Education for sustainability in undergraduate distance courses: Analysis of a public Higher Education Institution (IES) in Northeast of Brazil

Authors

  • Adriana Teixeira Bastos UECE
  • João Batista Carvalho Nunes UECE
  • Ana Augusta Ferreira de Freitas UECE

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991000

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991000

Distance learning education is experiencing a moment of expansion in several academic fields. At the same time, the discussion on sustainability issues is getting stronger, ascending to national policies on environmental education which might lead ultimately to a sustainable society. This research work aims to discuss Sustainability Education in higher education institutions (IES), more specifically in undergraduate distance courses in a public institution in Northeast of Brazil. Although the number of studies on sustainability has increased considerably in the past few years, the association of this theme with distance education is still an innovation and justifies the research initiative which substantiated this article. Methodologically, a documental research was undertaken on eight pedagogic course projects (PPC) as related to undergraduate distance courses that are offered by the Ministry of Education and the Brazilian Open University agreement (Convênio MEC/UAB). The qualitative data obtained from the documents were reduced and segmented for analysis using Atlas/ti software. Findings indicate that despite pedagogic course projects didn’t discuss thoroughly all aspects of sustainability, the values of global social responsibility are present, especially regarding the concern of establishing a fair and equal society. None of the pedagogic projects took a transversal approach when dealing with Sustainability Education and/or Environment Education. When the courses dealt with Environmental Education, they offered this area as a specific discipline.

 

Keywords: Distance education, Sustainability, Educational projects.

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Author Biographies

Adriana Teixeira Bastos, UECE

Graduada em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestre em Administração pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e doutoranda em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). É professora do Curso de Administração da UECE.

João Batista Carvalho Nunes, UECE

Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (1992), Doutorado em Filosofia e Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela - Espanha (2001). Líder do grupo de pesquisa cadastrado no CNPq Laboratório de Tecnologia Educacional e Software Livre - LATES. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE), atuando no curso de Licenciatura em Pedagogia, no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Mestrado em Computação Aplicada. No campo da pesquisa, tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologias digitais em educação, software livre, educação a distância, formação de professores, política educacional e avaliação educacional. No campo da gestão acadêmica, exerceu vários cargos na UECE: Chefe do Departamento de Educação e Letras da Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI), Diretor da FACEDI, Coordenador do Núcleo de Educação Continuada e a Distância (NECAD), Vice-Coordenador e Coordenador do Curso de Mestrado Acadêmico em Educação, Pró-Reitor de Graduação, Pró-Reitor de Pós-Graduação e Pesquisa. É hoje o Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE. ResearchID: K-9968-2013. ORCID: 0000-0002-1270-0026.

Ana Augusta Ferreira de Freitas, UECE

Graduada em Engenheira Civil pela Universidade Federal do Ceará, Mestre e Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, com Pós-Doutorado em Administração pela Fundação Getúlio Vargas. É professora do Mestrado Acadêmico em Administração da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Published

2014-11-25

How to Cite

BASTOS, A. T.; NUNES, J. B. C.; FREITAS, A. A. F. de. Education for sustainability in undergraduate distance courses: Analysis of a public Higher Education Institution (IES) in Northeast of Brazil. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 147–163, 2014. DOI: 10.14244/198271991000. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1000. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
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##plugins.generic.dates.published## 2014-11-25