQUET, Guy-Nöel. L’oubli en éducation. Une condition à l’assimilation. Paris: L’Harmattan, 2009. E-book.

PERGHER, Giovanni Kuckartz; STEIN, Lilian Milnitsky. Compreendendo o esquecimento: teorias clássicas e seus fundamentos experimentais. Psicologia USP, v. 14, n. 1, p. 129-155, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642003000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 16 dez. 2019.

PORTOCARRERO, Vera. A questão da parrhesia no pensamento de Michel Foucault, Pierre Hadot e Martha Nussbaum. Rev. Filos., Aurora, v. 23, n. 32, p. 81-98, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/aurora/issue/view/97. Acesso em: 16 dez. 2019.

PROMETEUS. FILOSOFIA EM REVISTA. Discurso e verdade: seis conferências dadas por Michel Foucault, em Berkeley, entre outubro e novembro de 1983, sobre a parrhesia. Ano 6. Número 13. Edição especial. 2013. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/prometeus/article/view/1549. Acesso em: 16 dez. 2019.

SCHULTZ, Erica Foerthmann. O Califa Cegonha. Cadernos de Tradução, n. 37, p. 17-24, jul-dez. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cadernosdetraducao/article/view/65344/37619. Acesso em: 16 dez. 2019.

SEGURADO E CAMPOS, J.A. Introdução. In: SÉNECA, Lúcio Aneu. Cartas a Lucílio. 2 ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004. V-LIV.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Antimonumentos: a memória possível após as catástrofes. In: FERREIRA, Maria Letícia Mazzucchi; MICHELON, Francisca Ferreira (orgs.). Memória e esquecimento. Pelotas: Ed. da Universidade Federal de Pelotas, 2012. p. 141-173. E-book. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ppgmp/publicacoes/. Acesso em: 16 dez. 2019.

SÊNECA, Lúcio Aneu. Sobre a ira. Sobre a tranquilidade da alma. São Paulo: Companhia das Letras, 2014, 304 p.

SÊNECA, Lúcio Aneu. Cartas a Lucílio. 2 ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004, 713 p.

SILVA, Sérgio Pereira da. Pedagogia do ressentimento: o otimismo nas concepções e nas práticas de ensino. Revista brasileira de estudos pedagógicos, v. 92, n. 230, p. 107-125, jan./ abr. 2011. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/2923/2658. Acesso em: 16 dez. 2019.

WEINRICH, Harald. Lete. Arte e crítica do esquecimento. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

WEITEN, Wayne. Introdução à psicologia: temas e variações. 3 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016, 700 p.

WILCOX, Amanda. The gift of correspondence in classical Rome: friendship in Cicero’s Ad Familiares and Seneca’s Moral Epistles. London: The University of Wisconsin Press, 2012. E-book.

YERUSHALMI, Yosef Hayim. Réflexions sur l’oubli. In: YERUSHALMI et al (eds.). Usages de l’oubli. Paris: Le Seuil, 1988. p. 7-22. E-book.

ZANTEN, Agnès van (coord.) Dicionário de educação. Petrópolis: Vozes, 2011.

Published

2021-02-23

How to Cite

CAMPOS, I. C. E.; LIMA, W. M. Parrhesic self-care, memory and forgetfulness: psychagogical and philo-pedagogical anchorages on Moral Letters to Lucilius. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e3890004, 2021. DOI: 10.14244/198271993890. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3890. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-12-16
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-05-21
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23