Teachers' perceptions of the racial issue in quilombola schools: narratives of experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995452

Keywords:

Perceptions, Teachers, Racial Issues, Religion, Amapá.

Abstract

This study sought to reflect on the perceptions of teachers working in quilombola elementary schools in the state of Amapá on the treatment given to the racial issue. This is a qualitative exploratory field and reflective research through semi-structured interviews with 15 teachers from the state public school system. The results indicate that racial discrimination, one of the faces of racism, is still present in the school, in the curricula, in the practices and attitudes of its professionals. The school that, if on one hand, helped to sediment and feed beliefs, values, and stereotypes about the blackness and that today are being object of a deep revision - at least in the desire of many - on the other hand, has been engendering in its daily life perspectives of an opening for plurality and a re-signification of rich and fruitful experiences, but silenced and ignored in its singularity. The data also point out that the narratives indicate the need to review the role and functionality of the school, leading to other more plural processes. And that come to consolidate a more effective and solidary democracy in which discrimination gives way to respect for difference, and where culture and religiosity are valued. There is, therefore, an urgent need to consider the racial issue and the (re)construction of cultural identities in a dialogical, inclusive and participatory encounter.

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Author Biographies

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Estadual do Amapá (UEAP)

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Pedagogo, Matemático e Teólogo. Atualmente é Professor Substituto na Universidade Estadual do Amapá (UEAP) e Professor Coorientador no Doutorado em Educação na Amazônia (PGEDA), Associação Plena em Rede-Educanorte – Polo Belém-PA. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com  

Eugénia da Luz Silva Foster, Universidade Federal do Amapá

Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Fluminense (UFF). Professora do Doutorado em Educação na Amazônia (PGEDA), Associação Plena em Rede-Educanorte – Polo Belém-PA e do Mestrado em Educação da Universidade Federal do Amapá (PPGED/UNIFAP). Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Relações Étnico-raciais e Interculturais, cadastrado no CNPq. E-mail: daluzeugenia6@gmail.com

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Published

2022-12-22

How to Cite

CUSTÓDIO, E. S. .; FOSTER, E. da L. S. Teachers’ perceptions of the racial issue in quilombola schools: narratives of experiences. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e5452021, 2022. DOI: 10.14244/198271995452. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5452. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Religião, discriminação e racismo no espaço escolar
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##plugins.generic.dates.published## 2022-12-22