A special education teacher: narrated and lived experience (hospital and) hospital class

Authors

  • Hiram Pinel Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Jaqueline Bragio Secretaria de Saúde do Estado do Espírito Santo - SESA
  • Marcio Colodete Sobroza Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993395

Keywords:

Education, Special education, Class hospital, Teaching hospital.

Abstract

The present study aims to describe comprehensively the sense of being a teacher of the hospital class, revealing the existential experiences and relationships between schooling and inclusion of hospitalized children. For that, a qualitative research of phenomenological foundations was carried out. The data collection period was between September and November of 2018. The research scenario was in Hospital Class of Public Children's Hospital of the State of Espírito Santo, Brazil. The subject was a teacher who has 10 years of experience in the educational attendance to student-patients in this class. For the data production we use free testimonial speeches in your work environment. The unveiling of the phenomena and data treatment resulted in three Sense Guides: 1) Being a Special Education Teacher in a Hospital Class; 2) Dealing with death and pain in the Hospital Class; 3) Hospital and School: how are they interlinked? The study showed the importance of knowing the life histories of teachers, while belonging to this school space within a hospital, because the understanding of the actions, strategies and experiences lived in this office collaborate in the continuity and improvement of teaching-learning processes for hospitalized students.

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Author Biographies

Hiram Pinel, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Professor da UFES/CE/PPGE. Professor titular aposentado do DETEPE/ UFES/ CE. Leciona e pesquisa nos cursos de mestrado, doutorado, especialização, supervisão de pós-doutorado em Educação/ UFES. Pós-Doutorado em Educação pela FAE/UFMG - Área: Conhecimento e Inclusão Social; Pós-Doutorando (em curso) em Educação pela UFES/CE/PPGMPE - Área: Práticas Educativas, Diversidade e Inclusão Escolar; Doutor em Psicologia pelo IP/USP - Área: Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano; Mestre em Educação pelo PPGE/UFES - Área: Desenvolvimento Humano e Processos Educacionais; Graduado: Bacharel e Licenciado Pleno em Psicologia; Formação de Psicólogos; Títulos profissionais (psicólogo): Psicologia Clínica; Psicopedagogia; Licenciado em: Pedagogia, em Filosofia, em Matemática e em Biologia. Tem experiência em administração/ chefia do antigo Departamento de Fundamentos e Orientação Educacional - DFEOE/UFES - de 07/03/2001 a 07/03/2002. Foi o primeiro subchefe do atual Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais - DTEPE - de 01/04/2008 a 08/05/2008. PESQUISA: Linha de pesquisa: "Educação Especial e Processos Inclusivo

Jaqueline Bragio, Secretaria de Saúde do Estado do Espírito Santo - SESA

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Enfermeira da Secretaria Estadual de Saúde do Espírito Santo. Áreas de Pesquisa: Saúde da criança e do adolescente; educação e saúde

Marcio Colodete Sobroza, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

DOUTOR em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2013), MESTRE em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008), ESPECIALISTA em Educação Física Escolar pela Faculdades Integradas Jacarepaguá (2007), ESPECIALISTA em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdades Integradas Jacarepaguá (2008), LICENCIATURA PLENA em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2005), LICENCIATURA PLENA em Pedagogia pela Universidade de Uberaba- MG (2010). Professor do Instituto Federal do Espírito Santo, ministrando a disciplina de Educação Física. 

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Published

2021-02-23

How to Cite

PINEL, H.; BRAGIO, J.; SOBROZA, M. C. A special education teacher: narrated and lived experience (hospital and) hospital class. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e3395002, 2021. DOI: 10.14244/198271993395. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3395. Acesso em: 22 jul. 2024.

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