Infância e relações étnico-raciais: uma questão de saber-poder (Childwood and ethnic-racial relations: a question of know-power)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993356Abstract
This article proposes a discussion about childhood, racism and its connection with the devices of know-power engendered in social relations and educational spaces. It discusses how the educational spaces produce ways of subjectivation of the children, the several ways of governing them and comply them in the norms and standards of the white culture. The prejudice and racism practices learned and internalized in the school context contribute to the constitution of a child growing under the aegis of a racist culture. From the post-structuralist theoretical framework, the study problematizes the concepts of essentialized childhood, brings to debate and reflection the truth regimes, the games of knowledge and power that surround childhood, as well as the speeches that are produced in the educational sphere and the emerging challenges to develop an anti-racist education.
Resumo
Este artigo propõe uma discussão sobre infância, racismo e sua conexão com os dispositivos de saber-poder engendrados nas relações sociais e nos espaços educativos. Discute como os espaços educativos produzem modos de subjetivação das crianças, as várias formas de governá-las e enquadrá-las nas normas e padrões da cultura branca. As práticas preconceituosas e racistas aprendidas e internalizadas no contexto escolar colaboram na constituição de uma criança que cresce sob a égide de uma cultura racista. A partir do referencial teórico pós-estruturalista, o estudo problematiza os conceitos de infância essencializada, traz ao debate e reflexão os regimes de verdade, os jogos de saber e poder que circundam a infância, bem como os discursos que são produzidos na esfera educacional e os desafios emergentes para constituição de uma educação antirracista.
Keywords: Childhood, Power, Racism, Knowledge.
Palavras-chave: Infância, Poder, Racismo, Saber.
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