Maria Yedda Linhares e a construção da escola de tempo integral no estado do Rio de Janeiro: entrevista com Lia Faria (Maria Yedda Linhares and construction of Full Time School at Rio de Janeiro: interview with Lia Faria)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991871Abstract
This work is an interview with Lia Faria on the management of Maria Yedda Linhares as municipal secretary of education (1983-1986), a historical moment, in the middle of the Military Dictatorship, in which democratic education policies were sought in Rio de Janeiro, Brazil. Lia Faria is a Post-doctorate in Education and Political Science, coordinator of the Education and Republic Laboratory and a professor of the Graduate Program in Education of the State University of Rio de Janeiro. Lia Faria, in the 1980s, was a History teacher from the state of Rio de Janeiro and participated actively in the training of teachers of the I Special Education Program. As a researcher, she works with teaching memories for the republican school, in particular the educational thinking produced by the policies carried out by the governments of Rio de Janeiro between 1975 and 1987, which includes full-time schools. For her part, Maria Yedda was the first female professor in Brazil. During the military dictatorship she was exiled in France. As municipal secretary of education, Yedda coordinated the implementation of the Integrated Centers of Public Education as a full-time Republican school.
Keywords: Integrated centers of public education, Full-time school, Intellectuals.
Resumo
Entrevista com Lia Faria sobre a gestão na Secretaria Municipal de Maria Yedda Linhares (1983-1986), momento histórico, em plena Ditadura Militar, em que, no Rio de Janeiro, buscou-se implementar políticas democráticas de educação. Lia Faria é Pós-doutora em Educação e em Ciências Políticas, coordenadora do Laboratório de Educação e República e professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil. Lia Faria, na década de 1980, era professora de História do estado do Rio de Janeiro e participou ativamente da formação de professores do I Programa Especial de Educação. Como pesquisadora, trabalha com memórias docentes em prol da escola republicana, em particular o pensamento educacional produzido pelas políticas efetuadas pelos governos fluminenses no período situado entre 1975 e 1987, o que inclui as escolas de tempo integral. Por sua vez, Maria Yedda foi a primeira mulher professora catedrática do Brasil. Durante a ditadura militar ela foi exilada na França. Na função de secretária municipal de educação, Yedda coordenou, no município, a implantação dos Centros Integrados de Educação Pública como escola republicana de tempo integral.
Palavras-chave: CIEP, Escola de tempo integral, Intelectuais.
References
BRASIL. Decreto nº 7.083, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, ano 147, n. 18-A, 27 jan. 2010. Seção 1, edição extra, p. 2-3.
COELHO, L. M. C. C.; MENEZES, J. S. S. Tempo Integral no ensino fundamental: ordenamento constitucional-legal em discussão. In: ANPED. 30ª Reunião anual da ANPED: 30 anos de pesquisa e compromisso social. Anais... Rio de Janeiro: ANPED, 2007. p. 1-16. Disponível em: <http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT13-3193--Int.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2009.
CUNHA, L. A. Educação, Estado e Democracia no Brasil. São Paulo: Cortêz, 2005.
FARIA, L. Chaguismo e brizolismo: territorialidades políticas da escola fluminense. Rio de Janeiro: Quartet, 2011.
LAFER, C. O significado de república. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, 1989, p. 214-224.
MIGNOT, A. C. V. CIEP – Centro Integrado de Educação Pública – alternativa para a qualidade do ensino ou nova investida do populismo na educação? Em Aberto, Brasília, ano 8, n. 44, out./ dez. 1989. p. 45-63.
SILVA, F. C. T. Vox, vocês: (re)memorar. Rio de Janeiro: Multifoco, 2012.
SOBREIRA, H. G. Alguns aspectos da reorganização do movimento dos professores públicos do estado do Rio de Janeiro. Educação & Sociedade. Campinas, ano XXII, n. 77, dez. 2001. p. 131 - 160.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2017-05-03
##plugins.generic.dates.published## 2017-11-30