Validation of an instrument to measure the atmosphere among students of postgraduate programs

Authors

  • Angélica Balconi Moro Universidade Federal de Santa Maria
  • Laércio André Gassen Balsan Universidade Federal de Santa Maria
  • Vânia Medianeira Flores Costa Universidade Federal de Santa Maria
  • Luis Felipe Dias Lopes Universidade Federal de Santa Maria
  • Maria Rosa Chitolina Schetinger Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991007

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991007

This article presents results of a research that aimed to adapt and validate a set of components and their respective indicators in order to compose the categories of analysis of organizational atmosphere for students of Postgraduate Programs (PPG) of a Higher Education Institution (IES). The sample was composed of 200 students from four PPGs. To develop this study, a questionnaire consisting of two parts was used: one consisting of seven questions relating to identification data, and the other about the organizational atmosphere that was built on the methodology of Luz (2003) and Rizzatti (2002) and adapted to the reality of PPGs in question. The questionnaire was evaluated regarding its suitability and it was submitted to semantic and content validation. After the survey data, descriptive analysis, factor analysis, varimax rotation with standardization and reliability calculations were performed. Communalities that met the minimum acceptable value of 0.4 were evaluated. Thus, with the analysis and restructuring of the components and indicators, a model for analyzing organizational atmosphere for students of PPGs was validated. The result of this research will serve as a source of information for managers to develop processes that aim to improve the organizational atmosphere, contributing to a higher performance of PPGs.

Keywords: Students, Higher Education Institution, Graduate, Organizational atmosphere.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Angélica Balconi Moro, Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria

Laércio André Gassen Balsan, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Administração e Doutorando em Administreção pela Universidade Federal de Santa Maria

Vânia Medianeira Flores Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina. Doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia. Atualmente é professora Adjunta do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria.

Luis Felipe Dias Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Matemática pela Faculdade Imaculada Conceição. Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria. Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é Professor do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria. 

Maria Rosa Chitolina Schetinger, Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Biologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em Ciências Biológicas (Bioquimica) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Ciências (Bioquímica) pela Universidade Federal do Paraná. É professor da Universidade Federal de Santa Maria e possui bolsa em produtividade do CNPq.

Published

2015-05-27

How to Cite

MORO, A. B.; BALSAN, L. A. G.; COSTA, V. M. F.; LOPES, L. F. D.; SCHETINGER, M. R. C. Validation of an instrument to measure the atmosphere among students of postgraduate programs. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 181–195, 2015. DOI: 10.14244/198271991007. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1007. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2014-04-02
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-11-18
##plugins.generic.dates.published## 2015-05-27