Why teachers use videos as mediators in the learning process?

Authors

  • Bianca Cassola Pereira
  • Hylio Laganá Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993831

Keywords:

Sorocaba teachers, Interactivity, Instigate.

Abstract

This article was based on a research carried out to investigate the reasons that lead teachers to use videos in their classes in the city of Sorocaba / SP. This is an exploratory research of a qualitative and quantitative nature, which used as a data collection instrument a questionnaire with a script of closed and open questions, practically applied; Twenty-five participating teachers from different segments of basic education participated in the study. Tabulation of the closed questions and content analysis of the open dissertation questions were carried out. The results show the reasons that professors allege to use (or not) videos in their classes and methodological options of those who use this resource, including related to the phases of the professional cycle that are. The minority group of non-users argue about lack of physical structure and / or time to watch and select works; the teachers who make use of the video in class use to illustrate and complement the content of the discipline, highlighting among the most common reasons for choosing this resource the interactivity provided by considering the current society as an "Image Society". The justifications presented for the choice of this mediating instrument could be categorized into six themes: Complementation; Image Society; Introduction; Instigation; Interactivity; Recreation. These categories emerge according to the video's display objectives and provide clues about the methodologies used by teachers; in this sense there was a certain structural pattern, which consists of three moments: 1-theme presentation, 2-video display and 3-return. There was, however, variation in the presentation of the theme (theoretical exposition, previous knowledge survey, and questionnaire), how the exhibition occurs (with or without pauses) and the conclusion of the action (talk wheel and / or textual production).

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.006, de 26 de junho de 2014 Acrescenta § 8o ao art. 26 da Lei no 9.394. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13006.htm. Acesso em: 28 maio 2017.

CORROCHANO, M. C.; PISTILLI, P. Gerações em diálogo: cinema e produção audiovisual no ensino médio. In: FRESQUET, A. (Org.). Cinema e Educação: a lei 13.006 - reflexões, perspectivas, propostas. 1ed. Belo Horizonte: Universo Produção, 2015, v. 1, p. 157-166. Disponível em: https://www.redekino.com.br/wp-content/uploads/2015/07/Livreto_Educacao10CineOP_WEB.pdf. Acesso em: 08 out. 2017.

COSTA, O. J. da. Ciclo de vida profissional dos professores universitários do Tocantins: uma análise segundo Huberman. In: VII CONNEPI, Anais... 2012, Palmas, Tocantins, 2012.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2 ed. Portugal: Porto Editora, 1995. cap. II. p. 31-61. Disponível em: https://url.gratis/4vENce.

KLAMMER, C. R.; FORTUNATO, J.; MELO, R. A importância do cinema por meio do cineclube na escola. In: EDUCERE - XII Congresso Nacional de Educação. Anais... Paraná: PUC, 2015.

MIRANDA, C.E.A. Ver filmes, dizer educação, olhar cultura. Revista de Educação PUC Campinas, v.3, n.5, p. 13-20. 1998. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/433/413. Acesso em: 08 out. 2017.

MORAN, J. M. O vídeo em sala de aula. Comunicação & Educação. São Paulo, ECA – Ed. Moderna, [2]: 27 a 35, jan/abr de 1995 (com bibliografia atualizada).

NOGUEIRA, R. Elaboração e análise de questionários: uma revisão da literatura básica e a aplicação dos conceitos a um caso real. Rio de Janeiro: UFRJ/COPPEAD, 2002. p. 2-4.

NÓVOA, J. Apologia da relação cinema-história. In: O olho da História. Revista de História Contemporânea; v.1, n. 1. Salvador: Bahia, Nov 1995. Disponível em: http://www.cinemahistoria.org/2015/04/novoa-jorge-apologia-da-relacao-cinema.html. Acesso: 08 out. 2017.

SANTOS, F. M. dos. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Resenha de [BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2001, 229p.] Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v.6, no. 1, p. 383-387, maio 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br.

SILVA, C. R.; GOBBI, B. C.; SIMÃO, A. A. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais & Agroindustriais, vol. 7, núm. 1, 2005, pp. 70-81. Universidade Federal de Lavras, Minas Gerais, Brasil. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87817147006. Acesso em: 14 set. 2017.

VARANI, A.; CHALUH, L. N. O uso do filme na formação de professores. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.10, n.1, p. 1-23, dez 2008.

Published

2020-01-15

How to Cite

PEREIRA, B. C.; FERNANDES, H. L. Why teachers use videos as mediators in the learning process?. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3831004, 2020. DOI: 10.14244/198271993831. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3831. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Mídias Digitais
##plugins.generic.dates.received## 2019-11-10
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-11-10
##plugins.generic.dates.published## 2020-01-15

Most read articles by the same author(s)