A prática da tabuada nas escolas paroquiais luteranas gaúchas do século XX (The practice of operations tables in the gaucho Lutheran parochial schools of the 20th century)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991845Abstract
The article discusses the practice of operations tables in the Lutheran parochial schools of the 20th century in Rio Grande do Sul, Brazil, through the study of the arithmetic of the Order and Progress series and of the Concordia series, edited by the Lutheran Church for their parochial schools in the first half of the past century. In 1900, the Missouri Synod, today Evangelical Lutheran Church of Brazil, began mission in gaucho German colonies, founding religious congregations and parochial schools. These schools were included in a missionary and community project that sought to teach the mother tongue, mathematics, cultural, social and especially religious values. Basing on historical research, it verified the presence of small operations tables on the editions of the First Arithmetic, with the presentation of practical rules to decorate the same, exercises with concretes elements and the development of the multiplication as a sum of equal installments. In the other editions, the small operations tables is resumed, observing exercises that advance until the multiplication table of 19, beyond of operations tables with Roman numerals and fractions. Even that these arithmetic have been edited in a period marked by the movement of the New School in Brazil and, that some activities to study the operations tables are grounded in intuitive method, they still reflect the pedagogical tradition of memorizing the operations tables.
Keywords: History of the mathematics education, Operations tables, Memorizing pedagogy, New School.
Resumo
O artigo discute a prática da tabuada nas escolas paroquiais luteranas do século XX no Rio Grande do Sul, Brasil, por meio do estudo das aritméticas da série Ordem e Progresso e da série Concórdia, editadas pela Igreja Evangélica Luterana para suas escolas, na primeira metade do século passado. Em 1900, o Sínodo de Missouri, hoje Igreja Evangélica Luterana do Brasil, iniciou missão nas colônias alemãs gaúchas, fundando congregações religiosas e escolas paroquiais. Essas escolas estavam inseridas num projeto comunitário e missionário que buscava ensinar a língua materna, matemática, valores culturais, sociais e, principalmente, religiosos. Fundamentando-se na pesquisa histórica, verificou-se a presença da pequena tabuada nas edições da Primeira Aritmética, com a apresentação de regras práticas para decorá-la, exercícios com elementos concretos e o desenvolvimento da multiplicação como uma soma de parcelas iguais. Nas demais edições, a pequena tabuada é retomada, observando-se exercícios que avançam até a tabuada de 19, além da tabuada com números romanos e frações. Mesmo que essas aritméticas tenham sido editadas num período marcado pelo movimento da Escola Nova no Brasil e, que algumas atividades para o estudo da tabuada estejam alicerçadas no método intuitivo, as mesmas ainda refletem a tradição pedagógica de memorização da tabuada.
Palavras-chave: História da educação matemática, Tabuada, Pedagogia de memorização, Escola Nova.
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