Interface of violence with evasion and exclusion in higher education
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993828Keywords:
Higher education, Violence, Evasion.Abstract
The text is an essay based on theoretical reflections on institutional and symbolic violence in higher education which seeks to analyze the interface as evasion in exclusion processes. This is an exploratory study with a qualitative approach, which uses theoretical and documentary sources in order to elicit different investigations. The debate focuses on the contradictory elements of the university institution in the context of expanding access, it is assumed that the logic of its function, organization, and functioning contribute to the multiplication of inequalities and evasion mechanisms; Between opposites and contradictions, the analysis indicates the university institution as a space of criticism and combat to violence, fight and production of critical knowledge.
Metrics
References
ARENDT, H. Da violência. Trad. Maria Cláudia Drummond Trindade. Brasília, Universidade de Brasília, 1985.
BAUMAN. Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
BELTRÁN, J. L. Ser para aprender. Los beneficios sociales de la educación a lo largo de la vida. In: Cristina Civera Mollá. In. XIII Encuentro Estatal de Programas Universitarios para Mayores. Nuevos tiempos, Nuevos retos para los Programas Universitarios para Mayores. Valencia: Universitat de Valencia, pp.10-123, 2013. Disponível em: https://www.aepumayores.org/es/contenido/xiii-encuentro-estatal-de-programas-universitarios-para-mayores-aepum-2013. Acesso em: 05 nov. 2019.
BELTRÁN, J. L. La escuela y sus metáforas. Materiales de Sociología de la Educación. Valencia: Tirant lo Blanch, D.L., 2015.
BENEDITO, A. C. La historicidad del objeto de conocimiento sociológico como principio de investigación de las relaciones entre educación y cambio social. Universidad de Valencia. Texto original. Impresso, 2015.
BONETI, Lindomar Wessller. Políticas Públicas, Educação e Exclusão Social. In: Boneti, L W. Educação, exclusão e cidadania. Rio Grande do Sul: Editora UNIJUÍ, 2000.
BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc. In: SCHUBERT, J. D. Sofrimento/Violência Simbólica. Pierre Bourdieu, conceitos fundamentais. Editado por Michael Grenfell. Petropólis, R. J.: Vozes, 2005. pp. 234-252.
BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc. Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2ª. ed. 1ª. reimp. Traducido por: Ariel Dilon, 2012.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, MEC, 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf . Acesso em: 10 ago. 2019.
BRASIL. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (Pnad Contínua/ Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), 2018. Disponível em: https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/pesquisas/pesquisa_resultados.php?id_pesquisa=149. Acesso em: 08 fev. 2019.
BRASIL. Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. Brasília. INEP, 2016. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/censo-da-educacao-superior. Acesso em 09/10/2019. Acesso em: 10 ago. 2019.
BROWN, P.; LAUDER, H. Globalização econômica, formação de habilidades e as consequências para o ensino superior. In: Apple, M.; Ball, S. L.; Gandin, L. A. Sociologia da Educação. Análise Internacional. Tradução de Cristina Monteiro. Porto Alegre: Pensa, 2013. pp. 256-267.
BUARQUE, C. A aventura da universidade. São Paulo: Editora da UNESP; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
CASTEL, R. De l’ indigence à l’exclusión. La desaffiliation: précarité du travail et vulnerabilité relacionelle. In: Face à la exclusión: le modèle français. Paris: Sprit, 1991.
CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1994.
COSTA, A. F. da; LOPES, J. T.; CAETANO, A. (Orgs). Percursos de estudantes no Ensino Superior: fatores e processos de sucesso e insucesso. Lisboa: Editora Mundo social, 2014.
COSTA, A. F.; MACHADO, F. L.; ÁVILA, P. (Orgs.). Sociedade e conhecimento (Portugal no Contexto Europeu, vol. II), Lisboa: Celta, 2007.
DUBET, F. O. Que É Uma Escola Justa? Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 123, Fundação Carlos Chagas p. 539-555, set./dez., 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v34n123/a02v34123.pdf. Acesso em: 05 nov. 2019.
DURU-BELLAT, M. Meritocracia, In: ZANTEN, Agnés van, (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis/ RJ: Vozes, pp.580-582, 2011.
ENGUITA, M. La educación en la encrucijada. Fundación Santillana, Espanha, 2016. Disponível em: https://www.fundacionsantillana.com/PDFs/alta_la_educacion_en_la_encrucijada_1.pdf. Acesso em: 05 nov. 2019.
ENGUITA, M.; MARTINEZ, M.; GÓMEZ, J. R. Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona, Colección Estudios Sociales. Fundación Obra Social “La Caixa”, nº 29, 2010. Disponível em: http://gidid.unizar.es/viejo/chen/chaime/asigna/sistemasbienestar/textos/ENGUITA-2010.pdf. Acesso em: 05 nov. 2019.
GAULEJAC. V.; LEONETTI I.T. Le lutte des places. Paris: Hommes et Perspectives, 1994.
GIDDENS, A. Europe in the Global Age. Cambridge: Polity Press, 2007.
GIROUX, H. on: Higher Education and the Plague of Authoritarianism. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IeHmqMgmSGw. Acesso em: 20 out. 2018.
GONÇALVES NETO, W.; MAGALHÃES, J. Ação Privada e Poder Público Na Luta Pela Instrução: Portugal na segunda metade do Século XIX, 2009. Disponível em:
http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/5019/1/A%C3%A7%C3%A3o %20Privada%20e%20Poder%20Pol%C3%ADtico.pdf. Acesso em: 22 out. 2018.
