The development of learning outcomes through the PjBL: a planned decision in four professional disciplines

Authors

  • Joceline Franco-Dall'Agnol Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Andrea Novais Moreno Amaral Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Eloize Augusta da Cruz Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Marcia Rapacci Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Aline Cadena von Bahten Pontifícia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993539

Keywords:

Project-based learning (PjBL), Active learning methodologies, Contextual teaching, Backward design.

Abstract

This article aims to report the use of PjBL (Project-Based Learning) as a learning process as the guiding methodology in the teaching disciplines (1st period) of the course in Technology in Gastronomy, Dairy Technology (7th Period) of the course of Food Engineering, Cultivation and Therapeutics (5th Period) of the Biotechnology and Phytochemistry and Phytotherapy course (7th Period) of the Pharmacy course. They are presented as teaching actions through the learning that led the students to the research of two products, an idea, and research for the production of a scientific article. The PjBL was structured from a creation project, time formation, such as pre-established data tasks and results analysis. The projects of the four disciplines were divided into four stages, which took place from February 22 to June 27. The motivation and engagement of students during the activities were fundamental factors in learning the contents of learning and development of transversal skills, living up to the fact that elementary education was a process of teaching and learning to make an entry between the content acquired and the classroom and the reality lived by the students, besides enhancing and empowering skills and know-how: autonomy, reflection and group work.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joceline Franco-Dall'Agnol, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em Farmácia e Bioquímica - Indústria e Alimentos pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2002) e Mestrado em Ciências Farmacêuticas pela Universidade Federal do Paraná (2005). Atualmente é professora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná e Faculdades Pequeno Príncipe. Tem experiência na área de Farmácia, com ênfase em Fitoquímica (Química de Produtos Naturais) e Garantia da qualidade (Boas Práticas de Fabricação), atuando principalmente nos seguintes temas: controle de qualidade físico-químico e microbiológico de medicamentos, alimentos e cosméticos, análise da composição química de produtos vegetais, doseamento de compostos fenólicos e extração e quantificação de óleos essenciais. Em outubro de 2017 inciou os trabalhos no Centro de Ensino e Aprendizagem da PUCPR, onde tem atuado na construção de currículos por competências, elaboração de planos de ensino das disciplinas a atuação em oficinas de formação de professores para utilização de metodologias de aprendizagem ativa.

Andrea Novais Moreno Amaral, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1992), Mestrado em Biologia Celular pela Universidade Federal do Paraná (1997), doutorado em Imunologia pela USP de Ribeirão Preto/SP (2002). Atualmente é professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (desde 2005). 

Eloize Augusta da Cruz, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em tecnologia em Gastronomia - pela Universidade Positivo (2012) e Mestranda em Bioética na Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Atualmente é professora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (desde 2015) e Pós-Graduação em Chef Pâtissier na Universidade Positivo (desde 2016).

Marcia Rapacci, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em Bacharelado em Química pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1985), Mestrado em Ciências de Alimentos pela Universidade Estadual de Londrina (1989), doutorado em Tecnologia de Alimentos pela Universidade Estadual de Campinas (1997). Atualmente é professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (desde 1992). 

Aline Cadena von Bahten, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em Medicina pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2007), Especialização em Formação Pedagógica do Professor Universitário Cirurgia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2010), Mestrado em Cirurgia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2011). Atualmente é coordenadora do Centro de Ensino e Aprendizagem (CrEAre) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (desde 2017, membro desde 2015), professora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (desde 2011). 

References

ADDERLEY, K. et al. Project methods in higher education. Society for research into higher education, 1975.

BARKLEY, E.F.; MAJOR, C.H. Learning assessment techniques: A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, 2015.

BERBEL, N.A.N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BIGGS, J.B.; TANG, C. Teaching for quality learning at university: What the student does. McGraw-hill Education (UK), 2011.

BLUMENFELD, P.C. et al. Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational psychologist, v. 26, n. 3-4, p. 369-398, 1991.

BOSS, S.; LARMER, J. Project Based Teaching: How to create rigorous and engaging learning experiences. ASCD Novato CA. 2018.

BUCK INSTITUTE OF EDUCATION Gold Standard PBL: Essential Project Design Elements, 2019. Disponível em https://my.pblworks.org/system/files/documents/ Gold_Standard_PBL_Essential_v2019.pdf Acesso em 29 de maio de 2019.

CHANLIN, L-J. Technology integration applied to project based learning in science. Innovations in education and teaching international, v. 45, n. 1, p. 55-65, 2008.

CHEN, C. H., YANG, H.C. Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, v. 26, p. 71-81, 2019.

DARLING-HAMMOND, L. et al. Powerful learning: What we know about teaching for understanding. John Wiley & Sons, 2015.

ENGLISH, M.C.; KITSANTAS, A. Supporting Student Self-Regulated Learning in Problem- and Project-Based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, v. 7, n. 2, p. 128-150, 2013.

FUJITA, J.A.L.M. et al. Uso da metodologia da problematização com o Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico. Revista Portuguesa de Educação, v. 29, n. 1, p. 229-258, 2016.

HELLE, L.; TYNJÄLÄ, P.; OLKINUORA, E. Project-based learning in post-secondary education–theory, practice and rubber sling shots. Higher education, v. 51, n. 2, p. 287-314, 2006.

JONES, B.F.; RASMUSSEN, C.M.; MOFFITT, M.C. Real-life problem solving: A collaborative approach to interdisciplinary learning. American Psychological Association, 1997.

MICHAELSEN, L.K.; SWEET, M., PARMALEE, D.X. Team-Based Learning: Small-Group Learning Next Big Step. New directions for Teaching and Learning, n.116, 2008.

ORLAND-BARAL, L.; YINON, H. When theory meets practice: What student teachers learn from guided reflection on their own classroom discourse. Teaching and Teacher Education, v. 23, p. 957-969, 2007.

PRINCE, M.J.; FELDER, R.M. Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, v. 95, n. 2, p. 123-138, 2006.

RAVITZ, J.; BLAZEVSKI, J. Assessing the role of online technologies in project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, v. 8, n. 1, p. 9, 2014.

SAROYAN, A. The course design and teaching workshop: why and what. In: SAROUYAN, A.; AMUNDSEN, C. (Ed.) Rethinking teaching in higher education. Sterling: Stylus, 2004.

SAWYER, R. K. (Ed.). The Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge University Press, 2005.

SCHNEIDER, M.V.; JIMENEZ, R.C. Teaching the fundamentals of biological data integration using classroom games. PLoS computational biology, v. 8, n. 12, p. e1002789, 2012.

Published

2021-02-23

How to Cite

FRANCO-DALL’AGNOL, J.; AMARAL, A. N. M.; CRUZ, E. A. da; RAPACCI, M.; VON BAHTEN, A. C. The development of learning outcomes through the PjBL: a planned decision in four professional disciplines. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e3539015, 2021. DOI: 10.14244/198271993539. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3539. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2019-06-26
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-11-09
##plugins.generic.dates.published## 2021-02-23