Considerations for an education that promotes ethnic-racial equality of children in day care centers and preschools

Authors

  • Lucimar Rosa Dias UFPR - UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991139

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991139

The text presents some indications about the importance of inserting the perspective of promoting ethnic-racial equality into the curriculum practices of early childhood education. The references are the experiences of teacher education investigated by GEPEDI - Group of Studies and Research in Education, Diversity and Inclusion (UFMS) from 2009 to 2013. In order to support the discussion, the historical moment considered is when, in Brazil, the differences stopped being understood only as reflections of social inequalities. At that moment, they started to be interpreted from the perspective of multiculturalism, thus establishing new demands for early childhood education, instigating teachers/managers to revise the pedagogical organization of the phase, and challenging normative whiteness. The following authors were important for the construction of the considerations presented: Bento (2002, Giroux 1999, Dias 2007), Cavalleiro (2006) and Silva (2002).

Keywords: Racial equality, Early childhood education, Teacher education, Curriculum practices.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lucimar Rosa Dias, UFPR - UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

Professora da Universidade Federal do Paraná no curso de Pedagogia. Setor de Educação, Departamento de Planejamento e Administração - DEPLAE. Trabalhou na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (Campus de Três Lagoas) de 2009 a 2013. Fez o doutorado em Educação na Universidade de São Paulo e mestrado na UFMS. Sua experiência em docência começou nas séries iniciais do ensino fundamental em redes públicas e privadas. Suas pesquisas e atividades de extensão enfatizam a diversidade étnico-racial e práticas promotoras da Igualdade Racial na Educação Infantil, Formação de Professores/ras e Currículo. Realiza consultoria desde 2003 em diversos programas desenvolvidos pelo Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades - CEERT e MEC. Co-autora da Coletânea Outras Histórias ... Culturas Afro-brasileiras e Indígenas e a autora do livro infantil "Cada um é de um jeito, cada jeito é de um". Possui vários artigos publicados em revistas, periódicos e jornais sobre políticas de educação infantil e a diversidade étnico-racial.

Published

2015-08-25

How to Cite

DIAS, L. R. Considerations for an education that promotes ethnic-racial equality of children in day care centers and preschools. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 597–614, 2015. DOI: 10.14244/198271991139. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1139. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Essays
##plugins.generic.dates.received## 2014-08-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-11-10
##plugins.generic.dates.published## 2015-08-25