Representations of visually impaired students about physical education classes

Authors

  • Michelle Gomes Freitas UESB
  • Zenilda Nogueira Sales Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Ramon Missias Moreira

DOI:

https://doi.org/10.14244/%25198271991191

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991191

This study aimed to analyze the perception of students with visual disabilities enrolled in regular education on Physical Education classes. This is a qualitative, descriptive and exploratory study conducted in the Association of the Blind of the municipality of Jequie (Ajece). A semi-structured interview was applied to five students with visual impairments enrolled in the regular education system of Jequie and assisted by the Ajece. Three categories were found after content analysis: activities developed during Physical Education classes, students’ interest in sports as part of Physical Education, and physical activity in other areas. All surveyed students stated that, despite their interest, unfortunately they did not attend Physical Education classes due to lack of specific methodologies, such as teaching methods and physical, sporting and recreational activities adapted to the visually impaired.

Keywords: Visual impairment, Physical education, Education. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Michelle Gomes Freitas, UESB

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Graduada em Administração de Empresas pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC). Especialista em Educação Especial e Educação Inclusiva pela Faculdades Integradas Euclides Fernandes (FIEF).

Zenilda Nogueira Sales, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós Doutora em Educação e Diversidade pela Universidade Federal da Bahia. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Professora Titular do Departamento de Saúde da UESB. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação à diversidade (GEPECEDI).

Ramon Missias Moreira

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação à diversidade (GEPECEDI/CnPq/UESB).  Mestre em Saúde Pública pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem e Saúde/PPGES/UESB/CNPq. Especialista em Atividade Física, Educação e Saúde para Grupos Especiais pela Faculdade da Cidade do Salvador. Docente do Curso de Educação Física da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Published

2016-05-25

How to Cite

FREITAS, M. G.; SALES, Z. N.; MOREIRA, R. M. Representations of visually impaired students about physical education classes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 100–109, 2016. DOI: 10.14244/%198271991191. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1191. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2014-11-12
##plugins.generic.dates.accepted## 2015-06-19
##plugins.generic.dates.published## 2016-05-25

Most read articles by the same author(s)