GONZALES, C.O. Violencia, razón, discurso. Academia. 2015. Disponível em: https://www.academia.edu/26315287/Violencia_raz%C3%B3n_discurso?auto=download&email_work_card=download-paper Acesso em 24 nov. 2020.
GONZALES, C.O. Una teoría de la sociedad. Revista Cultura e Representaciones Sociales, año 12, n. 24. Marzo, p.273-309, 2018. Disponível em: http://www.journals.unam.mx/index.php/crs/issue/view/4858. Acesso em: 05 nov. 2019.
IANNI, O. Violência na Sociedade Contemporânea. Estudos de Sociologia, Araraquara, ano 7, p. 7-28, 2002. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br › estudos › article › download. Acesso em: 05 nov. 2019.
LIMA, F. S.; ZAGO, N. Evasão no ensino superior: tendências e resultados de pesquisa. Movimento-Revista de Educação. Niterói, ano 5, n. 09, pp. 131 – 164, jul/dez, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32679/18827. Acesso em: 27 set. 2019.
MARTINS, J. de S. Exclusão social e a nova desigualdade. São Paulo: Paulus, 1997.
MAUGER, G. Violência Simbólica In: CATANI, A. M.; NOGUEIRA, M. A.; HEY, A. P.; MEDEIROS, C.C.C. (Orgs.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
MULLER, J. M. O princípio de não-violência: Percurso Filosófico. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.
MOORE Jr., B. Injustiça. As Bases sociais da obediência e da revolta. São Paulo: Brasiliense.1987.
NEAVE, G.; AMARAL, A. Introduction. In. G. NEAVE & A. AMARAL (Eds.) Higher Education in Portugal 1974-2009. A Nation, a Generation. Dordrecht: Springer, 2012.
NEUHOLD, R. S. O conceito de Exclusão e seus dilemas. Revista Acadêmica Multidisciplinar Urutágua. Maringá, n. 5. dez/março, 2005. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/005/19soc_neuhold.htm. Acesso em: 03 ago. 2019.
NOGUEIRA, M.A. Capital Cultural. In: CATANI, A. M.; NOGUEIRA, M. A.; HEY, A. P.; MEDEIROS, C.C.C. (Orgs.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
OECD. Annual Report on the OECD Guidelines for Multinational Enterprises 2008. Employment and Industrial Relations, 2008. OECD Publishing, Paris. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/annual-report-on-the-oecd-guidelines-for-multinational-enterprises-2012_mne-2012-en. Acesso em: 03 ago. 2019.
OECD. Annual Report on the OECD Guidelines for Multinational Enterprises 2012: Mediation and Consensus Building. OECD Publishing, Paris, 2012. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/annual-report-on-the-oecd-guidelines-for-multinational-enterprises-2012_mne-2012-en. Acesso em: 03 ago. 2019.
OECD. Annual Report on the OECD Guidelines for Multinational Enterprises 2013. Responsible Business Conduct in Action. OECD Publishing, Paris, 2013. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/annual-report-on-the-oecd-guidelines-for-multinational-enterprises-2013_mne-2013-en. Acesso em: 27 set. 2019.
PAVIANI, J. Conceitos e formas de violência. In: M. R. Modena (Org.). Conceitos e Formas de Violência. Caxias do Sul, RS: Educs, 2016. Disponível em: https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/ebook-conceitos-formas_2.pdf. Acesso em: 05 nov. 2019
PERRET, B.; ROUSTANG, G. La’economie contre la societé. Paris: Seuil, 1993.
RAMALHO, B.; BELTRÁN, J. Universidad y sociedad: la pertinencia de la educación superior para una ciudadanía plena. Revista Lusófona de Educação, n. 21, pp. 33-52, 2012. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/issue/view/234. Acesso em: 27 set. 2019.
REAY, D. El fracaso escolar de la clase trabajadora: perspectivas teóricas, cuestiones discursivas, y aproximaciones metodológicas. Ponencia inaugural en Conferencia Internacional del ABJOVES, School success, school failure and Early School Leaving: political, institutional and subjective factors. Universitat Autonóma de Barcelona, Faculty of political Sciences and Sociology, 2016. Disponível em: https://www.cedefop.europa.eu/en/events-and-projects/events/international-conference-school-success-school-failure-and-early-school. Acesso em: 05 out. 2019.
SANTOS, B. S. A construção multicultural da igualdade e da diferença. (Conferência). Anais VII Congresso Brasileiro de Sociologia. Rio de Janeiro: Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da UFRJ, 4 a 6 de setembro de 1995. Disponível em: http://www.sbsociologia.com.br/portal/index.php?option=com_docman&Itemid=171. Acesso em: 05 out. 2019.
SANTOS, G. G.; SILVA, L. C. A evasão na educação superior: entre debate social e objeto de pesquisa. In: SAMPAIO, S. M. R., (Org.) Observatório da vida estudantil: primeiros estudos. Salvador: EDUFBA, 2011, pp. 249-262. Disponível em: http://books.scielo.org/id/n656x/pdf/sampaio-9788523212117-14.pdf. Acesso em: 27 set. 2019.
THIRY-CHERQUES, H. R. Pierre Bourdieu: a teoria na prática. Revista Brasileira de Administração (RAP). Rio de Janeiro 40(1): pp. 27-55, Jan./Fev, 2006. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/6803/5385. Acesso; 20 out. 2019.
THOMSON, P. Trazendo Bourdieu para as políticas de aumento da participação no ensino superior; uma análise de caso do Reino Unido. In: APPLE, M.; BALL, S. L.; GANDIN, L. A. Sociologia da Educação. Análise Internacional. Tradução de Cristina Monteiro. Porto Alegre: Pensa, 2013. pp. 347-350.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-10-12
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-28